Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Julkaisupäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta ja kehitys
  • Jaakko Hietanen
    Head of Digital Development
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • Makuja
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
MTV Uutiset on sitoutunut noudattamaan Journalistin ohjeita
  • Julkisen sanan neuvosto (JSN)
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota
Urheilu
F1
F1
Etusivu
Kuljettajien pisteet
Valmistajien pisteet

Yhä tiukempi linja F1-tallien harmaan alueen kikkailuun – entiseltä Ferrari-pomolta ukaasi talleille

imago/HochZwei/ All Over Press
Julkaistu 25.04.2018 06:45

MTV SPORT

Kansainvälinen Autoliitto FIA tiukentaa valvontaansa moottorisäätöjen suhteen. Epäilyksenä on, että tallit yrittävät tuottaa pakokaasuilla aerodynaamista etua.

FIA:n tekninen pomo, entinen Ferrarin pääsuunnittelija, Nikolas Tombazis lähetti talleille kirjeen, jossa hän teki selväksi, että moottoriasetuksia ja pakokaasuvirtoja suitsitaan entistä tarkemmin tämän viikon Bakun GP:stä lähtien.

Ylälaidan videolla Bakun viime vuoden osakilpailun huippuhetket. Ja niitähän riitti.

Pakokaasun käyttäminen takasiiven virtausten auttamiseksi on ollut puheenaihe jo talvitesteistä lähtien. Tuolloin silmät kiinnittyivät Renault-autojen pakoputkien suuntaamiseen. Lisäksi Sebastian Vettelin ratista bongattu kolmas "kytkin" on herättänyt epäilyksiä siitä, että Ferrari yrittäisi myös käyttää pakokaasuja hyödykseen.

LUE MYÖS: Mitä tekee Vettelin ratin mystinen lisävipu? Tässä valistuneita arvioita​​​​​​​

MAINOS

Azerbaidzhanin F1-viikonloppu
C Morella!

Perjantai: Harjoitukset klo 11.55 ja 15.55
Lauantai: Harjoitukset klo 10.55, aika-ajo klo 15.55
Sunnuntai: Azerbaidzhanin GP klo 14.55, ennakkotunnelmat klo 13.30!

Kaikki F1-kauden ajojaksot suorina C Morella.

Tilaa C More tästä ja varmista paikkasi F1-eturivissä!

Pakokaasun käyttäminen takasiiven aerodynamiikan parantamiseksi on tiukasti rajattua säännöissä. Teoriassa moottoriasetuksilla ja -kartoilla voi esimerkiksi jarrutustilanteissa säätää kaasuläppiä hieman auki, jolloin moottori pyörii ja tuottaa ilmavirtausta takasiivelle.

– Emme hyväksy moottoriasetuksia, jotka on suunniteltu erityisesti lisäämään pakokaasuvirtauksia mutkissa, Tombazis toteaa kirjeessä.

Tombazis tähdentää, että että kielletyt moottoriasetukset liittyvät joko pakokaasun johtamiseen sylintereiden lävitse tai ohittamalla turboahtimen. 

– Että pakokaasuvirtauksia tuottavat moottoriasetukset ovat hyväksyttyjä, niiden täytyy olla aidosti voimayksikön suorituskykyä tai luotettavuutta parantavia, eikä niiden tule luoda vain lisää pakokaasuvirtaa, Tombazis linjaa.

Tombazis myöntää kirjeessään, että sääntöihin on todella vaikeaa kirjoittaa vedenpitävää pykälää. Tämän vuoksi FIA valvoo moottoriasetuksia tapauskohtaisesti.

Hän kirjoittaa, että tallien variaatioissa sijoittaa pakoputkia ei ole tällä hetkellä ongelmia. Pakoputken voi sijoittaa siten, että siitä on mahdollisimman suuri hyöty virtausten ohjaamisessa, kunhan sijoittelu on tehty sääntöjen puitteissa.

F1-sääntöjen laatijat ovat joutuneet muutaman vuoden tauon jälkeen uusiin ongelmiin pakokaasuvirtausten kanssa, kun viime kaudeksi muuttuneet säännöt toivat takasiipiä selvästi aiempaa alemmas.

FIA aikoo tiukentaa sääntöjä ensi kaudeksi. Nyt lähetetty ukaasi antaa kuitenkin selkeän viestin tiukemmasta valvonnasta.

Lisää aiheesta:

Mercedeksen "valkoinen savu" herätti vilppiepäilyt – tallipomolla ei ole antaa ilmiölle suoraa selitystäRed Bull -pomo avaa, miksi talli teki Mercedestä vastaan protestin – "Hattu päästä"F1-kauden alkuun draamaa? Valtteri Bottaksen Mercedes on protestiuhan kohteenaMercedes joutuu muuttamaan autoaan ennen F1-kauden avausta – Red Bullin kysymys pakotti FIAn reagoimaanKommentti: Ferrarin huijausepäilyt muistuttavat erehdyttävästi väitteitä Mercedeksen "party modesta" – F1:n moottorisodassa ollaan isolla vedenjakajallaF1-sarjassa tekeillä isoja muutoksia jo ensi kaudeksi: näistä neuvotellaan viikonloppuna
F1Urheilu

Tuoreimmat aiheesta

F1
  • Eilen13:48
    Portugalin GP

    F1-paluu sinetissä: "Tarjoaa jännitystä ensimmäisestä mutkasta ruutulipulle"

  • ma08:02
    Red Bull

    Red Bullilta lähtenyt pomo lataa skandaaliväitteitä Christian Hornerista – "Likaista peliä"

  • 13.12.09:08
    Aston Martin

    Ralf Schumacher vaatii: Huippulupaus F1-kohukuskin tilalle – "Ansaitsee 1 000 kertaa enemmän"

  • 9.12.16:51
    Red Bull

    Red Bull -pomo lähtee: "Todella surullista"

  • 8.12.12:25
    Red Bull

    Red Bullilla tuulee: Helmut Marko lähtökuopissa? – "Voin vain kiittää häntä"