Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Rakas mölytoosa eläkkeelle: Viimeinen reittiliikenteen Boeing 727 lopullisesti hangaariin – "Mallia käytetään vielä erikoistehtävissä"

Boeing 727 -lentokone on valmiina eläkepäiville. Kuvassa kone komeilee Kanadassa vuonna 2003.
Boeing 727 -lentokone on valmiina eläkepäiville. Kuvassa kone komeilee Kanadassa vuonna 2003.imago stock&people/ All Over Press
Julkaistu 23.01.2019 22:18
Toimittajan kuva

Kalle-Ville Lahtinen

kalle-ville.lahtinen@mtv.fi

Amerikkalainen lentokonevalmistaja toi markkinoille vuonna 1962 kolmimoottorisen pikkukoneen ja odotti myyvänsä niitä muutaman sata kappaletta. Koneesta tuli jättimenestys vuosikymmeniksi.

Reittilennoista viimeinen osui Iraniin, jossa Aseman Airlinesin 38-vuotias 727 päätti uransa tammikuun puolivälissä.

– Koneen kolme takana olevaa moottoria tekivät siitä kätevän ja tehokkaan, ja sen lyhyt nousukiito sopi pikkukaupunkien lyhyiden kiitoratojen kentille. Toisaalta sen toimintasäde riitti merien ylitykseen, luonnehtii lentokoneasiantuntija Murdo Morrison FlightGlobalista CNN:lle.

Boeing oli joitakin vuosia aiemmin tuonut markkinoille niinikään ikonisen 707-koneensa, josta tuli mannertenvälisen suihkukonematkailun kulmakivi. Se oli kuitenkin liian iso monille lentokentille, joiden kiitoradat olivat vielä potkurikoneaikakauden jäljiltä tynkiä. Sama ongelma vaivasi Boeingin kilpailijaa McDonnell Douglasia ja sen DC-8 -konetta.

.

Boeing 727 arkistokuva lentokone (2)
/All Over Press

Myyntimenestys

Aikana, jolloin esimerkiksi Suomen Finnair ja SAS olivat siirtyneet kaksimoottoriseen ranskalaiseen Caravelle-suihkukoneeseen, Boeing toi markkinoille 727:n. Boeingin tarkoitus oli myydä sitä noin 250 kappaletta. Markkinat aluksi empivät, mutta lopulta niitä myytiin yli 1 800. McDonnell Douglas sai vastaavan kaksimottorisen mallinsa DC-9:n myyntiin kolme vuotta myöhemmin.

– 80-luvun puolivälissä, jolloin tuotanto päättyi, tietoisuus lentometelistä johti arvosteluun kun 727:ää pidettiin liian äänekkäänä ja tehottomanakin. Lentoyhtiöt alkoivat 90-luvulla siirtyä uudempiin ja hiljaisempiin malleihin, Morrison sanoo.

– Sille avautui kuitenkin muita rooleja rahti-, yksityis- ja erikoiskoneena, Morrison jatkaa.

Arviolta 60 konetta on vielä käytössä näissä tehtävissä, esimerkiksi Britanniassa merellisten öljyvuotojen torjunnassa.2Boeing 727 arkistokuva lentokoneBoeing toi markkinoille 727:n vuonna 1962.ullstein bild - Schirner/ All Over Press

Aikoinaan Trumpinkin käytössä

Boeing 727:ään liittyy tarinoita. Vuonna 1971 eräs mies kaappasi koneen lennolla Yhdysvalloissa, teippasi koneen rahalastista nykyrajassa miljoona dollaria ja hyppäsi laskuvarjolla koneen takaosan portaiden kautta. Boeing muutti tapauksen jäkeen koneen rakennetta ja sulki takaportaat. Liittovaltion poliisi tutki tapausta vuoteen 2016 asti jolloin se lopetti tutkinnan tuloksettomana.

Takaportaat olivat myös DC-9:ssä, ja ne helpottivat muun muassa Finnairin käytössä koneen purkua ja lastausta maaseutukentillä.

Boeing 727 -malli oli myös nykyisen presidentti Donald Trumpin yksityiskone 2000-luvun alkuvuosina, ennen kun Trump siirtyi isompaan ja nykyaikaisempaan 757-malliin 2009. Nykyäänhän Trump käyttää 747-malliin pohjautuvaa presidentin erikoiskonetta jota kutsutaan Air Force One:ksi presidentin ollessa kyydissä.Boeing 727 arkistokuva lentokoneArkistokuvassa pilotteja Boeing 727:n ohjaamossa vuonna 1966.ullstein bild - Heinz O. Jurisch/ All Over Press

Lisää aiheesta:

Boeingin Via Dolorosa jatkuu: Pahasti myöhästyneen 777X-koneen tärkeässä osassa murtumia, koelennot jäihinBoeing kriisissä: Jopa lentäjien edustaja vihjaa turvattomasta olosta koneella lentäessä! Löysiä pultteja ja hirveitä onnettomuuksia – mikä maailman suosituinta lentokonemallia riivaa?Jumbojetin valmistus päättyy – viimeinen Boeing 747 luovutetaan asiakkaalleTällainen on Moskovan turmakone – samalla konetyypillä tehty esittelylento päättyi traagisesti: 45 ihmistä kuoli, kun kone törmäsi vuoreenAirbus A380 – Enemmän ei ollutkaan enemmän: Airbusin superjumbo joutui talouden turbulensseihin, jotka toivat lopun eurooppalaisen ilmailuteollisuuden voimannäytteen valmistukselle
LentokoneetLentäminenUlkomaat

Tuoreimmat aiheesta

Lentokoneet
  • Eilen19:38
    Lento-onnettomuudet

    Pakkolaskun tehneen lentokoneen luultiin törmänneen meteoriittiin – oikea syy onkin ehkä ihan muu

  • ma20:27
    Yhdysvallat

    Sotilaskone oli törmätä autoihin – kuljettaja kuvasi kaiken

  • 26.10.06:16
    Liettua

    Pallo-ilmiö jatkuu Liettuassa: Vilnan lentoliikenne keskeytettiin

  • 25.10.07:27
    Liettua

    Tutkassa näkyi "kymmeniä palloja": Lennot jatkuvat taas Liettuassa oudon episodin jälkeen

  • 24.10.18:16
    Hävittäjät

    Kanada pohtii F35-kaupan perumista – tilalle Gripeneitä Ruotsista?