Sähköautojen hinaukset todennäköisesti yleistyvät lähivuosina – sää ja ajonopeus voivat yllättää bensa-autoon tottuneet ikävästi

Tältä näyttää sähkö edellä suunniteltu uusi Hyundai Kona 0:30
Tältä näyttää sähkö edellä suunniteltu uusi Hyundai Kona

Nyt täyssähköautoilla ajavat pääosin tekniikkaintoilijat, mutta käyttäjäkunta laajenee koko ajan.

Täyssähköautojen hinaukset todennäköisesti lisääntyvät merkittävästi lähivuosina, kun sähköautojen käyttäjäkunta monipuolistuu, arvioi Autoliiton operatiivinen päällikkö Lauri Oksanen.

Oksasen mukaan tällä hetkellä täyssähköautoilla ajavat pääosin sellaiset henkilöt, jotka ovat niistä poikkeuksellisen kiinnostuneita ja jotka tuntevat tarkkaan autojensa tekniikan ja tekniikkaan vaikuttavat tekijät.

– Kun sähköautoilu yleistyy niin sanottujen tavallisten autoilijoiden keskuudessa, jotka ajavat sähköautoa kuin mitä tahansa autoa ja joille autoilu on lähinnä keino päästä paikasta A paikkaan B, entistä useampi ei välttämättä osaa ajatella esimerkiksi sitä, kuinka monet asiat voivat vaikuttaa rangeen eli jäljellä olevaan toimintamatkaan, Oksanen huomauttaa.

Ajonopeus ja sade vaikuttavat

Moottoritiellä ajaessa jäljellä oleva toimintamatka on radikaalisti erilainen sen mukaan, ajaako täyssähköautolla 120 vai 90 kilometriä tunnissa. Oksanen uskoo, että kaikki eivät tule ajatelleeksi, miten pakkasten lisäksi myös esimerkiksi vesisateella on voimakas vaikutus jäljellä oleviin kilometreihin.

Oksanen kertoo, että samankaltainen ilmiö nähtiin Suomessa 2010-luvun vaihteessa, kun diesel alkoi yleistyä autojen käyttövoimana myös pienemmissä autoissa.

–  Moni aiemmin bensiiniautoilla ajanut siirtyi dieseliin eikä ajatellut asiaa sen tarkemmin: neste kuin neste. Kaikki eivät huomioineet esimerkiksi sitä, että dieseliä on kahta laatua eikä kesälaadulla voi ajaa talvella. Jotkut ajoivat dieselautolla pelkkää kaupunkiajoa, vaikka käyttövoima vaatii myös korkeampia nopeuksia, Oksanen kuvailee.

Oksanen muistuttaa, että sähköautojen tekniikka kehittyy ja toimintamatkan ennustaminen paranee jatkuvasti, jolloin ei käy enää niin, että esimerkiksi liikkeelle lähtiessä korkeampi toimintamatka tippuisikin ajossa nopeasti merkittävästi pienemmäksi. Toisaalta sähköautojen yleistyessä liikenteeseen tulee Oksasen mukaan todennäköisesti eniten nimenomaan vanhempia sähköautoja tuliterien mallien sijaan.

Suomen Hinausyrittäjät ry:n puheenjohtajan Sten Sjöbergin mukaan jo tälläkin hetkellä täyssähköautojen yleisin hinaussyy on akun loppuminen.



Haastava operaatio


Sjöbergin ja Oksasen mukaan sähköautojen yleistyminen on jo näkynyt hinausyrittäjien arjessa työmäärän lisääntymisenä ja uusien toimintatapojen opetteluna, sillä täyssähköautojen hinaaminen on muita autoja haastavampaa.

–  Muut autot saa vaihdekepistä vapaalle. Täyssähköautoja ei saa vapautettua mistään, jolloin niiden renkaat ovat täysin lukossa, Sjöberg kertoo.

Kun katsotaan kaikkia hinattavia autoja, Sjöbergin mukaan yleisin hinaussyy on tekninen vika, jonka seurauksena auto ei enää käynnisty. Ongelma voi olla esimerkiksi akussa, starttimoottorissa tai käynnistyksenestossa.

Sjöbergin mukaan talvisin hinauksia on moninkertaisesti enemmän kuin muina vuodenaikoina. Suuret lumimäärät lisäävät autojen irtivetoja ja kovat pakkaset käynnistämiseen liittyviä ongelmia.

–  Pakkasten osalta suurin hinauspiikki osuu aina talven ensimmäisiin koviin pakkasiin: on ehkä ajettu koko kesä ja syksy huonolla akulla, ja sitten auto ei enää käynnistykään.

Päivitetty 1.1. klo 15.27.



Lue myös:

    Uusimmat