Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Sähköautoilijan "säästövinkki" on pahimmillaan tuhoon tuomittu ajatus

6:21Pidä huoli turvavälistä myös liikenteessäPidä huoli riittävästä turvavälistä.
Julkaistu 18.02.2023 10:58
Toimittajan kuva

Teppo Vesalainen

teppo.vesalainen(at)autoliitto.fi

Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen vastaa lukijoidemme liikenneturvallisuusaiheisiin kysymyksiin joka viikko. Lähetä oma kysymyksesi osoitteeseen lifestyle@mtv.fi.

Kysymys: Jos haluaa ajaa linja-auton tai yhdistelmän imussa maksimoidakseen sähköauton toimintamatkan, mikä on oikea ajoetäisyys?

Vastaus: Tuo on kysymys, jota valitettavasti ruoditaan aika-ajoin useilla sähköautoilupalstoilla sosiaalisessa mediassa. Olennaista on pitää mielessä, että toimintamatkan maksimointia ei pidä missään tapauksessa priorisoida turvallisuuden edelle.

Pitämällä riittävää turvaväliä edellä ajavaan saavutetaan monta etua.

Lue myös: Liikenteessä on monia kirjoittamattomia sääntöjä, jotka on hyvä ottaa haltuun – "Alkeellisiin käytöstapoihin kuuluu, ettei..."

Siinä, missä edellä ajavan perässä roikkuva näkee vain tämän perän, kykenee hyvällä turvavälillä ajava havainnoimaan esimerkiksi liikennemerkit, pientareella olevan kevyen liikenteen, vastaantulevat tai sivuilta lähestyvät ajoneuvot, edessä olevat liikennetilanteet sekä mahdolliset tien pinnassa olevat vauriot tai vieraat esineet huomattavasti aiemmin. 

Kun havainto kyetään tekemään ajoissa, jää myös reagointiin ja tilanteen edellyttämään toimintaan enemmän aikaa. Näin vältytään muun muassa yllättäviltä viimehetken väistöliikkeiltä tai peräänajolta. 

Pitämällä kunnon turvaväliä edellä ajavaan parantaa myös omaa havaittavuuttaan muiden silmissä. 

Artikkeli jatkuu videon alla.

2:03Tästä syystä liikenteessä tulisi pitää vähintään neljän sekunnin turvaväliTästä syystä liikenteessä tulisi pitää vähintään neljän sekunnin turvaväli.

Turvaväli säästää autoa ja kuljettajaa

Kelistä riippuen renkaat nostattavat tien pinnasta muun muassa vettä, kuraa, lokaa ja kiviä. Jos turvaväliä on riittävästi, nämä ehtivät laskeutua ennen kuin takana ajava on niiden lentoradalla. 

Jos taas takana ajava on liian lähellä edellä ajavaa, saa hänen autonsa osumaa kaikesta tästä. Tällöin auto kuraantuu, sen konepeltiin ja tuulilasiin tulee kiveniskemiä, lasinpesunestettä ja pyyhkijänsulat kuluvat sekä tuulilasi naarmuuntuu – kaikki varsin tarpeettomasti.

Lue myös: Saako jarruvaloa vilauttaa takapuskurissa roikkujalle?

Kuljettajalle liian lähellä ajaminen on rasittavampaa. Reaktio- ja toimintakykyjen rajoilla ajettaessa mennään täysin edellä ajavan ehdoilla ja joudutaan tekemään toistuvia, äkkinäisiä, jarrutuksia. Ne tekevät ajonopeudesta heittelevän, mikä verottaa osansa toimintasäteestä. 

Teknisiin järjestelmiin ei pidä tukeutua liikaa

Vaikka nykyaikaisissa sähköautoissa on usein mukautuva vakionopeudensäädin sekä automaattinen hätäjarrutusjärjestelmä, ei niiden toimintaan pidä sokeasti luottaa.

Järjestelmät eivät välttämättä kykene estämään peräänajoa, jolloin niiden toimintamahdollisuudet rajoittuvat törmäyksen seurausten lieventämiseen sen tapahtuessa alhaisemmalla nopeudella.

Mistä tietää, että turvaväli on riittävä?

Turvaväli on järkevintä määritellä sekunteina, jolloin sama ohje toimii niin taajama- kuin maantienopeuksissakin. Sekuntien laskeminen on myös helpompaa kuin metrimäärän arvioiminen. 

Kun turvaväliä on vähintään neljä sekuntia, ollaan varsin oikealla tiellä: Edellä ajavan ohittaessa tietyn, valitun, kiintopisteen, aletaan laskea rauhallisesti neljään. Vasta sen jälkeen saadaan itse olla samaisen kiintopisteen kohdalla.

Toinen tapa pohtia turvavälin riittävyyttä on se, pystyykö säätelemään etäisyyttään edellä ajavaan pelkän kaasupolkimen avulla. Jos joutuu vähän väliä painamaan jarrua, ei turvaväliä ole riittävästi.

Lue myös: Ota nyrkkisääntö haltuun: Kahden T:n taktiikka voi pelastaa henkesi, kun tiet muuttuvat liukkaiksi – "Kaikista paras keino"

teppoboksi teppo vesalainenMTV Uutiset

Lisää aiheesta:

Pitääkö hirvi väistää aina peräpuolelta? "Kuljettaja saattaa tehdä hölmön ja kohtalokkaan virheen"Asiat, jotka autoilijan pitää muistaa juhannuksen paluuliikenteessä – "Eivät millään tavalla sujuvoita matkantekoa"Routakuoppaan ajo voi vaurioittaa autoa – näin vältät osumanHuolestuttava tulos: Auton mittainen turvaväli on osan mielestä aivan riittäväKeskity jouluhössötyksen keskellä olennaiseen – muista nämä, kun hyppäät lähipäivinä ratin taakseTiedätkö, kuinka pitkä turvaväli on riittävä? Tässä helppo nyrkkisääntö!
LiikenneLiikenneturvallisuusSähköautotTeppo VesalainenAutotLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Liikenne
  • 06:16
    Liettua

    Pallo-ilmiö jatkuu Liettuassa: Vilnan lentoliikenne keskeytettiin

  • Eilen12:10
    Renkaanvaihto

    Älä jätä väliin renkaidenvaihdossa: Turhaksi koettu toimenpide on ehdottoman tarpeellinen

  • Eilen07:27
    Liettua

    Tutkassa näkyi "kymmeniä palloja": Lennot jatkuvat taas Liettuassa oudon episodin jälkeen

  • pe22:21
    Lentokentät

    Liettuan lentokenttiä suljettiin sääpallojen takia

  • pe16:07
    Alankomaat

    Yle: Suomalainen rahtialus jumissa Alankomaissa – miehistöllä karut oltavat