Raportti julki: Nämä suomalaiset vaatemerkit ovat vastuullisimpia – tunnettuja brändejä listan hännillä

Mistä tietää, että tavara on tehty vastuullisesti? Onko yritysten vastuullisuuspuhe vain markkinointia? MTV kysyy kiperät kysymykset asiantuntijalta 15:53
Mistä tietää, että tavara on tehty vastuullisesti? Eettisen kaupan puolesta ry:n asiantuntija MTV Uutiset Liven haastattelussa.

Eettisen kaupan puolesta ry julkisti tuoreimman raporttinsa suomalaisten vaatemerkkien vastuullisuudesta. Vertailuun otettiin mukaan tänä vuonna ensimmäisen kerran vaatteiden korjaukseen ja takuuseen liittyviä palveluja.

Yksikään suomalaisbrändi ei jäänyt tämän vuoden vertailussa nollille pisteille Eetti ry:n raportissa. Mukana oli 34 suomalaista vaatemerkkiä, joiden ympäristö-, ilmasto-, ihmisoikeustyötä ja läpinäkyvyyttä arvioitiin. Vertailussa vaatemerkit sijoitettiin viisiportaisella asteikolla A:n ja E:n välille.

Seitsemän vaatemerkkiä ylsi parhaimpaan A-kategoriaan ja viisi huonoimpaan. Parhaat pisteet sai FRENN (26) ja surkeimmat Ivana Helsinki (1).

Eniten pisteitään paransivat Pure Waste (+8 pistettä), Reima (+8 pistettä) ja Luhta Sportswear Companyn Torstai (+7 pistettä).

Ilmastoasiat tapetilla

Eetti ry:n havainnon mukaan suomalaisyritykset ovat petranneet etenkin ilmastovaikutusten raportoinnissa. Vain kuusi yritystä jäi vaille ilmastopisteitä.

Yhä useampi vaatemerkki on ryhtynyt laskemaan ilmastopäästöjään ja viestimään niistä. Hiilineutraalius on Eetti ry:n mukaan selkeä trendi.

– Yrityksissä on kuitenkin nähtävissä eroja siinä, miten tavoitteesta kerrotaan: onko konkreettinen suunnitelma jo tehty ja miltä osin se perustuu päästökompensaatioille. Tämä on tärkeää, jotta ilmastoystävällisyys ei jää vain puheen tasolle, tiedotteessa kuvaillaan.

Eetti ry muistuttaa, että tehokas keino vähentää päästöjä on pidentää vaatteen elinikää. Raportissa tarkasteltiin vaatteiden korjauspalvelua ja takuuta koskevia asioita osana ympäristövaikutuksia. 

– FRENN, Alpa, Aarre, Halti, Gugguu, Globe Hope ja Sasta saivat täydet kaksi pistettä pitkäikäisyyden edistämisestä. Kaksitoista merkkiä jäi kokonaan vaille pitkäikäisyyspisteitä. Yhdeksän merkkiä tarjoaa tuotteilleen takuun ja seitsemäntoista merkkiä korjauspalveluita.

Liikevaihdoltaan suurimmat yritykset sijoittuivat huonoimpiin kategorioihin. Suuret yritykset eivät myöskään kehittäneet vastuullisuuttaan samassa tahdissa siihen keskittyneiden yritysten kanssa. 

– S-ryhmän House, Keskon mywear, Tokmannin Pola ja Stockmannin NOOM eivät ole parantaneet tulostaan lainkaan.

Sen sijaan Suomen suurin vaateyritys Luhta Sportswear Company paransi merkkiensä sijoitusta. Luhta, Rukka, YourFace  ja Torstai saivat tänä vuonna ensimmäiset pisteensä.

Huonoimmin brändikatsauksessa pisteytettyjä merkkejä yhdistää tuotanto joko täysin tai merkittäviltä osin riskimaissa. Merkeiltä ei myöskään löytynyt vaatteiden pitkäikäisyyttä tukevia palveluja ja niillä on käytössä vasta vähän vastuullisempia materiaaleja.  

Lue koko raportti täältä.

Lue myös:

    Uusimmat