Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Hype hyytyi: Uskoitko näiden autojen olevan arkipäivää vuonna 2020? Niin teki moni muukin, mutta nyt valmistajilla on muita murheita

6:24Miksi lentää, jos autossa voi matkustaa näin mukavasti?Miksi lentää, jos autossa voi matkustaa näin mukavasti? Volvo esitteli autonomisen matkustamisen visiotaan 360c-konseptilla. Se voi Volvon mukaan avata uusia liiketoimintamahdollisuuksia esimerkiksi maiden sisäisen lentomatkailun parissa.
Julkaistu 13.02.2020 06:02

MTV UUTISET – KAUPPALEHTI

Autonomiset autot antavat vielä odottaa itseään.

Autoteollisuuden johtajat eivät enää hehkuta itseajavia menopelejä, sillä heillä on muita murheita.

Autonomisen ajamisen tekniikkaan toki investoidaan edelleen miljardeja. Sitä tutkitaan ja edistetään, usein monen autovalmistajan, alihankkijan ja teknologiatalon yhteisin voimin. Yhteistyötä tällä saralla tekevät esimerkiksi Volkswagen ja Ford sekä Daimler ja BMW.

Lue myös: Tässä on ensimmäinen tuotantovalmis auto, joka kykenee täysin autonomiseen ajamiseen

Kunnianhimo on kuitenkin hiipunut ja aikataulut venyneet, sillä tekniikka on monimutkaista ja kallista, ja rahareikiä autoteollisuudella on muutenkin riittävästi.

Päästöhuijauksen laskuja maksetaan yhä, päästörajojen kiristyessä siirtyminen sähköisiin voimalinjoihin vaatii suuria investointeja, ja samaan aikaan automyynti laskee. Autoteollisuuden tulosvaroitukset ovat arkipäivää, samoin uutiset kymmeniätuhansia työntekijöitä uhkaavista irtisanomisista.

Teknisesti haastavaa

Volvon toimitusjohtaja Håkan Samuelsson sanoo Automotive News Europessa, että itseajavien autojen kehittäminen on ollut teknisesti haastavampaa, kuin alun perin ajateltiin. Nyt Volvo kehittää edistyneitä avustinjärjestelmiä etenkin maantieajoon, mutta varoo puhumasta ”automaatiosta”, sillä se saattaisi antaa kuljettajille väärän turvallisuudentunteen.

Daimlerin toimitusjohtaja Ola Källenius on samoilla linjoilla. Robottitaksien turvallisuuden varmistaminen kaupunkiliikenteessä on osoittautunut isoksi tekniseksi haasteeksi.

Ei asiakasarvoa

Muun muassa Peugeotia ja Opelia valmistavan PSA:n toimitusjohtajan Carlos Tavaresin mukaan autonomisen ajamisen kolmostason ylittäminen ei enää tuo lisäarvoa yksittäiselle autonostajalle. Tavaresin mielestä kolmostasoa fiksumpien järjestelmien hinta nousee liian korkeaksi niistä saatavaan hyötyyn nähden.

Autonomisen ajamisen 1–5 tasoista kolmostason autossa on jo varsin kehittyneitä ajoavustimia, mutta kuljettajan pitää ottaa auto aina haltuunsa, kun järjestelmä hälyttää.

Lue myös: Aseella osoittelua ja puhkottuja renkaita – robottiautoihin kohdistuva ilkivalta kasvava ongelma USA:ssa

Tavares kertoo, että PSA keskittyy tällä hetkellä vielä tason kolme alapuolelle. PSA:n ja useiden muidenkin valmistajien uusissa autoissa vakio- tai lisävarusteena voi olla esimerkiksi mukautuva vakionopeussäädin ja kaista-avustin.

Tavaresin mukaan autonomisen ajamisen korkeimmat tasot 4 ja 5 sopisivat kuitenkin yhteiskäyttöautoihin ja kyytipalveluille.

– Kyseisillä autoilla on useita käyttäjiä, joten siksi autot voisivat olla kalliimpia, tuumaa Tavares.

Liikkuvuuspalveluille tärkeää

Autonosavalmistaja Aptivilla ajatellaan tätä nykyä Tavaresin tavoin. Tasot 1–3 turva- ja avustinjärjestelmineen suunnattaisiin kuluttajamarkkinoille ja tasot 4–5 taksikäytön tapaiseen julkiseen liikenteeseen kuten liikkuvuuspalveluihin.

Autonomisen ajamisen tekniikasta vastaava Aptivin johtaja Ingo Stürmer sanoo kuitenkin, että autovalmistajien on syytä kehittää liiketoimintamalli myös korkeimman automaation tasolle, muuten Uberin ja Waymon kaltaiset liikkuvuuspalvelut ottavat markkinan haltuunsa.

Deloitten mukaan kuluttajien kiinnostus autonomista ajamista kohtaan on vuoden aikana vähentynyt. Tunnelmaa ovat muuttaneet esimerkiksi kuolemaan johtanut Uber-onnettomuus maaliskuussa 2018 ja kolarit, joissa on tutkittu Teslan Autopilotin osuutta.

Lue myös: Robottiauto ei jarruttanut havaitessaan esteen, nainen kuoli – Uber välttyy syytteiltä

Lisää aiheesta:

Tässä pelissä Volkswagenilla riittää petrattavaa, mikäli se aikoo oikeasti haastaa TeslanTesla-pomo Elon Musk myönsi viimein: "Emme olettaneet sen olevan niin vaikeaa"Autojen autonomian piti lisääntyä ja kehittyä, mutta nyt EU veti maton valmistajien jalkojen altaUber ostaa Volvolta jopa 24 000 itseajavaa robottiautoaLiikummeko 30 vuoden kuluttua pyörät alleen saaneilla älypuhelimilla?Nyt se tapahtui – Teslat pystyvät huomisesta lähtien ajamaan itsekseen
AutotAutonomiset autotAutoteollisuusLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Autot
  • ma21:04
    Turkki

    Kissa puussa -tilanne kärjistyi Turkissa: Kuski ajoi naisen päälle ja sai turpiinsa

  • ma09:15
    Liikennevalvonta

    Pelkäätkö "peltipoliisia"? Komisario vastaa kysymykseen legendaarisesta cd-levykikasta

  • 14.9.07:34
    Liikennevalvonta

    Poliisi kertoo, kuinka paljon Suomessa on kameratolppia – tämä on yleisin seuraamus, jos "räpsähtää"

  • 13.9.11:55
    Auton huoltaminen

    Onko auton huolto ajankohtainen? Teppo Vesalaisen arvokas vinkki: "Säästin noin 700 euroa"

  • 12.9.17:59
    Takaisinkutsut

    Toyotalla mittava takaisinkutsu Suomessa