Riita 10 euron myöhästymiskorvauksesta kävi HSL:lle kalliiksi

Riita kymmenen euron korvauksista maksoi jutun hävinneelle pääkaupunkiseudun joukkoliikenneyhtymälle yli 3000 euroa oikeudenkäyntikuluina.

Yksityinen kansalainen vaati oikeudessa kymmenen euron korvausta 450 euron hintaisesta vuosilipustaan.

Mies perusteli vaatimustaan sillä, että tammi-helmikuussa 2010 kolmasosa hänen käyttämistään paikallisjunavuoroista oli myöhästynyt tai peruuntunut. Mies laski ajanhukakseen 12 tuntia.

Tiedotuskin oli puutteellista. Usein junan ilmoitettiin viivästyvän vain viisi minuuttia. Junaliikenteen häiriöiden vuoksi oli korvaavia busseja, mutta ne olivat usein täynnä.

HSL vetosi poikkeuksellisiin sääoloihin, jotka tammi-helmikuussa 2010 olivat lumen takia hyvin hankalat. HSL:n mukaan asiakkaan on ymmärrettävä, että huonossa kelissä junat voivat myöhästyä.

Helsingin käräjäoikeus totesi, että HSL:n sopimussuorituksessa oli olennainen puute 2010, eikä sääoloilla ole siinä merkitystä. Koska asemalaitureilla oli annettu väärää ja puutteellista tietoa, niin matkustaja ei voinut tehdä oikeaa valintaa vaihtoehtoisten liikennevälineiden välillä.

Oikeus piti miehen vaatimaa 10 euron korvausta kohtuullisena.

HSL:n on maksettava kansalaisen oikeudenkäyntikuluja 2200 euroa ja omia kuluja sille kertyi 1200 euroa. Kiista kymmenen euron korvauksesta maksoi siis lähes 3500 euroa.

Lue myös:

    Uusimmat