Sähköautolla Viroon? Nämä asiat on hyvä tietää lataushommista Suomenlahden tuolla puolen

4:17
Pääseekö Viroon tulevaisuudessa tunnelia pitkin? Projektin puuhamies Peter Vesterbacka kertoi MTV Uutisille viime kesänä, että junaliikenne Tallinnaan voisi käynnistyä jo vuonna 2024.

Viroon suuntaaminen sähköautolla ei vaadi sen suurempaa jännittämistä latauksen onnistumisesta.

Viro on suomalaisten suosikkilomamaa, ja yhä useammin sinne lähdetään ladattavalla autolla. Mutta miten lataaminen Virossa sujuu suomalaiselta, asiaan etukäteen varautumattomalta sähköautoilijalta loppuvuodesta 2021?

Sähköautoilijat painottavat usein matkan suunnittelun oleellisuutta onnistuneen reissun edellytyksenä. Pitäisi katsoa latauspaikat, ja suunnitella reittiä niiden, sekä mahdollisesti omien jo olemassa olevien latausoperaattoriasiakkuuksien mukaan. Mutta eikö se vie kaiken oleellisen auton tarjoamasta vapaudesta matkata?

Liian myöhään heränneelle, laivaan juuri ja juuri ennättäneelle, mitään suunnittelemattomalle, Pärnuun tai johonkin suuntaavalle, ja vähäisillä akkuvarannoilla Tallinnan satamaan saapuvalle perheautoilijalle T1 Mall of Tallinn on yksi varteenotettava AC-latauspaikka. Tesla Supercharger löytyy esimerkiksi Kaunasesta.

Valtatiellä 11 Tallinnasta etelään ajettaessa käyttämättä jää esimerkiksi Olerex-huoltamon pihan Enefit Voltin latausasema.

Latauspisteet-sovellus ei ihan ajan tasalla Viron osalta

Ajossa oleva Ford Mustang Mach-E pystyy vastaanottamaan peruslatausta 11 ja pikalatausta 150 kilowatin teholla. Tallinnan ja Pärnun puolivälissä möllöttävän Märjamaan Ionityn CCS-tasavirtapikalatausaseman 350 kilowatin huipputehoja ei tällä kertaa akkuvarauksen puolesta tarvittaisi, mutta siinä nyt kuitenkin ladataan, kun eteen sattui. Tilaa on, ja oletettavalla teholla tippuu. Vikkelän kilowattitunnin hinta on 0,99 euroa. CCS-töpseleitä on tarjolla kaksi.

Käy myös ilmi, että sinänsä mainio Latauspisteet-sovellus ei ole aivan ajantasainen. Tallinna-Rummu-Pärnu-matkalla on lokakuussa enemmän pistokkeita kuin sovellukseen on merkitty.

Pärnusta löydämme pienellä etsimisellä kolme pikalaturia, joissa on CCS-liitin. Näistä yksi toimii vain virolaisella Enefit Volt -sovelluksella, toinen Barking tai Charge&Drive -sovelluksella ja kolmas CloudCharge -sovelluksella.

Esimerkiksi Tallinnasta ja Tarttosta löytyy Eleportin latureita, jotka toimivat Virran sovelluksella ja RFID-tunnisteella. Konstit on monet, ja lataamista sävyttää jopa Suomea suurempi monikirjavuuden sekamelska.

Parhaillaan latausverkostoaan laajentavalla Alexela Groupilla on suomalaiselle Virossa lataavalle lataustapahtumaa helpottavia uutisia. Yhtiön latauspisteistä löytyy nyt ja tulevaisuudessa myös QR-koodi, jonka puhelimella skannaamalla pääsee suorittamaan maksutapahtuman tavallisen nettiostostapahtuman tapaan, ilman tietyn latausoperaattorin älypuhelinsovelluksen asentamista ja rekisteröitymistä, tai RFID-tunnisteiden hankkimista etukäteen.

Alexela avasi lokakuun lopussa oman sähköautojen lataussovelluksen ja uuden suuren latausaseman Paiaristin latauspaikkaan (tunnetaan myös nimellä Tikupoiss), johon se asensi jo syyskuussa suomalaisen Kempowerin laturit. Tämä nosti latauspisteiden määrän kahdesta kahdeksaan. Se onkin Baltian suurin pikalatausasema.

"Verkostomme kattavuus Virossa on käytännössä olematon"

Viroon sähköautoilevan kannattaa tukeutua oman auton latauspalveluun, jos sellainen on saatavilla. Ford-kuskina tällä matkalla käytettiin FordPass-sovellusta ja -maksukorttia. Hotelli Pärnussa yllätti tarjoamalla asiakkaan käyttöön ilmaiseksi pihalla seisovaan latauslaitteeseen sopivan Eleportin maksukortin.

Suomalaisille tutuista toimijoista Plugsurfing arvioi toimitusjohtaja Tatu Kullan mukaan parhaillaan astumista Baltian maiden pelikentälle.

– Tällä hetkellä verkostomme kattavuus Virossa, Latviassa ja Liettuassa on käytännössä olematon, hän sanoo.

Rechargella on lokaatiopartnereita, joilla on liiketoimintaa myös kaikissa Baltian maissa. Sillä ei kuitenkaan ole yhtään omaa latausasemaa Baltiassa.

– Eikä asia ole lähitulevaisuuden näköpiirissäkään, Rechargen maajohtaja Sami Saarilahti sanoo Kauppalehdelle.

– K-Latauksen toiminnot keskittyvät Suomen markkinoille eikä suunnitelmia Baltiaan ole, vastaa puolestaan johtaja Iiro Määttänen Kesko Groupista.

Viron latausasioista enemmän kiinnostuneiden kannattaa seurata informatiivista Elektriautod Eestis -Facebook-ryhmää.

Lue myös:

    Uusimmat

    Sivusto ei tue käyttämääsi selainta. Suosittelemme vaihtamaan tuettuun selaimeen. Lisätietoja