Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Ruokajätteestä kaasua tankkiin – Ikea aloitti yhteistyön Gasumin kanssa

Julkaistu 27.03.2018 20:45
Toimittajan kuva

Mikko Autio

mikko.autio@teknavi.fi

mikkoau

Sekä Suomen valtiolla että monilla yrityksillä on kovat tavoitteet vähentää hiilijalanjälkeään. Liikenteen osalta päästöjä pitäisi leikata 50 prosentilla vuoteen 2030 mennessä, verrattaessa lukuja vuoden 2005 tasoon. Tavoitteiseen pääsemiseen ei ole oikotietä, vaan se vaatii monia vaihtoehtoisien ratkaisujen hyödyntämistä.

Liikenteen paikallispäästöjen rajoittamisessa sähköauto on luonnollisesti tehokkain vaihtoehto. Se soveltuu etenkin säännöllisten matkojen suorittamiseen ja kaupunkiympäristöön. Ympäristön ja päästöjen vähentämisen kannalta mielenkiintoinen ja tehokas vaihtoehto on biokaasu. Kaasuautojen tarjonta on kasvanut viime vuosina merkittävästi ja muun muassa Suomen myydyimmästä autosta, Skoda Octaviasta, löytyy kaasuversio. Kotimaisella biokaasulla ajamalla polttoaineen elinkaaren aikana syntyvät kasvihuonepäästöt vähenevät 85 prosentilla verrattuna perinteisiin fossiilisiin vaihtoehtoihin, minkä lisäksi kaasukäyttöinen auto ei tupruttele lainkaan ilmoille haitallisia hiukkaspäästöjä. Myös kuluttajalle kaasu on mielenkiintoinen vaihtoehto puhtauden lisäksi taloudellisessa mielessä, sillä kaasu on edullisin liikennepolttoaine tällä hetkellä. Ekvivalentti litrahinta esimerkiksi biokaasulle on tällä hetkellä 0,929 euroa per litra.

Kaasukäyttöisiä autoja löytyy muun muassa Volkswagenilta, Audilta, Skodalta, Opelilta ja Mercedes-Benziltä.

Myös kaasuntuotanto tarjoaa vaihtoehdon yrityksille pienentää omia päästöjään. Gasum ja Ikea julkaisivat hiljattain Suomessa yhteistyön, missä Ikean tavaratalojen yhteydessä olevien ravintoloiden ruokahävikistä tehdään biokaasua.

– Ensisijaisesti haluamme vähentää ruokahävikkiä IKEA-ravintoloissa, mutta nyt vähäinenkin ruokajäte menee hyötykäyttöön, sanoo IKEA Suomen vastuullisuuspäällikkö Tiina Suvanto.

Yhteistyön myötä Ikean tavaratalojen yhteyteen avataan kaasuasemat. Ensimmäisenä asema avattiin Espooseen, mitä seuraavat Vantaa, Raisio, Tampere sekä Kuopio.

Kaasun käyttö kasvaa

Suomen teillä liikkuu tällä hetkellä vajaa 4 000 kaasukäyttöistä ajoneuvoa. Viime vuonna kaasuautojen määrä Suomessa lisääntyi reilulla 1 200 kappaleella, josta noin 800 kappaletta oli tuontiautoja. Myös uusien kaasuautojen myynti kasvaa jatkuvasti, mikä tarkoittaa luonnollisesti kaasun kysynnän kasvamista. Kasvavaan kysyntään vastataan rakentamalla aktiivisesti lisää kaasuasemia. Esimerkiksi Gasum ilmoitti viime vuonna rakentavansa lähivuosina 35 uutta asemaa, ja tähän mennessä näitä on perustettu kahdeksan kappaletta. Kokonaisuudessa Suomessa on tällä hetkellä 38, joista Gasum hallinnoi 26:ta.

Myös valtio on huomannut biokaasun potentiaalin liikennepäästöjen vähentämisessä.

– Biokaasun odotetaan olevan tärkeä osa tulevaisuuden liikenteen energiaratkaisuja. Valtio on edistänyt biokaasun liikennekäyttöä merkittävästi muun muassa energiakärkihanketuella. Kaasun tuotantoa lisäämällä ja tankkausasemaverkostoa laajentamalla voidaan kaasuautoilun edellytyksiä parantaa, toteaa Suomen maatalous- ja ympäristöministeri Kimmo Tiilikainen.

Ministeri Tiilikainen tutustui kaasuauton tankkausprosessiin.

Kuvat: Mikko Autio

Lue lisää kaasuautoista:
Kaasua kuukausihinnalla – tankkaa rajattomasti 69 eurolla
Halpaa autoilua kaasulla – jopa puolta pienemmät polttoainekulut kuin bensiinillä
Koeajossa kansansuosikin piilovihreä vaihtoehto ympäristön ystäville

Teknavin uudet 15. tuotantokauden jaksot esitetään maanantaisin klo 22.35 MTV3-kanavalla. Lisää ohjelman aiheista löydät osoitteesta www.teknavi.fi.

Lisää aiheesta:

Suomalaiset automaahantuojat poikkeukselliseen yhteistyöhön vetybuumin kasvaessa: "Autojen saatavuus ei ole ongelma"Kaasuautoilijoiden kupit nurin: EU pakottaa valmistajat keskittymään sähköön, vaikka biokaasu olisi täysin hiilivapaata – katastrofi voitaisiin vielä välttää"Tyhmää kieltää hyviä teknologioita" – dieselauton päästöjä voidaan pudottaa 90 prosentilla, uskoo Neste-pomoGasumille miljoonien eurojen joululahja EU:lta – Suomeen jopa 14 uutta kaasuautojen tankkausasemaaAudi laajentaa kaasuautomallistoaan – lisää tilaa ja tyyliäHalpaa autoilua kaasulla – jopa puolta pienemmät polttoainekulut kuin bensiinillä
AutotLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Autot
  • Eilen16:30
    TV-ohjelmat

    Moni muistaa Pimp My Ride -hittisarjan – karu totuus tuunatuista autoista voi yllättää

  • Eilen11:45
    Sähköautot

    Talvi lähestyy: Mitä aloittelevan sähköautoilijan pitää ottaa huomioon?

  • pe14:15
    Renkaanvaihto

    Yksi päivä herätti renkaanvaihtajat: "Hyvinkin kovaa tahtia on sen jälkeen vaihdettu"

  • pe13:13
    Autoteollisuus

    Patriasta Valmet Automotiven pelastus? Aiesopimus panssariajoneuvojen tekemisestä

  • pe08:34
    Liikenne

    Ministeri: Uusien kuskien promilleraja alas