Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Koeajossa kansansuosikin piilovihreä vaihtoehto ympäristön ystäville

Julkaistu 17.04.2017 17:07
Toimittajan kuva

Mikko Autio

mikko.autio@teknavi.fi

@mikkoau

Kaasuautot eivä ole Suomessa nousseet kansa suosioon. Tämä siitäkin huolimatta, että niiden käyttöä voi perustella niin ympäristöystävällisyydellä kuin taloudellisuudella.

Tykkäsimme

  • Puhtaudesta
  • Taloudellisuudesta

Emme tykänneet

  • Hieman pienentyneestä tavaratilasta
  • Lievästä tehonpuutteesta

Hinta alkaen 23 992 €
Koeajoauto 26 434 €

Miltä kuulostaisi bensiiniautoa puolta pienemmät polttoainekustannukset, ja kaupan päälle huomattavasti pienemmät päästöt? Mikäli kuulostaa hyvältä, niin kannattaa tutustua kaasuautoihin tarkemmin. Yksi mielenkiintoinen kaasuauto on juuri uudistunut Skoda Octavia G-TEC.

Octavian koko mallisto uudistui aiemmin keväällä ja vihreää osastoa edustaa kaasulla kulkeva G-TEC. Kaasuauto ei ole niin eksoottinen kuin saattaisi kuvitella. Käytön kannalta kaasulla ajaminen ei eroa bensiinistä tai dieselistä, ja kaasuautoilla onkin mahdollista ajaa myös bensiinillä. Ratin takana polttoaineen vaihtumista ei käytännössä huomaa, ja auto kulkee lähtökohtaisesti kaasulla.

Kaasun merkittävimmät edut tulevat kuluttajalle esille tankilla käydessä. Tällä hetkellä maakaasun hinta Suomessa kaasua jakelevan Gasumin verkostossa on 1,21 euroa kilolta, mikä vastaa litroiksi muunnettuna 0,776 euroa litralta. Polttoainekustannus on siis noin puolet bensiinin hinnasta tällä hetkellä. Avainlipulla varustettu ja kotimainen biokaasu maksaa 0,928 euroa litralta. Polttoainekustannusten lisäksi kaasuautoilla on dieselin tapaan erillinen käyttövoimavero, mutta se on huomattavasti dieseliä pienempi. Octavian tapauksessa vuosittain käyttövoimaveroa tulee maksettavaksi noin 200 euroa. Hankintahinnassa ero vastaavantehoiseen bensamalliin puolestaan jää lähinnä nimelliseksi, noin 600 euroon.

Rahallisen säästön lisäksi myös ympäristö kiittää kaasuautoilijaa. Autoilevan maailman huulilla olevat hiilidioksidipäästöt ovat paikallisesti noin neljänneksen pienemmät kuin bensiinillä ajettaessa, ja biokaasulla lukema on vielä huomattavasti pienempi. Etenkin kaupunkiympäristöissä terveyden kannalta tärkeämpi asia on pienhiukkasten puuttuminen. Monissa suurkaupungeissa autoilua joudutaankin rajoittamaan juuri hiukkaspäästöjen vuoksi, joten tästä näkökulmasta kaasuauto on hyvä vaihtoehto.

Uudistunut Octavia itsessään on erittäin tasapainoinen tuote. Auto ei varsinaisesti yllätä millään osa-alueella, vaan kaikki toimii kuten odottaa sopii. Tilaa on tarjolla koko perheelle, ja varusteluun nähden myös hinta on erittäin kohtuullinen. Kokonaisuutta tarkastellessa ei tarvitse ihmetellä, miksi Octavia on Suomen myydyin auto.

Kaasulla kulkeva Skoda Octavia G-TEC on mukana myös tv-kauden kuudennessa jaksossa, jonka ensiesitys on maanantaina 17.4. klo 22.35 MTV3-kanavalla. Jakson uusinta nähdään sunnuntaina 23.4. klo 15.30 MTV3-kanavalla.

MIKÄ Octavian kaasulla kulkeva ekoversio.

KENELLE Käytännöllisyyttä arvostavalle ympäristön ystävälle.

AJETTAVUUS Octavia on nykyaikainen perheauto, joka tarjoaa helppoutta.

SUORITUSKYKY Kaasumalli vastaa tehoiltaan malliston aloitusversiota, joten mitään suuria tehoelämyksiä kaasu-Octavian kanssa ei ole tiedossa. Se pärjää arkipäivän haasteista kuitenkin riittävällä tarmolla, ja kaksoiskytkinvaihteisto hyödyntää nykyaikaisen turbokoneen alavääntöä.

TILAT Octavia tarjoaa luokassaan todella hyvät tilat sekä ihmisille että tavaroille. Kaasusäiliöt nappaavat aavistuksen tavaratilasta, eikä kaasumallissa pysty laskemaan välipohjaa puskuritason alapuolelle. Tilaa on tästä huolimatta useimpiin tarpeisiin riittävästi.

MALLISTO Octavian mallistosta löytyy jotakin lähes kaikkeen makuun, mutta kaasu edustaa yksinään vaihtoehtoisia voimanlähteitä. Kaasuversio on monien muiden tapaan saatavana sekä manuaalina että automaattina, sekä eri varustetasoilla muutamia kalleimpia vaihtoehtoja lukuun ottamatta.

Skoda Octavia Combi 1,4 TSI G-TEC DSG
Polttomoottori
1 395 cm3, R4 turbo
Teho 81 kW (110 hv) / 4 800-6 000 r/min
Vääntö 200 Nm / 1 500-3 500 r/min
Vaihteisto 7-vaihteinen kaksoiskytkinautomaatti
Vetotapa Etuveto
0-100 km/h 11,1 s
Huippunopeus 193 km/h
EU-kulutus 3,5 kg/100 km (5,5 l/100km, 95 E10)
CO2-päästöt 99 g/km (125 g/km, 95 E10)
Mitat Pituus 4 667 mm, leveys 1 814 mm, korkeus 1 465 mm, akseliväli 2 680 mm
Omamassa 1 441 kg
Perävaunumassa jarruin 1 400 kg
Tavaratila 480-1 610 l

Galleria

Kuvat: Mikko Autio

Lue lisää uudesta Octaviasta:
Koeajo: Suomen myydyin automalli uudistuu - pienillä muutoksilla eteenpäin
Ensituntuma: Suomen suosituin sportti uudistui – entistäkin suorituskykyisempi käytännöllisyyden kärsimättä​​​​​​​

Lisää aiheesta:

Koeajossa Mercedes-Benz E 350 e – lisää sähköä, kiitosKoeajossa uusi Seat Ibiza – ansaitusti Vuoden Auto Suomessa 2018Koeajossa BMW 740Le – lippulaivan järkivaihtoehtoMiksi tämä automalli aina menestyy? Kotimaan koeajossa arkiautoilun kruunaamaton kuningasKoeajossa kaksi eri maailmaa yhdistävä hybridiKoeajossa Mercedeksen huippusuosittu hybridi, jonka hinnassa ei ole mitään järkeä
SkodaAutotLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Skoda
  • ma18:12
    Raitiovaunut

    Pääkaupunkiseudun raitiovaunuhankinta viedään markkinaoikeuteen

  • 19.3.10:55
    MM-ralli

    Rallin MM-sarjasta kajahti jättitieto – Toyotan päätös "isompi onnenpotku kuin tajuttiinkaan"

  • 20.12.202421:01
    Volkswagen

    Volkswagenin kaavailemista säästöistä sopu – Saksan tehtaat pysyvät auki

  • 05.07.202416:50
    MM-ralli

    Jyväskylän MM-ralliin lisää mielenkiintoa – vasta 17-vuotias suomalaislupaus mukana, kohtaa Jari-Matti Latvalan

  • 31.08.202210:26
    Autot

    Skodalle uusi logo – tämä oli 165 vaihtoehdosta se paras