Amerikkalainen lentokonevalmistaja toi markkinoille vuonna 1962 kolmimoottorisen pikkukoneen ja odotti myyvänsä niitä muutaman sata kappaletta. Koneesta tuli jättimenestys vuosikymmeniksi.
Reittilennoista viimeinen osui Iraniin, jossa Aseman Airlinesin 38-vuotias 727 päätti uransa tammikuun puolivälissä.
– Koneen kolme takana olevaa moottoria tekivät siitä kätevän ja tehokkaan, ja sen lyhyt nousukiito sopi pikkukaupunkien lyhyiden kiitoratojen kentille. Toisaalta sen toimintasäde riitti merien ylitykseen, luonnehtii lentokoneasiantuntija Murdo Morrison FlightGlobalista CNN:lle.
Boeing oli joitakin vuosia aiemmin tuonut markkinoille niinikään ikonisen 707-koneensa, josta tuli mannertenvälisen suihkukonematkailun kulmakivi. Se oli kuitenkin liian iso monille lentokentille, joiden kiitoradat olivat vielä potkurikoneaikakauden jäljiltä tynkiä. Sama ongelma vaivasi Boeingin kilpailijaa McDonnell Douglasia ja sen DC-8 -konetta.




