Sähköautoilu ei ole rakettitiedettä – paitsi silloin, kun rakettiprofessori kehittää systeemin, jolla akku latautuu ajon aikana
Tällä teknologialla jopa 18 senttimetrin maavaralla varustettua sähköautoa voidaan ladata langattomasti ajon aikana.
Rajallinen toimintamatka ja hatara latausverkko lienevät kaksi suurinta sähköautoistumisen jarrua. Mutta entä jos sähköautot saisivat latinkinsa suoraan tienpinnasta – ilman kaapeleita ja töpseleitä?
Kuulostaa ehkä rakettitieteeltä – ja sitä se vähän onkin. Idean takana kun on rakettimoottoreita Yhdysvaltain avaruushallinnon leivissä suunnitellut tiedemies.
Apulaisprofessori Khurram Afridin korkealentoiset aatokset ovat saaneet myös katetta. Hänen työryhmänsä kehittämän teknologian avulla kyetään jo lataamaan ajoneuvoja aina 18 sentin maavaraan saakka.
Hänen kehittämänsä korkeataajuinen induktiolaturi täyttää Nissan Leafin kaltaisen ajoneuvon akun neljässä, viidessä tunnissa, Carscoops-sivusto kertoo. Suuritehoisemmalla akkupaketilla varustettujen Teslan kaltaisten ajoneuvojen lataaminen kestää tosin kauemmin.
Edellytyksenä suuret investoinnit
Keksinnön käytännön sovelluksessa energiaa siirrettäisiin tienpintaan asennettujen, useiden metrien päässä toisistaan sijaitsevien levyjen avulla. Periaatteessa tämä mahdollistaisi ajoneuvojen lataamisen myös ajon aikana.
Selvää on, että tällaisten valmiuksien toteuttaminen edellyttää tieinfraan suuria investointeja. Afridin suunnitelmissa asioita voidaan kuitenkin yksinkertaistaa.
Hän sulkee pois kokonaisten tieosuuksien varustamisen latauslaitteilla. Sen sijaan niitä voitaisiin asentaa yksittäisille kaistoille, joissa liikennöidään tiettyjen erioikeuksien turvin.
Latauslaite tunnistaisi ajoneuvon esimerkiksi rekisterikilven perusteella, lataisi akun ja laskuttaisi jälkeen päin.
Laturi voitaisiin asentaa myös esimerkiksi liikennevalojen tai pysähtymismerkkien yhteyteen, jolloin ajoneuvo saisi uutta puhtia odotellessaan vuoroaan.
Afridin mukaan soveliaita kohteita olisivat aluksi vilkkaimmin liikennöidyt tieosuudet sekä harvan latausinfran alueet.
Lue myös: Sähköautolla ajaminen on lastenleikkiä, mutta lataaminen onkin sitten asia erikseen – tässä pikaopas
Autovalmistajia kaipaillaan mukaan
On selvää, että ilman autonvalmistajien peukkua asia jää aikeeksi. Juuri laitteiston saatavuuteen liittyvät hankkeen suurimmat ongelmat, Afridi arvioi.
Latauksen teho ja tekninen soveltuvuus edellyttävät pitkälle edistynyttä teknologiaa niin autossa kuin tien pinnassakin. Toisaalta keksintö voisi tuotantoon päästessään poikia autonvalmistajien kannalta arvaamattomia etuja.
Riittävän tehokas järjestelmä voisi jopa vähentää akkujen varastointikykyyn kohdistuvia vaatimuksia. Tämä puolestaan johtaisi kevyempiin ajoneuvoihin ja mahdollisesti keventäisi akkutuotannon aiheuttamaa ympäristökuormitusta.
Kuten asiaan kuuluu, matkassa on silti vielä monta mutkaa. Teknologia saadaan Afridin mukaan maantiekäyttöön noin kymmenen vuoden kuluessa.
Tosin on mahdollista, että jo tätä ennen sitä hyödynnetään esimerkiksi kauppakeskusten pysäköintiruuduissa.
”Todellinen intohimoni”
Langaton induktiolaturi on sinänsä jo ennestään tuttu laite. Sen ideana on mahdollistaa energiansiirto lyhyitä matkoja ilmassa.
Asiaa on tutkittu jo ainakin 1980-luvulta saakka esimerkiksi Kaliforniassa. Mutta vanhan liiton teknologia on kallista ja hyötysuhteeltaan suorastaan pakkasen puolella.
Ratkaisu pulmaan juontaa Afridin entiseen elämään, jossa hän toimi tutkijana Yhdysvaltain avaruushallinnon eli Nasan suihkumoottorilaboratoriossa.
Hän kehittää parhaillaan uusia sovelluksia jo hyvin tuntemastaan teknologiasta. Afridi kertoo tutkivansa magneettisen kentän korvaamista erittäin korkeataajuisella sähkökentällä.
– Monet ajattelivat että idea ei ole toteuttamiskelpoinen. Kukaan ei oikein pitänyt mahdollisena sellaisia taajuuksia, joita mielessäni olin pohtinut, Afridi kertoo.
– Mutta juuri tämä on se tutkimusalue johon olen keskittynyt. Mahdollisimman korkeat taajuudet ja teknologian kehittäminen niiden saavuttamiseksi on todellinen intohimoni, Afridi sanoo.
Ei siis aivan joka pojan harrastuksia.
Uusimmat
-
19:09
Luhtitalo palaa Nokialla – sammutustyöt parhaillaan käynnissä
-
19:02
Labradorinnoutaja huomasi vedessä harmaavalaan, eikä sitä pidätellyt enää mikään!
-
19:01
Justin Bieberin superfanit jonottivat Helsingin Kaisaniemen puistossa monta päivää: "Pakko päästä eturiviin"
-
18:58
Venäjän Krimin sotilaslentokentällä räjähtänyt – NYT: Ukraina teki iskun
-
18:48
Ensimmäinen Ukrainasta lähtenyt viljalaiva on vailla määränpäätä – MTV seuraa sotaa
-
18:29
Alpinen F1-kuljettajasoppa sakenee – tallipäälliköltä raju uhkaus: "Oikeuteen meneminen on 90-prosenttisen varmaa"
-
18:07
Terveydenhuollon kriisi kärjistyy – hoitajat lähtevät alalta, päivystysruuhkat pahenevat ja nuoria lääkäreitä uhkaa loppuunpalaminen
-
18:02
Erikoinen kikka mahdollistaa pakotteiden kiertämisen Suomen ja Venäjän rajalla – mistä on kyse?
-
18:02
Emppu Suhonen on soittanut The Rasmus -yhtyeen kanssa jo 10 kokopitkää keikkaa! Lauri Ylönen kannustaa: "Olet paras!"
-
18:00
Jussi Hakulinen on kuollut
-
18:00
Jääkiekon nuorten MM-kisat käyntiin keskellä kesää – Kanada kohun silmässä, Suomi sai tähden mukaansa
-
17:45
Oletko jo tehnyt näin? Sähkölaskua saa pienennettyä merkittävästi: "Syntyy suuri säästö"
-
17:33
Helsingin Vuosaaren liepeillä yli 100 metrinen öljylautta – pelastuslaitos: Pois kerääminen ei onnistu
-
17:16
Hangossa raivattiin sodanaikainen kranaatti – liikkumisrajoitukset purettu
-
17:13
Eduskunnan verkkosivuilla palvelunestohyökkäys – venäjäksi kirjoittava hakkeriryhmä sanoo olevansa iskun takana
-
17:05
Lewis Hamilton joutui sanomaan ei Tom Cruiselle – "Elämäni masentavin puhelu"
-
16:57
Japanissa muistellaan atomipommi-iskuja Venäjän hyökkäyksen kaivaessa traumoja pintaan – "Olemme joka hetki minuuttien päässä täystuhosta"
-
16:47
Tennislegenda Serena Williams lopettaa uransa
-
16:43
Yleisurheilun EM-kisajoukkue kutistuu – Tiia Kuikka jättää karkelot väliin
-
16:28
Donald Trump kiukkusi transurheilijan palkitsemisesta: "Onko maamme menossa helvettiin?"
-
Lataa lisää