Housut on ase, nuoret naiset hehkuttavat ompelukoneen ääressä! Housut olivat todellakin naisilla vallankumouksen merkki! Tarvittiin siihen kiväärejäkin, joita nuoret naiset näpelöivät aivan kokemattomina.
Ohjaaja Sirkku Peltola tutki punakaartin naisia 10 vuotta ja kirjoitti miehensä Heikki Salon kanssa musikaalin. Musiikki on jopa räppiä! Ei nykyihmisille kannata veisata mollissa Punaorvon laulua.
Tampereen työväenteatterin iso näyttämö on täynnä suuria tunteita – ja mistä syystä! ”Kiväärin rihlat ovat Tampereen likan kihlat”, runoilee Miljoonasade-yhtyeen lauluntekijä Heikki Salo .
Hurmio syntyy aserasvan tuoksusta ja punalipun lumosta. Mutta miksi ihmeessä kävi näin? Miksi viattomat, alle 20-vuotiaat naiset ajautuivat äärimmäisiin tekoihin?
– Tätä olen halunnut musikaalissa pohtia, miettii käsikirjoittaja-ohjaaja Sirkku Peltola.
– Se epäoikeudenmukaisuuden kokemus oli niin voimakas.
Viattomuudesta väkivaltaan
Tytöt 1918 -musikaali pohjautuu Anneli Kannon romaaniin Veriruusut. Naiset olivat tehtaantyttöjä, joihin tarttui vallankumouksen palo. Köyhyyden sekä tehtaanjohtajien kourimien neitojen viattomuus loppuu.

