Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

S-etukorttien omistajien ruokaostoksista aletaan kerätä tietoa uudella tavalla – "Maailmanlaajuisesti ainutlaatuista"

3:55Ilmasto ja terveellisyys vaikuttavat ruokailuumme – nämä ovat tulevaisuuden ruokatrenditKatso myös: Ilmasto ja terveellisyys vaikuttavat ruokailuumme – nämä ovat tulevaisuuden ruokatrendit
Julkaistu 10.09.2023 16:46

MTV UUTISET

Tampereen ja Helsingin yliopistot alkavat kerätä tietoa S-ryhmän asiakkaiden ruokakoreista uudella tavalla. Kansainvälisestikin ainutlaatuiseksi kuvattu tutkimus perustuu kuluttajien ostostietoihin.

LoCard-tutkimuksessa selvitetään muun muassa ruoanvalinnan motiiveja.

– Se, millaista ruokaa suomalaiset syövät, vaikuttaa terveyteen, hyvinvointiin, ympäristöön ja yhteiskuntaan. Hankkeen tarkoituksena on tunnistaa esimerkiksi väestössä esiintyviä ruokaostostyylejä ja niiden muutosta sekä tehokkaita tapoja ohjata niitä kohti kestävän kehityksen tavoitteita, Tampereen yliopiston tiedotteessa todetaan.

"Maailmanlaajuisesti ainutlaatuista"

Kaupan kanta-asiakasjärjestelmän käyttö tieteellisessä tutkimuksessa on Tampereen yliopiston mukaan maailmanlaajuisesti ainutlaatuista.

LoCardin tutkijat ovat tunnistaneet kaksi muuta kansainvälistä tutkimusryhmää, jotka hyödyntävät kaupan kanta-asiakasjärjestelmän dataa samansuuntaisesti ja -laajuisesti.

– Tutkimuksemme hyödyntää kiertotalouden hengessä yrityksen keräämää dataa ja tuottaa siitä uudenlaista yhteiskunnallista arvoa. Nyt käynnistyvän tiedonkeruun avulla saadaan kerättyä valtavasti tietoa ruokaostoista pitkällä aikavälillä eri väestöryhmissä sekä ostoihin vaikuttavista tekijöistä, biostatistiikan professori Jaakko Nevalainen Tampereen yliopistosta sanoo tiedotteessa.

Monitieteisessä tutkimushankkeessa yhdistyvät muun muassa ravitsemustiede, kansanterveystiede, terveyden datatieteet, kulutustutkimus ja taloustiede.

Lue myös: "Kukkarossa tuntunut" talouskurimus syö nyt kuluttajien säästöjä ja muuttaa ostamista – näistä asioista tingitään

Lue myös: Mistä säästit koronavuotena? S-Pankin korttiostotiedot paljastivat isoja muutoksia suomalaisten rahankäytössä

Samat teemat on S-ryhmän mukaan otettu huomioon myös sen vastuullisuusohjelmassa. Sen yksi tavoite on kasvisten ja kasvipohjaisten ruokien osuuden nostaminen 65 prosenttiin vuonna 2030 kaikesta myydystä ruoasta.

– Haluamme auttaa yhteiskunnallisesti merkittävää tutkimusta tarjoamalla dataa tieteen käyttöön. Tutkimushanke tuo myös arvokasta tietoa siitä, miten suomalaisia voi auttaa ja tukea kohti fiksuja ruokavalintoja, päivittäistavarakaupan johtaja Sampo Päällysaho S-ryhmästä toteaa tiedotteessa.

Tiedonkeruuseen kysytään lupa

S-ryhmän asiakasomistajia lähestytään vaiheittain henkilökohtaisesti sähköpostilla tutkimushankkeesta ja ostotietojen keruusta syksyn aikana.

Ravitsemustieteen professori Maijaliisa Erkkola Helsingin yliopistosta toivoo, että mahdollisimman moni S-ryhmän asiakasomistaja luovuttaisi ostotietonsa tutkijoiden käyttöön ja vastaisi myös sähköiseen kyselylomakkeeseen, jolla kerätään tärkeää taustatietoa tutkimuksen tueksi.

– Uusi tutkimusaineisto mahdollistaa mielenkiintoisia ja yhteiskunnallisesti tärkeitä tutkimusasetelmia kuten koronapandemian ja inflaation vaikutusten selvittämisen eri väestöryhmissä, Erkkola sanoo.

Lue myös: Suomen suosituimman kotiruoan taustalla iso ilmiö: "Noussut tyhjästä"

Tutkimuksesta kertoi ensimmäisenä Talouselämä.

Lisää aiheesta:

Ravitsemussuositukset eivät juuri näy maatalouspolitiikassa tai kauppojen toiminnassaSuomalaistutkimus: Nelihenkinen perhe tarvitsee ruokaan jopa 900 e/kk – todellisuus nyt tätäkin karumpiNäistä tuotteista suomalaiset innostuivat tänä vuonna – K-ryhmän myyntidata paljastaa, mikä juomakategoria lähes tuplasi myyntinsäTästä tuoteryhmästä ennustetaan ensi vuoden hittiä ruokakaupoissa – yhä useampi suomalainen nappaa ostoskoriin: Syynä alennettu hintaVähävaraisille suomalaisperheille jaettu jo 10 000 ruokalaatikkoa – Emilian ja Tuulian keksimä palvelu kiinnostaa nyt maailmallakinHuonolla säällä yllättävä vaikutus suomalaisiin – toimitko sinäkin näin ruokakaupassa?
S-ryhmäYliopistoRuokaTiedeTerveys ja hyvinvointiKauppaRaha
Inflaatio
Talous
Kotimaa

Tuoreimmat aiheesta

S-ryhmä
  • 11.9.14:42
    Muovi

    Muovikasseja ostetaan S-ryhmän kaupoissa entistä vähemmän – tässä syy

  • 10.9.14:23
    S-pankki

    S-pankille miljoonarapsut – rikolliset käyttivät virhettä hyväkseen

  • 2.9.18:31
    Verkkohuijaukset

    Prisman kilpailu, S-marketin lahjakorttiarvonta? S-ryhmä varoittaa huijauksista

  • 29.8.15:16
    Verkkohuijaukset

    Saitko tämän bonusviestin "S-Pankilta"? Varo!

  • 21.8.08:47
    Turvallisuus

    Ostitko tämän lämmittimen Prismasta? Tukesilta tärkeä huomio!