Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota
Urheilu
F1
F1
Etusivu
Kuljettajien pisteet
Valmistajien pisteet

Renault’n ovela kikkailu FIA:n hampaissa – ”Insinöörit lukevat sääntökirjaa kuin piru raamattua”

2018 Getty Images
Julkaistu 03.05.2018 06:55
Toimittajan kuva
Antti Rämänen

antti.ramanen@mtv.fi

Renault-tallin pakoputkiratkaisu on herättänyt Kansainvälisen autoliiton FIA:n mielenkiinnon, kun jo kertaalleen F1-säännöissä estetty keino downforcen lisäämiseksi on tehnyt yllätyspaluun.

Videolla C Moren asiantuntija Ossi Oikarinen esittelee grafiikan avulla Renault'n kiistellyn pakoputken toimintaa.

FIA kielsi tiimejä käyttämästä pakokaasua takasiipeen ohjaavia diffuusoreja jo kaudella 2011, minkä jälkeen sääntöä tilkittiin uudelleen vuonna 2014 ohjelmistopuolen tarkennuksella.

Renault on kuitenkin onnistunut kiertämään sääntöä ja suunnittelemaan pakoputken, joka täyttää määräyksen maksimissaan viiden asteen kulmaan taivutetusta pakoputkesta, mutta pystyy silti suuntaamaan pakokaasut ylös takasiiven tehon parantamiseksi.

LUE MYÖS: Mercedeksen salaisuus paljastui? ”Diiva” kuriin uudenlaisella ratkaisulla

C Moren tekninen asiantuntija Ossi Oikarinen taustoitti viime viikonlopun F1-lähetyksessä Renault’n keskustelua herättänyttä keinoa.

– On sanottu, ettei näin saa tehdä, koska tämähän kiellettiin tavallaan aikanaan. FIA tarkastaa nyt tiimien moottorikartat ja koetetaan estää se, että pakokaasu alettaisiin taas käyttää downforcen luomiseen, Oikarinen kertoo.

– Luulen, että ensi vuonna nähdään se sääntömuutos, että pakoputken pitää olla vaakatasossa ja sen pitää tulla ulos takasiiven takaa.

Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.

Yli vuosikymmenen F1-insinöörinä työskennellyt Oikarinen tietää, että toimintatapa on varsin tuttua perustyötä: säännöissä kiellettyä asiaa tulkitaan sen kautta, mitä kyseinen kirjaus ei kiellä.

– He löysivät taas uuden porsaanreiän, mutta tämähän on formula ykkösissä se insinöörien homma, että luetaan sääntökirjaa kuin piru raamattua ja yritetään löytää jokainen pieni yksityiskohta sieltä, Oikarinen hymyilee.

LUE MYÖS: F1-asiantuntija Oikarinen valaisee imuavun hyötyä videolla – "Katso tuota nopeuseroa"

Lisää aiheesta:

Kuvat Miamin F1-varikolta paljastavat: Mercedes on tehnyt merkittäviä muutoksia autoonsaF1-kauden alkuun draamaa? Valtteri Bottaksen Mercedes on protestiuhan kohteenaFIA puuttui Mercedeksen rattikohuun: DAS-systeemi kielletään, mutta vielä tällä kaudella se voi antaa ison edunHuijasiko Kimi Räikkösen talli tarkoituksella? Alfa Romeon rangaistuksessa iskettiin kohtaan, jota on F1:ssä suitsittu viime vuosinaYhä tiukempi linja F1-tallien harmaan alueen kikkailuun – entiseltä Ferrari-pomolta ukaasi talleilleTästä Ferrarin kirjeessä on kyse: kilpailijat pahaan liriin politikoinnilla
F1Urheilu

Tuoreimmat aiheesta

F1
  • 20:04
    Singaporen GP

    F1-sarjaan erikoinen uudistus

  • 10:57
    Valtteri Bottas

    Valtteri Bottaksen ja Cadillacin tilanteesta karu suomalaisarvio: "Aika utopistinen tavoite"

  • 14.9.22:34
    Valtteri Bottas

    Valtteri Bottaksen F1-autosta kutkuttavaa tietoa

  • 13.9.21:51
    Moottoriurheilu

    Max Verstappenille ajolupa legendaariselle radalle – oli lähellä reputtaa

  • 13.9.17:50
    Carlos Sainz

    Carlos Sainzille voitto F1-kulisseissa