Ryppyjä rakkaudessa? Hondan voimanlähde aiheutti Max Verstappenille jo kauden kolmannen keskeytyksen – "Olen kyllästynyt"

Toscanan GP olisi voinut olla Red Bullin ja Max Verstappenin juhlaa, ellei hollantilaisen autoon olisi iskenyt tekninen vika, joka johti toisessa mutkassa kolariin ja keskeytykseen.

Verstappenia pidettiin ennen kilpailun alkua yhtenä suurimmista voittajasuosikeista. Hän oli kuitannut aika-ajoista itselleen kolmosruudun, ja eroa paalupaikan vieneeseen Mercedeksen Lewis Hamiltoniin oli vähemmän kuin kertaakaan tällä kaudella: 0,365 sekuntia.

Mercedeksen mukaan Verstappen on ollut tämän kauden kilpailuissa keskimäärin 0,3 sekuntia nopeampi kuin aika-ajoissa, joten tältäkin pohjalta on selvää, että viritteillä oli kunnon kilpailu.

– Ja jos katsoo rengaskulutusta, olisimme voittaneet tämän kilpailun, Red Bullin neuvonantaja Helmut Marko lisäsi Autobildin mukaan.

Startissa kolmosruudusta matkaan ampaissut Verstappen ehti jo paalulta lähteneen Hamiltonin rinnalle, mutta sitten katosi tehot. Autoja meni ohi oikealta ja vasemmalta. 

Kakkosmutkan jarrutukseen tullessaan Verstappen oli pudonnut jo 13. sijalle, ja sitten alkoi rytistä.

Kimi Räikkönen ajoi Verstappenin takana, rinnallaan Pierre Gasly ja Romain Grosjean. Kun Räikkönen ja Grosjean hidastivat jo vauhtiaan, Gasly antoi vielä palaa ja puristui Räikkösen ja Grosjeanin väliin.

Räikkönen ja Gasly osuivat toisiinsa, ja Räikkönen ajautui päin edessä ajanutta Verstappenia. Sekä Verstappen että Gasly päätyivät hiekalle, ja heidän kilpailunsa oli ohi.

– Sain hyvän startin viivalta. Olin Lewisin rinnalla, ja pääsin paremmin liikkeelle kuin Valtteri (Bottas). Kun painoin kaasun pohjaan, autossa oli samanlainen ongelma kuin Monzassa. Ei ollut tehoa, Verstappen kertasi tv-haastattelussa kisan jälkeen.

– Sitten jouduin tilanteeseen, jossa olin keskellä letkaa. Siellä on helppo joutua kolariin. En edes tiedä, mitä tapahtui. Loppujen lopuksi en ole pettynyt siihen. Meidän ei olisi pitänyt olla niillä sijoilla. Olen erittäin pettynyt siihen, että keskeytimme taas.

Kolmas keskeytys

Kun Hamilton ajoi taas kerran voittoon, Verstappen on MM-pisteissä jo 80 pisteen päässä kärjestä. Toiseksi ajanut ja MM-sarjassa samalla sijalla oleva Bottaskin kasvatti johtomarginaalinsa Verstappeniin nähden 25 pisteeseen.

Verstappen on toistuvasti sanonut, että hänen on turha odottaa taistelevan tällä kaudella Mercedestä vastaan maailmanmestaruudesta. Kakkossija on sen sijaan enemmän kuin mahdollinen, mutta Verstappenia rasittaa keskeytykset Itävallassa, Monzassa ja Mugellossa. Ne kaikki ovat tullee teknisen vian vuoksi, ja joka kerta syy on ollut Hondan voimanlähteessä.

– Sähköpuolella on jotain vikaa, Marko täsmensi Toscanan GP:n jälkeen.

Ongelmat alkavat jo luoda jännitettä Red Bullin ja Hondan väleihin, joita on tähän mennessä ylistetty molemmin puolin.

– Tämä ei vain ole normaalia. Olen kyllästynyt, Verstappen totesi.

Kaksi eri ongelmaa

Mugellossa Verstappenin ongelmista oli merkkejä ilmassa jo siinä vaiheessa, kun hän oli ajamassa autoa varikolta lähtöruudukkoon. Verstappen raportoi varikkomuurille, että kaikki ei ole kunnossa.

Lähtöruudukossa Red Bullin mekaanikot tekivät kovasti töitä auton korjaamiseksi, ja lopulta tallin edustajat vahvistivat, että ongelma oli saatu korjattua.

Hondan teknisen johtajan Toyoharu Tanaben mukaan näillä ongelmilla ei ollut mitään tekemistä sen kanssa, mitä itse kilpailussa tapahtui.

– Ongelma oli siinä mielessä sama, että moottorissa meni jotain vikaan, mutta käsittääkseni vian aiheutti eri asia, Tanabe sanoi GP Todayn mukaan japanilaiselle AutoSport-Web-sivustolle.

Lue myös:

    Uusimmat