Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Vain murto-osa suomalaisista kiinnostunut yhteiskäyttöautoista – "Koetaan hyvin henkilökohtaisena"

1:59Yhteiskäyttöautoilla vähäinen kiinnostus
Julkaistu 30.07.2018 20:23
Toimittajan kuva

Anu Korhonen

anu.korhonen@mtv.fi

anukoooo

Yhteiskäyttöautoilu on kasvava trendi suurkaupungeissa maailmalla mutta suomalaiset valitsevat mieluummin oman auton tai julkisen liikenteen. Nesteen toteuttaman kyselyn mukaan yhteiskäyttöautot kiinnostavat vain noin 15 prosenttia suomalaisista.

– Menee jonkin aikaa, että tarjonta saadaan kohdilleen. Lisäksi yksi iso tekijä liittyy siihen, että emme ole tottuneet autoon sellaisena asiana, jota lainattaisiin muille, vaan sitä pidetään usein hyvin henkilökohtaisena, Nesteen markkinointijohtaja Mika Hyötyläinen kuvaa kyselyn tuloksia. 

Yhteiskäyttöautojen palveluita tarjoavat tahot keskittyvätkin nyt kovaa tahtia tekemään yhteiskäyttöautoilusta entistä helpompaa. Esimerkiksi Ekorentin perustaja Juha Suojanen kertoo olleensa yhteydessä suoraan rakennusliikkeisiin.

– Olemme yrittäneet saada heidä hakemaan uusia rakennusmääräyksiä ja kaavamuutoksia, jotta yksityisiä parkkipaikkoja ei olisi niin paljoa joka paikassa. 

Myös OP liikkumisen palveluiden hankejohtaja Sonja Heikkilä kertoo, että muun muassa Drive Now palvelua tarjoava OP keskittyy tarjoamaan paljon autoja kaduille, ja optimoimaan niiden sijaintia.

– Että autot olisivat oikeassa paikassa oikeaan aikaan, se on tärkeä asia. On myös tärkeää kehittää palvleuiden helppoutta ja ymmärrettävyyttä sekä mahdollisuuksien mukaan lisätä parkkipaikkoja. Yhteiskäyttöautojen käytön tulisi olla yhtä helppoa kuin oman autonkin. 

Lisää aiheesta:

Sen piti olla autoilun tulevaisuus, mutta kysyntä näyttääkin hiipuvan: "Nuoremmat sukupolvet saattavat olla avoimempia"Suomalaisten yksityisautoilun vähenemisen eteen tehdään paljon töitä: ”Liikkuminen pitää ajatella kokonaisuutena””Imatralaisessa kotitaloudessa voi olla jopa kolme autoa” – kaupunki keksi modernin ratkaisun ongelmaan Sähköautot eivät ole enää vain espoolaisjuppien harrastusBernerin Liikennekaari-esitys realistinen: Vain henkilöautoilun mukavuus pitää vielä päihittää Älypuhelimet ja sovellukset mullistamassa parkkimaksamisen
Talous

Tuoreimmat aiheesta

Talous
  • 19:22
    Politiikka

    Valtio pohtii Veikkauksen listaamista pörssiin: "On pyörinyt nimenä mukana"

  • Eilen18:30
    Politiikka

    Miten miljardien eurojen junarata Helsingistä Turkuun hyödyttää suomalaisia?

  • Eilen09:35
    Kanada

    Kanadan pääministeri pyytää Trumpilta anteeksi Ronald Reagan -mainoksen takia

  • Eilen07:14
    Finnair

    Finnair ei suostunut kuljettamaan pyörätuolia matkustamossa – asiakas syytti syrjinnästä

  • pe21:12
    Politiikka

    Turun tunnin junasta sopu – Orpo Turun Sanomille: "Kyllä tämä on tässä"