Sähköauton "mahdottomista" pakkasehdoista älähdettiin Ruotsissa – suomalaisella maahantuojalla yksiselitteisen selvä näkemys

Tässä on Volkswagenin sähkömaasturi ID.4 3:00
Volkswagen ID.4 -sähköauto valittiin alkuvuodesta maailman parhaaksi uudeksi autoksi. Katso videolta, miltä se näyttää.

Volkswagenin suomalaisen maahantuojan mukaan sähköautonkaan takuuehdot eivät voi olla esteenä ajoeuvon tavanomaiselle käytölle Suomen talvessa.

Saksalainen autovalmistaja Volkswagen vastaa ID-mallisten sähköautojensa käyttö- ja vakuusehtoja koskevaan arvosteluun.

Merkin suomalainen maahantuoja kertoo, että valmistaja aikoo selkiyttää ja tarkentaa näiltä osin ohjeistustaan.

– Olemme olleet valmistajaan yhteydessä, ja takuutodistuksen sekä ohjekirjan tekstien tarkistus on nyt menossa – siihen todennäköisesti tulee täsmennyksiä, K-Auton tuotepäällikkö Toni Nieminen kertoo sähköpostitse.

Ruotsin autoliitto älähti

Asia nousi ajankohtaiseksi, kun Ruotsin autoliitto arvosteli painavin sanoin Volkswagenin täyssähköautoilleen asettamia ehtoja. Autoliiton hampaissa oli erityisesti –30 asteen pakkasrajaan asetettu käyttöehto.

ID-mallisten täyssähköautojen käyttöohjeiden tulkinnan mukaan omistajan on suositeltavaa käyttää autoaan ainakin kerran vuorokaudessa, kun pakkanen on pudonnut –30 asteeseen tai sen alle.

Tämä ei Ruotsin autoliiton pirtaan sopinut, vaan ehtoja pidettiin kohtuuttomina ja mahdottomina käytännössä noudattaa.

Tuotepäällikkö Niemisen mukaan maahantuojan eli K-Auton näkemys on yksiselitteisen selvä; takuuehdot eivät voi estää auton normaalia käyttöä Suomen olosuhteissa.

Maahantuoja on ollut asiasta yhteydessä auton valmistajaan. Saksasta tulleen tiedon mukaan takuuehtoja ja ohjekirjan tekstejä käydään nyt läpi ja muokataan tältä osin selvemmiksi.

Jo käynnistyneiden perinteisten pitkien joululomien vuoksi virallisen vastauksen saaminen siirtyy kuitenkin ensi vuoden puolelle.

Vakiovarusteena lämpöpumppu

Niemisen mukaan ID-mallisten autojen talviominaisuuksista on tullut ”pääasiassa myönteistä palautetta.”

Hän muistuttaa, että pakkasongelmia voi ehkäistä auton esilämmityksen avulla. Kun ID-mallille ajastaa lähtöajan, auto lämmittää sekä sisätilat että ajamiseen käytettävää korkeajänniteakkua.

– ID-malleissa akkua lämmitetään vastaavalla tekniikalla jota käytetään polttomoottoriautojen lohkolämmittimessä, akun nestettä lämmittävä vastus on vakiovarusteena, Nieminen sanoo.

Nieminen kertoo, että Suomeen tuotujen ID-mallien vakiovarustukseen kuuluu lämpöpumppu. Se kehittää lisälämpöä myös –30 asteen pakkaslukemissa käytettävän uuden kylmäaineen ansiosta.

Lue myös:

    Uusimmat