Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Sähköautojen hinaukset todennäköisesti yleistyvät lähivuosina – sää ja ajonopeus voivat yllättää bensa-autoon tottuneet ikävästi

0:30Tältä näyttää sähkö edellä suunniteltu uusi Hyundai KonaTältä näyttää sähkö edellä suunniteltu uusi Hyundai Kona
Julkaistu 31.12.2022 05:19(Päivitetty 01.01.2023 15:30)

MTV UUTISET – STT

Nyt täyssähköautoilla ajavat pääosin tekniikkaintoilijat, mutta käyttäjäkunta laajenee koko ajan.

Täyssähköautojen hinaukset todennäköisesti lisääntyvät merkittävästi lähivuosina, kun sähköautojen käyttäjäkunta monipuolistuu, arvioi Autoliiton operatiivinen päällikkö Lauri Oksanen.

Oksasen mukaan tällä hetkellä täyssähköautoilla ajavat pääosin sellaiset henkilöt, jotka ovat niistä poikkeuksellisen kiinnostuneita ja jotka tuntevat tarkkaan autojensa tekniikan ja tekniikkaan vaikuttavat tekijät.

– Kun sähköautoilu yleistyy niin sanottujen tavallisten autoilijoiden keskuudessa, jotka ajavat sähköautoa kuin mitä tahansa autoa ja joille autoilu on lähinnä keino päästä paikasta A paikkaan B, entistä useampi ei välttämättä osaa ajatella esimerkiksi sitä, kuinka monet asiat voivat vaikuttaa rangeen eli jäljellä olevaan toimintamatkaan, Oksanen huomauttaa.

Ajonopeus ja sade vaikuttavat

Moottoritiellä ajaessa jäljellä oleva toimintamatka on radikaalisti erilainen sen mukaan, ajaako täyssähköautolla 120 vai 90 kilometriä tunnissa. Oksanen uskoo, että kaikki eivät tule ajatelleeksi, miten pakkasten lisäksi myös esimerkiksi vesisateella on voimakas vaikutus jäljellä oleviin kilometreihin.

Oksanen kertoo, että samankaltainen ilmiö nähtiin Suomessa 2010-luvun vaihteessa, kun diesel alkoi yleistyä autojen käyttövoimana myös pienemmissä autoissa.

–  Moni aiemmin bensiiniautoilla ajanut siirtyi dieseliin eikä ajatellut asiaa sen tarkemmin: neste kuin neste. Kaikki eivät huomioineet esimerkiksi sitä, että dieseliä on kahta laatua eikä kesälaadulla voi ajaa talvella. Jotkut ajoivat dieselautolla pelkkää kaupunkiajoa, vaikka käyttövoima vaatii myös korkeampia nopeuksia, Oksanen kuvailee.

Oksanen muistuttaa, että sähköautojen tekniikka kehittyy ja toimintamatkan ennustaminen paranee jatkuvasti, jolloin ei käy enää niin, että esimerkiksi liikkeelle lähtiessä korkeampi toimintamatka tippuisikin ajossa nopeasti merkittävästi pienemmäksi. Toisaalta sähköautojen yleistyessä liikenteeseen tulee Oksasen mukaan todennäköisesti eniten nimenomaan vanhempia sähköautoja tuliterien mallien sijaan.

Suomen Hinausyrittäjät ry:n puheenjohtajan Sten Sjöbergin mukaan jo tälläkin hetkellä täyssähköautojen yleisin hinaussyy on akun loppuminen.

Haastava operaatio

Sjöbergin ja Oksasen mukaan sähköautojen yleistyminen on jo näkynyt hinausyrittäjien arjessa työmäärän lisääntymisenä ja uusien toimintatapojen opetteluna, sillä täyssähköautojen hinaaminen on muita autoja haastavampaa.

–  Muut autot saa vaihdekepistä vapaalle. Täyssähköautoja ei saa vapautettua mistään, jolloin niiden renkaat ovat täysin lukossa, Sjöberg kertoo.

Kun katsotaan kaikkia hinattavia autoja, Sjöbergin mukaan yleisin hinaussyy on tekninen vika, jonka seurauksena auto ei enää käynnisty. Ongelma voi olla esimerkiksi akussa, starttimoottorissa tai käynnistyksenestossa.

Sjöbergin mukaan talvisin hinauksia on moninkertaisesti enemmän kuin muina vuodenaikoina. Suuret lumimäärät lisäävät autojen irtivetoja ja kovat pakkaset käynnistämiseen liittyviä ongelmia.

–  Pakkasten osalta suurin hinauspiikki osuu aina talven ensimmäisiin koviin pakkasiin: on ehkä ajettu koko kesä ja syksy huonolla akulla, ja sitten auto ei enää käynnistykään.

Päivitetty 1.1. klo 15.27.

Lue myös: Ikivanha autoennätys meni viimein rikki Norjassa – oli Kuplavolkkarin hallussa yli puoli vuosisataa

Tutkimus paljasti hurjat luvut: Ladattavien hybridien kulutus voi olla ihan muuta kuin valmistaja on ilmoittanut 

Lisää aiheesta:

Uskaltaako sähköauton ostaa käytettynä? – "Sekä mahdollisuus että uhka"Näin moni sähköauton hankkinut suomalainen aikoo palata takaisin bensaan tai dieseliinNorjassa on niin paljon sähköautoja, että vakuutusyhtiön data antaa hyvän kuvan niiden hinaustarpeesta: "Näyttää yllättävän osan kuskeista"Automyyjä paljastaa, mistä lähes kaikki hybridiautojen ostajat ovat kiinnostuneita: "Karkea nyrkkisääntö on..."Sähköautoja rohmutaan nyt ennätysvauhtia: Asiantuntija vastaa, uskaltaako menopeliä ladata tavallisesta pistorasiastaLiikennevakuutuskeskuksella huonoja uutisia sähköautoilijoille: "Valitettava fakta"
AutotSähköautotLiikenneKotimaa

Tuoreimmat aiheesta

Autot
  • 11:57
    Liikenne

    Kamuxin automyynti sakkaa – toimitusjohtaja vaihtoon

  • 11:33
    Liikennesäännöt

    Ajatko 7 km/h ylinopeutta? Et enää, sanoo poliisi

  • Eilen00:01
    Päästöt

    Etla: Kasvihuonekaasujen päästöt vähenevät, suurimmat päästöt nyt liikenteestä ja maataloudesta

  • ti20:45
    Raskas liikenne

    Uhkaava vaaratilanne Helsingissä: Rekka suhahti suojatien yli kuin giljotiini

  • ma08:53
    Liikenneturvallisuus

    Yhtä asiaa autoilijat eivät tajua, ennen kuin poliisi pysäyttää – "Sattuu liikaa ja aivan turhaan"