Tämän päiväistä rekkaprotestia järjestämässä ollut autonkuljettaja Kristian Laakso oli silminnähden pettynyt. Muutaman päivän varoitusajalla rekkaprotestiin ei päässyt kuin vajaa 20 autoa.
– Hallitus haluaa aika nopealla aikataululla vapauttaa Suomen kabotaasisäädöksiä, niin ei meillä ollut muuta vaihtoehtoa kuin reagoida sillä porukalla, joka viikonlopun puskaradiolla saatiin liikkeelle. Me ehdimme nyt reagoimaan sen verran mitä ehdimme.
Turhaan prostestia ei Laakson mukaan missään nimessä järjestetty.
– Meidän täytyy näyttää se, että saimme aikaan jotain pienelläkin varoajalla. Meitäkin pitää kuunnella, Laakso puhisee eduskuntatalon edessä.
Etukäteen poliisi varautui jopa liikennekaaokseen, kun rekkakulkue matkasi Helsingin Vuosaaresta eduskuntatalon eteen aamukahdeksan aikaan. Poliisin mukaan protestissa oli kuitenkin enimmillään mukana parikymmentä ajoneuvoa, joista suurin osa oli pelkkiä rekan nuppeja. Merkittävää haittaa muulle liikenteelle ei kolmeakymppiä kulkenut kulkue aiheuttanut.
– Jos meille olisi annettu kuukausi aikaa järjestellä tätä, niin väitän, että tässä eduskuntatalon edessä olisi ollut 200 autoa. Viimekertaisissa mielenosoituksissa meillä on ollut 50-100 autoa, ja niissä olemme tuoneet mielipidettä esille. Nyt on kysymys eduskunnan äänestyksestä, Kristian Laakso sanoo.
Mielenilmaus on kohdistettu hallituksen esitykseen, jolla poistetaan kansalliset täsmennykset EU:n kabotaasisäännöksiin. Keskeinen ero Suomen määritelmien ja EU-säännösten välillä on se, kuinka kuljetetut kuormat lasketaan.
Kabotaasi tarkoittaa maan sisäistä kuljetusta kulkuneuvolla, joka on rekisteröity toiseen maahan. EU-säädökset sallivat kabotaasin EU- ja Eta-valtioiden ajoneuvoille tietyin edellytyksin.