Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Ratissa tekstaaminen ei olekaan autoilijan synneistä suurin – sorrutko sinäkin tähän?

Mitä kalliimpi auto, sitä monimutkaisempia olivat myös sen infotainment-järjestelmät. Kuvituskuva.
Mitä kalliimpi auto, sitä monimutkaisempia olivat myös sen infotainment-järjestelmät. Kuvituskuva.Shutterstock
Julkaistu 09.10.2017 21:26

Petra Sundell

petra.sundell@mtv.fi

Infotainment-järjestelmät olivat AAA Foundation for Traffic Safetyn listauksen pahin ajamisen häiriötekijä.

Infotainment-järjestelmät voivat aiheuttaa jopa tekstiviestittelyäkin enemmän häiriötä kuljettajien havainnointiin, kertoo amerikkalainen liikenneturvallisuuden koulutusta ja tutkimusta edistävä organisaatio AAA Foundation for Traffic Safety.

Useimmista nykyautoista löytyvät multimediajärjestelmät tarjoavat ajomatkan aikana viihdettä ja tietoa. Yleensä ääniohjauksella tai kosketusnäytöllä varustetut auton sisäiset järjestelmät tarjoavat esimerkiksi navigointi-apua, ja niihin voi yhdistää myös älypuhelimen.

AAA-organisaation tekemässä tutkimuksessa selvisi, että kuljettajat näpeltävät järjestelmän parissa keskimäärin 40 sekuntia samalla, kun auto on liikkeessä. Kuljettajien katse, mieli ja kädet keskittyvät näiden 40 sekunnin ajan laitteeseen.

Tässä ajassa auto ehtii ajaa 40 kilometrin tuntinopeudella jo neljän jalkapallokentän pituisen matkan, raportissa kerrotaan. Aikaisemmissa amerikkalaistutkimuksissa on todettu, että jopa kahden sekunnin ajaksi menetetty huomio voi tuplata kolaririskin.

– Kun auton oma teknologia ei ole kunnolla suunniteltu, kuljettajien helpotkin tehtävät voivat muuttua vaikeiksi ja voivat vaatia loppuun saamiseksi enemmän ponnisteluja, kertoo organisaation johtaja David Yang.

30 testatun auton infotainment-järjestelmistä yksikään ei ollut kuljettajilta vain vähän huomiota vaativa. Kuitenkin vaativuustaso riippui autosta: esimerkiksi Ford Mustangin ja Tesla Model S:n järjestelmät olivat hyvin vaativia, kun taas Toyota Corollan vaativuustaso oli kohtuullinen. Tutkimuksessa kävikin ilmi, että mitä kalliimpi auto oli, sitä monimutkaisempia olivat myös auton multimediajärjestelmät.


Eniten kuljettajaa häiriöivien tekijöiden toisella sijalla oli tekstaaminen. Listalla paljon alempana olivat esimerkiksi hands-free-puhelut sekä radion säätäminen.

Katso kaikkien testissä käytettyjen autojen infotainment-järjestelmien vaativuustaso tästä.

Lähteet: Forbes, Jalopnik, AAA

***

0:21Moottoripyöräilijä tekstailee kaksin käsin kovassa vauhdissa

Lisää aiheesta:

Tässä asiassa nykyautoilla ei ole mitään jakoa vanhoja vastaan – Volvo V70 vuodelta 2005 oli suorastaan nöyryyttävän ylivoimainenHype hyytyi: Uskoitko näiden autojen olevan arkipäivää vuonna 2020? Niin teki moni muukin, mutta nyt valmistajilla on muita murheitaTesla törmäili esteisiin, BMW ei pysynyt kaistalla – autojen ajoavustimia testattiin surkein tuloksinTutkimus: Autovalmistajien omat järjestelmät häiritsevät kuljettajaa – teknologiajättien sovellukset muita helppokäyttöisempiäTämä asia on ratin takana yli neljä kertaa puhelimen räpläämistä vaarallisempaa – ja sinäkin sorrut siihenHitaat ihmiset voivat tehdä autonomisista autoista hengenvaarallisia
LiikenneturvallisuusAutotLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Liikenneturvallisuus
  • 10:29
    Liikenne

    "Yleinen harhakuva" lisää jopa ketjukolarin riskiä – autoilijat unohtavat liikenteessä tärkeän perusasian

  • 1.11.11:45
    Sähköautot

    Talvi lähestyy: Mitä aloittelevan sähköautoilijan pitää ottaa huomioon?

  • 31.10.14:15
    Renkaanvaihto

    Yksi päivä herätti renkaanvaihtajat: "Hyvinkin kovaa tahtia on sen jälkeen vaihdettu"

  • 29.10.19:33
    Talvi

    Talvi yllätti autoilijat karusti Venäjällä

  • 29.10.19:15
    Pysäköinninvalvonta

    Käsittämätön parkkeerausilmiö: "Pysäköinnintarkastajat eivät voi ymmärtää"