Tutkimus: Autovalmistajien omat järjestelmät häiritsevät kuljettajaa – teknologiajättien sovellukset muita helppokäyttöisempiä

Android ja Googlen kartat tulossa Volvoihin 1:38

Autojen omat navigaattorit ja kosketusnäyttöjen kautta toimivat viihdejärjestelmät häiritsevät kuljettajaa liikaa, paljastaa tuore tutkimus. Älylaitevalmistajien omat, autojen järjestelmiin yhteyden ottavat sovellukset ovat kuitenkin helppokäyttöisempiä.

Pääkuvan video

Volvo käyttää omassa navigaatiossaan Googlen karttoja

Yhdysvaltain autoliiton julkaiseman tutkimuksen mukaan autojen viihdekeskuksiksi ja navigointijärjestelmiksi tarkoitetut laitteistot kojelaudassa häiritsevät kuljettajan keskittymistä liikaa – ääniohjauksestakin huolimatta. Tutkimus tehtiin yhteistyössä Utahin yliopiston kanssa.

Monet autojen hallintajärjestelmät vaativat kuljettajalta monimutkaisia toimia kuten napin painamista, näytön koskettamista tai äänikomentoa toimiakseen. Tämä voi häiritä kuljettajaa harhauttamalla katseen ja huomion pois tiestä tai kädet pois ratista.

Apple ja Google yllättivät

Tutkimustulosten mukaan Applen CarPlay ja Googlen Android Auto -sovellukset olivat autovalmistajien omia, sisäänrakennettuja järjestelmiä helppokäyttöisempiä. Monet autovalmistajat sallivatkin autojen käyttöjärjestelmien olla yhteydessä CarPlayn ja Android Auton kaltaisiin älylaitteiden sovellusten kautta toimiviin järjestelmiin.

Esimerkiksi älypuhelimien kautta handsfree-puheluiden aloittaminen kesti noin viisi sekuntia vähemmän kuin autojen omien laitteistojen kautta. Niinkin yksinkertainen toiminto kuin radion kuunteleminen oli helpompaa älylaitteiden kautta ohjattuna kuin auton oman konsolin kautta.

Yhdysvaltain autoliitto selittääkin, että huomion siirtyminen pois tiestä yli kahden sekunnin ajaksi kaksinkertaistaa onnettomuuden riskin.

CarPlayn ja Android Auton välillä huomattiin myös keskinäisiä eroja. CarPlay oli aavistuksen parempi tekstiviestien lähettämiseen kosketusnäytön kautta. Android Autossa taas äänikomennot toimivat yleisellä tasolla paremmin, samoin kuin navigaatio-ominaisuudet

Siitäkin huolimatta tietojen syöttäminen navigoimiseen oli selvityksen mukaan liian aikaa vievää ja monimutkaista kaikilla järjestelmillä. Ja vaikka älypuhelimien järjestelmät olivat autovalmistajien järjestelmiä helppokäyttöisempiä, ovat kaikki järjestelmät silti omiaan viemään kuljettajan huomion pois ajamisesta.


Lähde: CarBuzz

Lue myös:

    Uusimmat