Autonomiset autot antavat vielä odottaa itseään.
Autoteollisuuden johtajat eivät enää hehkuta itseajavia menopelejä, sillä heillä on muita murheita.
Autonomisen ajamisen tekniikkaan toki investoidaan edelleen miljardeja. Sitä tutkitaan ja edistetään, usein monen autovalmistajan, alihankkijan ja teknologiatalon yhteisin voimin. Yhteistyötä tällä saralla tekevät esimerkiksi Volkswagen ja Ford sekä Daimler ja BMW.
Lue myös: Tässä on ensimmäinen tuotantovalmis auto, joka kykenee täysin autonomiseen ajamiseen
Kunnianhimo on kuitenkin hiipunut ja aikataulut venyneet, sillä tekniikka on monimutkaista ja kallista, ja rahareikiä autoteollisuudella on muutenkin riittävästi.
Päästöhuijauksen laskuja maksetaan yhä, päästörajojen kiristyessä siirtyminen sähköisiin voimalinjoihin vaatii suuria investointeja, ja samaan aikaan automyynti laskee. Autoteollisuuden tulosvaroitukset ovat arkipäivää, samoin uutiset kymmeniätuhansia työntekijöitä uhkaavista irtisanomisista.
Teknisesti haastavaa
Volvon toimitusjohtaja sanoo , että itseajavien autojen kehittäminen on ollut teknisesti haastavampaa, kuin alun perin ajateltiin. Nyt Volvo kehittää edistyneitä avustinjärjestelmiä etenkin maantieajoon, mutta varoo puhumasta ”automaatiosta”, sillä se saattaisi antaa kuljettajille väärän turvallisuudentunteen.