Moottoriurheilu ja samalla myös ralliautoilu ovat ottaneet askeleita kohti sähköisempää tulevaisuutta. Rallin MM-sarjassa siirrytään hybridiaikakaudelle ensi vuonna, kun pääluokan autoihin pistetään hybridiyksiköt.
Kyseessä ei ole kuitenkaan radikaali muutos, sillä tulevissa Rally1-luokituksen autoissa pörisee edelleen sama polttomoottori kuin nykyisissäkin WRC-kilpureissa.
Viime viikolla varmistui, että rallin MM-sarjan nykyiset WRC-tiimit Hyundai, M-Sport Ford ja Toyota ovat sitoutuneet hybridiaikaan. Ensi kaudella voimaan tulevia sääntöjä ryhdyttiin aikoinaan muotoilemaan autonvalmistajien painostuksesta.
– Maailma muuttuu ja paljon puhutaan, että autoteollisuus menee sähköisempään suuntaan. Meidän pitää mennä sen mukaan, mitä autoteollisuus tekee, Toyotan tallipäällikkö Jari-Matti Latvala sanoo.
– Jos me emme ole samoilla linjoilla autotehtaiden kanssa, tämä (rallin MM-sarja) ei olisi niille kiinnostavaa.
Tässä vaiheessa vaikuttaa siltä, että hybridiaskel on lähinnä markkinointikikka tehdastalleille ja rallin MM-sarjalle. Sähköä voidaan hyödyntää erikoiskokeilla vain ennalta määritellyillä alueilla antamaan hetkellisesti lisäbuustia sekä siirtymillä. Polttomoottori tekee edelleen suurimman työn konehuoneen puolella.
Ralliautoista on kehitelty jo pelkästään sähkölläkin toimivia versioita. Esimerkiksi MM-sarjasta tuttu Hayden Paddon on tiimeineen rakentanut Hyundai Konasta sähköisen ralliauton, jolla uusiseelantilainen on jo ajanut näytösluonteisesti kotimaassaan.
Rallicrossin MM-sarja on siirtymässä tulevaisuudessa pelkkään sähkövoimaan. Nähtäväksi jää, meneekö myös rallin MM-sarja samaan suuntaan.

