Tampereen ja Helsingin yliopistot alkavat kerätä tietoa S-ryhmän asiakkaiden ruokakoreista uudella tavalla. Kansainvälisestikin ainutlaatuiseksi kuvattu tutkimus perustuu kuluttajien ostostietoihin.
LoCard-tutkimuksessa selvitetään muun muassa ruoanvalinnan motiiveja.
– Se, millaista ruokaa suomalaiset syövät, vaikuttaa terveyteen, hyvinvointiin, ympäristöön ja yhteiskuntaan. Hankkeen tarkoituksena on tunnistaa esimerkiksi väestössä esiintyviä ruokaostostyylejä ja niiden muutosta sekä tehokkaita tapoja ohjata niitä kohti kestävän kehityksen tavoitteita, Tampereen yliopiston tiedotteessa todetaan.
"Maailmanlaajuisesti ainutlaatuista"
Kaupan kanta-asiakasjärjestelmän käyttö tieteellisessä tutkimuksessa on Tampereen yliopiston mukaan maailmanlaajuisesti ainutlaatuista.
LoCardin tutkijat ovat tunnistaneet kaksi muuta kansainvälistä tutkimusryhmää, jotka hyödyntävät kaupan kanta-asiakasjärjestelmän dataa samansuuntaisesti ja -laajuisesti.
– Tutkimuksemme hyödyntää kiertotalouden hengessä yrityksen keräämää dataa ja tuottaa siitä uudenlaista yhteiskunnallista arvoa. Nyt käynnistyvän tiedonkeruun avulla saadaan kerättyä valtavasti tietoa ruokaostoista pitkällä aikavälillä eri väestöryhmissä sekä ostoihin vaikuttavista tekijöistä, biostatistiikan professori Jaakko Nevalainen Tampereen yliopistosta sanoo tiedotteessa.
Monitieteisessä tutkimushankkeessa yhdistyvät muun muassa ravitsemustiede, kansanterveystiede, terveyden datatieteet, kulutustutkimus ja taloustiede.