Rallin MM-sarja on vedenjakajalla. Uusien Rally1-kilpureiden olisi määrä olla viivalla jo vajaan vuoden päästä Monte Carlon rallissa, kirjoittaa Aki Hietavala.
Uuden sukupolven hybridikilpa-autojen kehitystyö on kuitenkin vasta alkutekijöissään. Nykyiset WRC-tallit vastaanottivat maaliskuun alussa hybridiyksiköt saksalaiselta Compact Dynamicsilta, mutta vain M-Sport Ford on tiettävästi kokeillut uusia komponentteja nykyisen kilpurinsa koriin muokattuna.
Hybridiautojen piti houkutella lisää valmistajia MM-sarjaan, mutta tilanne vaikuttaa päinvastaiselta. Korealaisen Hyundain on epäilty vetävän kokonaan töpselin irti seinästä lakkauttaen koko ralliohjelmansa. Jos näin kävisi, tuskin myöskään Toyota jäisi yksinäisenä tehdastallina MM-sarjaa "kustantamaan".
Tälläkin hetkellä MM-sarjassa on vain kolme tallia, joten yhtään niistä ei olisi varaa menettää. Onneksi Hyundai-pomo Andrea Adamo on sittemmin antanut positiivisempia kommentteja liittyen korealaisvalmistajan jatkoon MM-sarjassa. Toisaalta taas torinolaisella ei loppuviimein ole paljoa sananvaltaa, jos Korean päässä negatiivinen päätös tehdään.
Alunperin ajatus hybrideistä lähti autonvalmistajilta, kun lajia haluttiin lähteä viemään sähköisempään suuntaan. Meksikon rallin aikaan vuonna 2019 Citroen esitti ukaasin vetäytyä sarjasta ellei päätöksiä saada aikaiseksi. Tämän uhkauksen Citroen myös lopulta toteutti, kun FIA vetkutteli tarpeeksi pitkään uusien hybridisääntöjen kanssa. Toisaalta taustalla oli myös se, etteivät autonvalmistajat päässeet yksimielisyyteen säännöistä yhdessä kattojärjestön kanssa.
Nyt esiin on noussut huoli, että hybridit ovat jo muutaman vuoden myöhässä rallipikataipaleilta. Vaarana on, että Kansainvälisen autoliitto FIA:n hinku saada väkisin hybridiautot viivalle, pistää koko lajin huipputasolla pakettiin. Ensimmäisen hybridiautonsa Toyota toi Aasiassa markkinoille kuitenkin jo vuonna 1997, joten hybridien markkinointi rallin avulla tuntuu vuonna 2021 hieman kyseenalaiselta.
