Rehtori: Oppilas ei ole asiakas — tai meillä asiakasta joudutaan joskus rankaisemaan

Vanhemmat kyseenalaistavat entistä enemmän opettajan ja koululaitoksen työtä. Moni vanhempi odottaa koululta asiakaspalvelua.

Joka kymmenes opettaja sanoo Opettaja-lehden kyselyssä, että vanhempien yhteydenottoihin sisältyy toisinaan myös voimakkaita uhkauksia ja vaatimuksia.

Lisääntyneiden ristiriitojen vuoksi yhä useampi opettaja vaihtaakin alaa ensimmäisten työvuosiensa aikana.

Sastamalassa Sylvään yläkoulun rehtori on herättänyt kiivaan keskustelun siitä, saavatko opettajat tai koulun rehtori puuttua oppilaiden tekemisiin vapaa-ajalla.

Rehtorista kanneltiin oikeuskanslerille, kun hän puuttui oppilaidensa tupakoimiseen ja häiriköintiin kaupungilla.

– Minulla on mielestäni siihen velvollisuus ja lastensuojelulakikin siihen jo velvoittaa. Olisi mielestäni hirvittävän erikoista, jos rehtorina täällä puutun siihen asiaan, mutta että kansalaisena en vois siihen puuttua, rehtori Jari Andersson toteaa.

Kasvatusfilosofian professori Matti Värri Tampereen yliopistolta näkee asiassa vallitsevan jännitteen.Hän arvioi, että vanhemmat näkevät roolinsa asiakkaina ja vaativat siksi entistä parempaa palvelua

– Opettajia ei enää pidetä niinkään moraalikasvatuksen auktoriteettina tai tiedonlähteenä vaan entistä enemmän koulutushyödykkeiden tarjoajina, Värri toteaa.

Rehtori tyrmää ajatuksen koulustaan asiakaspalvelijana.

– Jos oppilas olisi asiakas, niin meillä ei asiakas todellakaan ole aina oikeassa. Mehän joudumme asiakasta joskus rankaisemaan.

Katso Siina Repon juttu (Seitsemän uutiset 12.8.2011)

Lue myös:

    Uusimmat