Rikollisen mielen asiantuntija ja psykiatrisen vankisairaalan asiantuntijalääkäri Hannu Lauerma on työssään nähnyt hyvin läheltä ihmisen pahuuden ja sen erilaiset ilmenemismuodot. Viiden jälkeen -ohjelman haastattelussa Lauerma kertoo, että jengiytyminen on osa ihmisen luontaisia piirteitä.
Hannu Lauerman mukaan nykyiset katujengit ovat ulkomaisen esikuvan mukaan muodostunut alakulttuuri, jolla on hyvin monia historiallisia vastineita Suomessa. Hänen mukaansa Suomessa ei ole ollut mitään omaperäistä jengikulttuuria, mutta väkivaltaisten jengien muodostuminen tietyssä iässä on universaali piirre.
– On arvioitu, että tällä on tietty selitys ihmisen lajikehityksessä noin miljoona vuotta sitten. Jengiytyminen, keskinäinen yhteenliittyminen, luottamus ja toveruus yhdistyneenä vihamielisyyteen, joka suuntautuu ulkopuolelle, on ollut paras keino selviytyä paras keino pysyä hengissä, kertoo Lauerma.
Lauerma sanookin, että tämänhetkinen tilanne muistuttaa 1900-luvulla pääkaupunkiseudun sakilaisuutta, joka oli hyvin näkyvä, keskusteltu ja paheksuttu ilmiö.
"Halu näyttää"
Nykyiset katujengiläiset eivät koe olevansa uhattuina, mutta heillä on halu näyttää ja nostaa sosiaalista statustaan.
– Heillä on halu näyttää valta-asemaa, tehdä vaikutus ja pelotella ihmisiä. Sekä sakilaisissa että nykyisissä jengiläisissä on vahva yliedustus Helsinkiin juuri tulleita.
– 1900-luvulla he eivät kuitenkaan ollut maahanmuuttajia vaan maaltamuuttajia, jotka olivat tulleet joko juurettomina Helsinkiin tai sitten olivat ensimmäisen polven helsinkiläisten jälkikasvua vailla mainittavaa varallisuutta ja ammattitaitoa ja löysivät toisensa, kertoo Lauerma.
Lue myös: Suomessa ei toimi vain maahanmuuttajataustaisten katujengejä – pääosin kantasuomalaisten muodostama jengi vaikuttaa Itä-Uudellamaalla
1900-luvun alussa sakilaiset myivät järjestelmällisesti alkoholia siinä missä nyt myydään nyt laittomia huumeita. Lauerman mukaan niin nyt kuin aikaisemminkin jengiläiset pyrkivät hallitsemaan tiettyjä kaupunginosia. Heillä oli myös leimallinen pukeutumistapa ja musiikki ja niin edelleen.

