Yhdysvaltalainen lentokonevalmistaja Boeing on ajautunut vakavaan kurimukseen, jonka alkutahdit lyötiin jo vuoden 2018 lokakuussa. Tuolloin yhtiön 737-konetyypin tuolloin uusin malli MAX 8 putosi mereen Indonesiassa.
Seuraavan vuoden maaliskuussa saman mallin kone putosi Etiopiassa. Onnettomuuksissa kuoli lähes 350 ihmistä, ja onnettomuustutkinta johti koneiden lentokieltoon, joka on sittemmin purettu.
Myös kuluva vuosi on ollut Boeingille lähes katastrofaalinen.
Ongelmat alkoivat kasaantua tammikuussa, kun yhtiön 737-konetyypin kehittyneimmästä MAX 9 -koneesta irtosi pian nousun jälkeen sen runkoon rakennetun tarpeettoman varauloskäynnin peittävä metallirakenne. Kaikki MAX 9 -tyypin koneet määrättiin lentokieltoon tarkastuksen ajaksi, mutta sittemmin koneet ovat palanneet liikenteeseen.
Vaikeat viikot takana
Seuraava isku tuli toissa viikolla, kun San Franciscosta Japaniin matkalla olleesta 777-tyypin koneesta irtosi nousussa päälaskutelineen rengas.
Viime viikolla taas yhtiön 787-mallin kone joutui ongelmiin lennolla Australiasta Uuteen-Seelantiin. Kesken lennon kone lähti yhtäkkiseen syöksyyn ja 50 matkustajaa loukkaantui. Lentoyhtiö LATAM ilmoitti tapahtuneen syyksi "voimakkaan liikkeen teknisen tapahtuman seurauksena". Perjantaina Boeing antoi 787-konetta käyttäville yhtiöille ohjeen tarkistaa varotoimena ohjaamon tietyt kytkimet.
Viimeisin ongelma on perjantaina sattunut tapaus, jossa San Franciscosta Oregonin Medfordiin lentäneestä 737-800-koneesta havaittiin puuttuvan yksi paneeli.
Lue myös: Boeing-koneesta havaittiin puuttuvan ulkopaneeli Yhdysvalloissa
Turvallisuuskulttuurissa ongelmia
American Airlinesin lentäjiä edustavan ammattiyhdistyksen johtaja Dennis Tajer sanoo BBC:lle, ettei voi pitää enää itsestäänselvyytenä sen koneen laatua, jolla hän lentää.
– Olen valmiustilassa, jossa minun ei ole koskaan aiemmin tarvinnut olla Boeingin koneessa. En luota, että yhtiö on noudattanut samoja prosesseja, jotka ovat aiemmin pitäneet oloni turvallisena Boeingin koneessa yli kolmen vuosikymmenen ajan, Tajer sanoo.