Sekä Suomen valtiolla että monilla yrityksillä on kovat tavoitteet vähentää hiilijalanjälkeään. Liikenteen osalta päästöjä pitäisi leikata 50 prosentilla vuoteen 2030 mennessä, verrattaessa lukuja vuoden 2005 tasoon. Tavoitteiseen pääsemiseen ei ole oikotietä, vaan se vaatii monia vaihtoehtoisien ratkaisujen hyödyntämistä.
Liikenteen paikallispäästöjen rajoittamisessa sähköauto on luonnollisesti tehokkain vaihtoehto. Se soveltuu etenkin säännöllisten matkojen suorittamiseen ja kaupunkiympäristöön. Ympäristön ja päästöjen vähentämisen kannalta mielenkiintoinen ja tehokas vaihtoehto on biokaasu. Kaasuautojen tarjonta on kasvanut viime vuosina merkittävästi ja muun muassa Suomen myydyimmästä autosta, Skoda Octaviasta, löytyy kaasuversio. Kotimaisella biokaasulla ajamalla polttoaineen elinkaaren aikana syntyvät kasvihuonepäästöt vähenevät 85 prosentilla verrattuna perinteisiin fossiilisiin vaihtoehtoihin, minkä lisäksi kaasukäyttöinen auto ei tupruttele lainkaan ilmoille haitallisia hiukkaspäästöjä. Myös kuluttajalle kaasu on mielenkiintoinen vaihtoehto puhtauden lisäksi taloudellisessa mielessä, sillä kaasu on edullisin liikennepolttoaine tällä hetkellä. Ekvivalentti litrahinta esimerkiksi biokaasulle on tällä hetkellä 0,929 euroa per litra.



