Tällainen on Moskovan turmakone – samalla konetyypillä tehty esittelylento päättyi traagisesti: 45 ihmistä kuoli, kun kone törmäsi vuoreen

Moskovan eilinen 41 ihmisen hengen vaatinut lento-onnettomuus nosti esiin suhteellisen vähän tunnetun matkustajakonetyypin, Suhoi Superjet 100:n. Moskovan tulipalo on toinen konetyypille sattunut ihmishenkiä vaatinut onnettomuus.

Venäjän suurimman lentoyhtiön, valtioenemmistöisen Aeroflotin uusi Superjet 100 -kone syttyi liekkeihin laskeutumisen yhteydessä eilen Sheremetjevon lentokentällä eilen. Liekit nielivät nopeasti koneen takaosan. Onnettomuudessa kuoli tämänhetkisen tiedon mukaan 41 koneessa olleesta 78 ihmisestä.

Uutistoimisto Reutersin tietojen mukaan koneen laskutelineet hajosivat koneen laskeutuessa jyrkästi kiitoradalle ja pompatessa siitä uudelleen ilmaan.

Hajonneiden laskutelineiden palat imeytyivät koneen moottoreihin, jotka syttyivät tämän seurauksena tuleen. Tulipalo levisi nopeasti koneen takaosaan.

Venäläismedian mukaan nyt onnettomuuteen joutunut kone oli valmistunut toissa vuonna. Reutersin tietojen mukaan venäläisviranomaiset eivät aio määrätä konetyyppiä lentokieltoon onnettomuudesta huolimatta.

Lyhyen matkan kapearunkokone

Superjet 100 on kapearunkoinen, kaksimoottorinen lyhyen matkan suihkukone. Koneeseen mahtuu matkustamon järjestelyistä riippuen 87-108 matkustajaa. Koneen toimintasäde on vähän yli 3000 kilometriä.

Superjetin on ajateltu kilpailevan lähinnä Airbusin pienimmän konetyypin eli A220-sarjan koneiden kanssa.

Venäjä toivoi Superjetin nostavan ilmailuteollisuutensa uuteen nousuun

Suhoi Superjet 100 -koneen oli määrä olla Venäjän nousevan siviili-ilmailuteollisuuden jalokivi. Konetta valmistaa venäläinen Suhoi, joka on osa ilmailuteollisuuskonserni UAC :tä (United Aircraft Corporation) tai venäjäksi OAK:ta.

Valtion omistama UAC muodostettiin helmikuussa 2006 yhdistämällä useita aiempia venäläisiä lentokonevalmistajia kuten Tupolev, MiG ja Suhoi.

Konetyyppi teki ensilentonsa vuonna 2011 ja Venäjä ryhtyi heti myymään sitä ulkomaille.

Ensimmäisen kuolemaan johtaneen onnettomuutensa konetyyppi koki jo esittelylennolla potentiaalisille asiakkaille Indonesiassa vuonna 2012. Kone törmäsi tuolloin yli 2000 metriä korkeaan Salak-vuoreen Jaavan saaren länsiosassa pääkaupunki Jakartan lähistöllä. Turma vaati 45 ihmisen hengen.

Onnettomuuden syyksi arvioitiin tuolloin lentäjän huolimattomuus. Lentäjä jätti huomioimatta koneen järjestelmien antamat varoitukset edessä olevasta esteestä, kun hän samalla pyrki esittelemään koneen ohjaamoa siellä olevalle ostajaehdokkaalle.

Varaosien saanti vaikeaa

Suhoi Superjet 100 -koneita on toistaiseksi luovutettu tilaajille noin 150 kappaletta. Suurin osa koneista on käytössä Venäjällä, mutta niitä on saatu kaupattua jonkun verran myös ulkomaille.

Suhoi kertoo nettisivuillaan, että Superjet 100:aa myydään 50,5 miljoonan dollarin kappalehintaan. Tämä on oleellisesti halvempi hinta kuin Airbusin halvimmalla koneella eli A220-100:lla, jonka listahinta on 81 miljoonaa dollaria kappaleelta.

Aeroflotilla on laivastossaan 50 Superjet100-konetta. Ulkomailla niitä on eniten meksikolaisella halpalentoyhtiöllä Interjetillä, jolla on käytössään 22 Superjetiä. Entisen Neuvostoliiton ulkopuolella Superjetejä on ollut lisäksi käytössä muun muassa irlantilaisella Cityjet-yhtiöllä ja Thaimaan hallituksella.

Superjet 100:n myyntiä ulkomaille on kuitenkin hidastanut esittelylennon onnettomuuden lisäksi vaikeus saada koneisiin varaosia. Varaosia on saatavilla huonosti paitsi konetyypin harvinaisuuden, mutta myös Venäjään kohdistuvien talouspakotteiden takia.

Aeroflot pyrkii kirkastamaan mainettaan

Lähes 100-vuotias Aeroflot on pyrkinyt karistamaan niskoiltaan huonon ja vaarallisen lentoyhtiön maineen, jonka se sai Neuvostoliiton aikoina.

Yhtiö on 2000-luvulla modernisoinut kalustoaan voimakkaasti ja sillä onkin yksi maailman uusimmista laivastoista, joka muodostuu pääosin läntisistä Boeing- ja Airbus -koneista. Yhtiöllä on yli 120 Airbusin ja reilut 50 Boeingin konetta.

Venäjän hallitus onkin rohkaissut Aeroflotin suurimpana omistajana yhtiötä kääntymään kotimaisen lentokoneteollisuuden puoleen. Aeroflotilla onkin nykyään laivastossaan 50 Suhoi Superjet 100 -konetta ja se on tilannut niitä vielä 100 kappaletta lisää. 

Lue myös:

    Uusimmat