Hype hyytyi: Uskoitko näiden autojen olevan arkipäivää vuonna 2020? Niin teki moni muukin, mutta nyt valmistajilla on muita murheita
Autonomiset autot antavat vielä odottaa itseään.
Autoteollisuuden johtajat eivät enää hehkuta itseajavia menopelejä, sillä heillä on muita murheita.
Autonomisen ajamisen tekniikkaan toki investoidaan edelleen miljardeja. Sitä tutkitaan ja edistetään, usein monen autovalmistajan, alihankkijan ja teknologiatalon yhteisin voimin. Yhteistyötä tällä saralla tekevät esimerkiksi Volkswagen ja Ford sekä Daimler ja BMW.
Kunnianhimo on kuitenkin hiipunut ja aikataulut venyneet, sillä tekniikka on monimutkaista ja kallista, ja rahareikiä autoteollisuudella on muutenkin riittävästi.
Päästöhuijauksen laskuja maksetaan yhä, päästörajojen kiristyessä siirtyminen sähköisiin voimalinjoihin vaatii suuria investointeja, ja samaan aikaan automyynti laskee. Autoteollisuuden tulosvaroitukset ovat arkipäivää, samoin uutiset kymmeniätuhansia työntekijöitä uhkaavista irtisanomisista.
Teknisesti haastavaa
Volvon toimitusjohtaja Håkan Samuelsson sanoo Automotive News Europessa, että itseajavien autojen kehittäminen on ollut teknisesti haastavampaa, kuin alun perin ajateltiin. Nyt Volvo kehittää edistyneitä avustinjärjestelmiä etenkin maantieajoon, mutta varoo puhumasta ”automaatiosta”, sillä se saattaisi antaa kuljettajille väärän turvallisuudentunteen.
Daimlerin toimitusjohtaja Ola Källenius on samoilla linjoilla. Robottitaksien turvallisuuden varmistaminen kaupunkiliikenteessä on osoittautunut isoksi tekniseksi haasteeksi.
Ei asiakasarvoa
Muun muassa Peugeotia ja Opelia valmistavan PSA:n toimitusjohtajan Carlos Tavaresin mukaan autonomisen ajamisen kolmostason ylittäminen ei enää tuo lisäarvoa yksittäiselle autonostajalle. Tavaresin mielestä kolmostasoa fiksumpien järjestelmien hinta nousee liian korkeaksi niistä saatavaan hyötyyn nähden.
Autonomisen ajamisen 1–5 tasoista kolmostason autossa on jo varsin kehittyneitä ajoavustimia, mutta kuljettajan pitää ottaa auto aina haltuunsa, kun järjestelmä hälyttää.
Tavares kertoo, että PSA keskittyy tällä hetkellä vielä tason kolme alapuolelle. PSA:n ja useiden muidenkin valmistajien uusissa autoissa vakio- tai lisävarusteena voi olla esimerkiksi mukautuva vakionopeussäädin ja kaista-avustin.
Tavaresin mukaan autonomisen ajamisen korkeimmat tasot 4 ja 5 sopisivat kuitenkin yhteiskäyttöautoihin ja kyytipalveluille.
– Kyseisillä autoilla on useita käyttäjiä, joten siksi autot voisivat olla kalliimpia, tuumaa Tavares.
Liikkuvuuspalveluille tärkeää
Autonosavalmistaja Aptivilla ajatellaan tätä nykyä Tavaresin tavoin. Tasot 1–3 turva- ja avustinjärjestelmineen suunnattaisiin kuluttajamarkkinoille ja tasot 4–5 taksikäytön tapaiseen julkiseen liikenteeseen kuten liikkuvuuspalveluihin.
Autonomisen ajamisen tekniikasta vastaava Aptivin johtaja Ingo Stürmer sanoo kuitenkin, että autovalmistajien on syytä kehittää liiketoimintamalli myös korkeimman automaation tasolle, muuten Uberin ja Waymon kaltaiset liikkuvuuspalvelut ottavat markkinan haltuunsa.
Deloitten mukaan kuluttajien kiinnostus autonomista ajamista kohtaan on vuoden aikana vähentynyt. Tunnelmaa ovat muuttaneet esimerkiksi kuolemaan johtanut Uber-onnettomuus maaliskuussa 2018 ja kolarit, joissa on tutkittu Teslan Autopilotin osuutta.
Uusimmat
-
07:15
Ayrton Sennan turma-auton suunnitellut F1-guru soimaa itseään traagisen kauden tapahtumista: "Yksi suurimmista katumistani virheistä"
-
06:38
SM-liigan jumbovalmentajaa otti "äärettömästi kupoliin" – halusi antaa palaa tästä jäähystä
-
06:33
Manchester City ulos cupista – jäi tylysti nollille
-
06:31
Palomestari: Tämä on pahin virhe, jonka autoilija voi tehdä hälytysajoneuvon lähestyessä valot vilkkuen
-
06:28
Näin opiskelijat ympäri Suomen ovat vallanneet korkeakouluja – osa varustautunut yöpymään paikalla pitkäänkin: "Periksi ei ole tarkoitus antaa"
-
06:19
Messin puuttuminen maksoi voiton – Miami hävisi cupin finaalissa
-
06:05
ISW: Ukraina edennyt "marginaalisesti" kahdella rintamalla – MTV seuraa sotaa
-
06:04
Kaksi harvinaista korkeaa näköalapaikkaa avaa ovensa Helsingissä, ja toisessa niistä soi Sibeliuksen "soitetuin biisi"
-
06:02
Onko tässä Liigan aliarvostetuin pelaaja? Kapteenilta ylisanoja joukkueen tehomiehestä: "Taito, jota monella ei ole"
-
05:58
160 000 euron Mersu kenotti ojassa, eikä "omistajalla" ollut varaa hinausautoon – Ylöjärven autoliikkeen video paljasti röyhkeän varkaan ajotaidot
-
05:44
Burkina Fason sotilasjuntta: Estimme vallankaappauksen
-
05:38
Nälkäpäivä-keräys näkyy nyt kaduilla – näin rahat käytetään
-
05:32
Hallitus panostaa Kela-korvauksiin satoja miljoonia – "Alan asiantuntijoilla konsensus, että se on ihan älytöntä"
-
05:30
Pohjois-Korean perustuslaki: Olemme ydinasevalta
-
05:25
Maahanmuutto kuumentaa tunteita – EU:n sisäministerit koolle
-
05:18
Helsingiltä vihreää valoa Vantaan ratikalle
-
23:12
Ammuskelu Tukholmassa lähellä vilkasta urheilukenttää – nuori mies kuoli
-
22:15
Estonia-onnettomuuden pelastusoperaation johtaja muistelee kohtalokasta yötä: "Ei olisi uskonut, että sellaista tapahtuu"
-
22:09
Maaleja mättävä kyläseura järkyttää Espanjan jalkapalloa – nappasi La Ligan kärkipaikan Real Madridilta ja Barcelonalta
-
22:02
Sanna Marinilla jälleen uusia työkuvioita – kirjoitti sopimuksen ulkomaisen manageritoimiston kanssa
-
Lataa lisää