Nyt täyssähköautoilla ajavat pääosin tekniikkaintoilijat, mutta käyttäjäkunta laajenee koko ajan.
Täyssähköautojen hinaukset todennäköisesti lisääntyvät merkittävästi lähivuosina, kun sähköautojen käyttäjäkunta monipuolistuu, arvioi Autoliiton operatiivinen päällikkö Lauri Oksanen.
Oksasen mukaan tällä hetkellä täyssähköautoilla ajavat pääosin sellaiset henkilöt, jotka ovat niistä poikkeuksellisen kiinnostuneita ja jotka tuntevat tarkkaan autojensa tekniikan ja tekniikkaan vaikuttavat tekijät.
– Kun sähköautoilu yleistyy niin sanottujen tavallisten autoilijoiden keskuudessa, jotka ajavat sähköautoa kuin mitä tahansa autoa ja joille autoilu on lähinnä keino päästä paikasta A paikkaan B, entistä useampi ei välttämättä osaa ajatella esimerkiksi sitä, kuinka monet asiat voivat vaikuttaa rangeen eli jäljellä olevaan toimintamatkaan, Oksanen huomauttaa.
Ajonopeus ja sade vaikuttavat
Moottoritiellä ajaessa jäljellä oleva toimintamatka on radikaalisti erilainen sen mukaan, ajaako täyssähköautolla 120 vai 90 kilometriä tunnissa. Oksanen uskoo, että kaikki eivät tule ajatelleeksi, miten pakkasten lisäksi myös esimerkiksi vesisateella on voimakas vaikutus jäljellä oleviin kilometreihin.
Oksanen kertoo, että samankaltainen ilmiö nähtiin Suomessa 2010-luvun vaihteessa, kun diesel alkoi yleistyä autojen käyttövoimana myös pienemmissä autoissa.
– Moni aiemmin bensiiniautoilla ajanut siirtyi dieseliin eikä ajatellut asiaa sen tarkemmin: neste kuin neste. Kaikki eivät huomioineet esimerkiksi sitä, että dieseliä on kahta laatua eikä kesälaadulla voi ajaa talvella. Jotkut ajoivat dieselautolla pelkkää kaupunkiajoa, vaikka käyttövoima vaatii myös korkeampia nopeuksia, Oksanen kuvailee.