Hype hyytyi: Uskoitko näiden autojen olevan arkipäivää vuonna 2020? Niin teki moni muukin, mutta nyt valmistajilla on muita murheita

Autonomiset autot antavat vielä odottaa itseään.
Autoteollisuuden johtajat eivät enää hehkuta itseajavia menopelejä, sillä heillä on muita murheita.
Autonomisen ajamisen tekniikkaan toki investoidaan edelleen miljardeja. Sitä tutkitaan ja edistetään, usein monen autovalmistajan, alihankkijan ja teknologiatalon yhteisin voimin. Yhteistyötä tällä saralla tekevät esimerkiksi Volkswagen ja Ford sekä Daimler ja BMW.
Kunnianhimo on kuitenkin hiipunut ja aikataulut venyneet, sillä tekniikka on monimutkaista ja kallista, ja rahareikiä autoteollisuudella on muutenkin riittävästi.
Päästöhuijauksen laskuja maksetaan yhä, päästörajojen kiristyessä siirtyminen sähköisiin voimalinjoihin vaatii suuria investointeja, ja samaan aikaan automyynti laskee. Autoteollisuuden tulosvaroitukset ovat arkipäivää, samoin uutiset kymmeniätuhansia työntekijöitä uhkaavista irtisanomisista.
Teknisesti haastavaa
Volvon toimitusjohtaja Håkan Samuelsson sanoo Automotive News Europessa, että itseajavien autojen kehittäminen on ollut teknisesti haastavampaa, kuin alun perin ajateltiin. Nyt Volvo kehittää edistyneitä avustinjärjestelmiä etenkin maantieajoon, mutta varoo puhumasta ”automaatiosta”, sillä se saattaisi antaa kuljettajille väärän turvallisuudentunteen.
Daimlerin toimitusjohtaja Ola Källenius on samoilla linjoilla. Robottitaksien turvallisuuden varmistaminen kaupunkiliikenteessä on osoittautunut isoksi tekniseksi haasteeksi.
Ei asiakasarvoa
Muun muassa Peugeotia ja Opelia valmistavan PSA:n toimitusjohtajan Carlos Tavaresin mukaan autonomisen ajamisen kolmostason ylittäminen ei enää tuo lisäarvoa yksittäiselle autonostajalle. Tavaresin mielestä kolmostasoa fiksumpien järjestelmien hinta nousee liian korkeaksi niistä saatavaan hyötyyn nähden.
Autonomisen ajamisen 1–5 tasoista kolmostason autossa on jo varsin kehittyneitä ajoavustimia, mutta kuljettajan pitää ottaa auto aina haltuunsa, kun järjestelmä hälyttää.
Tavares kertoo, että PSA keskittyy tällä hetkellä vielä tason kolme alapuolelle. PSA:n ja useiden muidenkin valmistajien uusissa autoissa vakio- tai lisävarusteena voi olla esimerkiksi mukautuva vakionopeussäädin ja kaista-avustin.
Tavaresin mukaan autonomisen ajamisen korkeimmat tasot 4 ja 5 sopisivat kuitenkin yhteiskäyttöautoihin ja kyytipalveluille.
– Kyseisillä autoilla on useita käyttäjiä, joten siksi autot voisivat olla kalliimpia, tuumaa Tavares.
Liikkuvuuspalveluille tärkeää
Autonosavalmistaja Aptivilla ajatellaan tätä nykyä Tavaresin tavoin. Tasot 1–3 turva- ja avustinjärjestelmineen suunnattaisiin kuluttajamarkkinoille ja tasot 4–5 taksikäytön tapaiseen julkiseen liikenteeseen kuten liikkuvuuspalveluihin.
Autonomisen ajamisen tekniikasta vastaava Aptivin johtaja Ingo Stürmer sanoo kuitenkin, että autovalmistajien on syytä kehittää liiketoimintamalli myös korkeimman automaation tasolle, muuten Uberin ja Waymon kaltaiset liikkuvuuspalvelut ottavat markkinan haltuunsa.
Deloitten mukaan kuluttajien kiinnostus autonomista ajamista kohtaan on vuoden aikana vähentynyt. Tunnelmaa ovat muuttaneet esimerkiksi kuolemaan johtanut Uber-onnettomuus maaliskuussa 2018 ja kolarit, joissa on tutkittu Teslan Autopilotin osuutta.
Uusimmat
-
00:03
Jukka Jalonen antoi suoraeleistä palautetta Leijonien puolustukselle – Sami Vatanen huipensi vastineen näyttävällä tavalla
-
00:01
Venäjän ulkoministeriö: Nato-jäsenyydestä seuraa Suomelle "sotilaallinen yllätys" – MTV seuraa sotaa Ukrainassa
-
23:33
Jääkiekon MM-kisat 2022: Otteluohjelma, tulokset ja tv-lähetykset
-
23:32
Leijonien avainhyökkääjä murahti Ruotsi-pelin käänteestä: "Sylettää!"
-
23:13
Jukka Jalonen pureskeli tiukkaa Ruotsi-tappiota – näin voittomaalikisan laukojat valittiin
-
23:06
Sveitsi kerjäsi ongelmia Slovakiaa vastaan – kesti ulosajon ja kahden miehen alivoiman
-
22:55
MTV Uutiset Yhdysvalloissa: Joe Biden odottaa Suomen ja Ruotsin vieraita innokkaasti – USA uskoo Turkin kääntävän vielä kelkkansa
-
22:54
Ruotsi aiheutti Leijonille MM-kisojen avaustappion – näin jännittävä huippuottelu eteni
-
22:52
Leijonien 57 vuoden Ruotsi-kirous jatkuu! Suomi hävisi MM-trillerin
-
22:48
Oma maali! Sveitsiläispuolustaja epäonnen soturina MM-kisoissa
-
22:42
Kommentti: Ruotsi-peli paljasti Leijonien suurimman puutteen – nyt tehty NHL-ratkaisu osui täysin oikeaan
-
21:59
Pelottava tilanne MM-jäällä – suomalaistuomari loukkaantui ja jätti ottelun kesken
-
21:37
TPS-superlupaus rankaisi! Näin huikealla piiskalla syntyi MM-kisojen avausmaali
-
21:34
Joe Biden toivottaa Suomen ja Ruotsin historialliset Nato-hakemukset tervetulleiksi – tarjoaa myös tukea mahdollisia hyökkäyksiä vastaan
-
21:30
Toni Nieminen ja Janet-rakas paljastavat, millaiset ovat heille mieluisat arkitreffit: "Siinä se on"
-
21:28
"Kuuluu kyllä melkoinen imaisu!" – ruotsalaisvirhe villitsi ja Leijonat kuritti heti perään uudestaan
-
20:48
Leijonien virhesuma kostautui – näin Ruotsi kuritti avauserässä
-
20:40
Hurja startti Sveitsiltä! MM-kisojen maalirohmu iski näyttävästi alivoimalla
-
20:27
Vakava onnettomuus Lahdessa: Sähköpotkulautailija menetti ajokkinsa hallinnan ja lensi keskelle ajorataa, perässä tulleen lauta osui kaatuneen päähän
-
20:15
Prinsessa Victoria edusti hempeässä kesämekossa – prinsessa Sofia kirkkaan sinisessä
-
Lataa lisää