Boeingin pitkään jatkuneet ongelmat kärjistyivät jälleen tammikuun alussa. Mikä oikein on pielessä?
Vain kuusi minuuttia lentokoneen noususta rysähti. Oltiin viiden kilometrin korkeudessa ja koneeseen oli ilmestynyt hätäuloskäynnin kokoinen aukko.
Se imaisi samalla rivillä istuneen pojan paidan hänen päältään.
Oli onni, että kone oli vielä niin matalalla, etteivät ihmiset vielä olleet lähteneet paikoiltaan.
Kesti noin 14 minuuttia paneelin irtoamisesta ennen kuin kone teki hätälaskun lähtökentälleen. Lento oli matkalla Yhdysvaltain Portlandista kohti Etelä-Kalifornian Ontarioa 5. tammikuuta.
Matkustajat olivat shokissa, elivät painajaista ja toivoivat, että voisivat vielä joskus kävellä Maan kamaralla, kuten haastehakemuksessa Boeingia vastaan todetaan.
Konemalli tarkastukseen
Kukaan lennolla olleista 171 matkustajasta ei loukkaantunut vakavasti tuoreimmassa turmassa, mutta Yhdysvaltain ilmailuhallinto FAA:n mukaan katastrofi oli lähellä. Viranomainen määräsi kaikki kyseisen 737 Max 9 -mallin koneet tarkastukseen ja kielsi niillä lentämisen.
Tarkastuksen tulokset voivat maallikon korvaan kuulostaa hämmentäviltä: liian löysällä olevia pultteja.
Löysistä pulteista raportoivat pian onnettomuuden jälkeen sekä Alaska Airlines että sitä huomattavasti suurempi United Airlines.
Lue myös: Palanen lentokoneesta irtosi kesken lennon, tämä tarkastuksissa selvisi
Huoli lentoturvallisuudesta on läpäissyt koko Yhdysvaltain kansan aina ylimpiä päättäjiä myöden. Boeingin toimitusjohtaja Dave Calhoun sai vastata senaattorien kysymyksiin koneiden turvallisuudesta pääkaupunki Washingtonissa järjestetyssä kuulemisessa keskiviikkona.
– Lentokoneemme ovat turvallisia. Emme päästä koneita ilmaan, jos emme ole luota niihin sataprosenttisesti. Olen täällä tänään läpinäkyvyyden nimissä, Calhoun kommentoi toimittajille Washingtonissa.

