Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota
Urheilu
F1
F1
Etusivu
Kuljettajien pisteet
Valmistajien pisteet

Räikkösen kuntovalmentaja kertoo, miten suuri mullistus iski Kimiin ja toiseen F1-kuskiin – "Näytti lähes luurangolta"

/All Over Press
Julkaistu 02.04.2020 05:50
Toimittajan kuva

Tuomas Hämäläinen

tuomas.hamalainen@mtv.fi

TuoHamalainen

Kimi Räikkösen kuntovalmentaja Mark Arnall tietää, miten treenaaminen formula ykkösissä on muuttunut vuosikymmenien kuluessa päiviin. Suuri mullistus koettiin vuonna 2009 kineettisen energian kierrätysjärjestelmä KERSin tultua käyttöön.

KERS toi F1-autoon noin 30 kiloa lisää painoa, minkä myötä moni kuski alkoi pudottaa omaa massaansa.

– Kun KERS-järjestelmä tuli autoihin 2009, meillä oli valtavia ongelmia auton painon kanssa. Robert Kubica näytti silloin lähes luurangolta. Hänen piti pudottaa valtavasti painoa, ettei hän painaisi liikaa ja sitä kautta menettäisi aikaa, Arnall kertoi C Morelle.

Arnall muistutti, että myös Räikkösen piti saada painoaan alas.

– Jokainen gramma ylimääräistä kropassa söi aikaa. Silloin kaikki muuttui fyysisestä harjoittelusta painonhallintaan. Painosta piti saada kaikki ylimääräinen pois.

LUE MYÖS: Mervi Kallio tuomitsee F1-pomon koronakommentit vakavalla huomautuksella: "Täysin vastuuntunnotonta"

Arnallin mukaan suurin osa pudotettavasta painosta oli lihasta, koska lihas painaa enemmän kuin rasva.

– Kun aletaan pudottaa painoa lihaksista, joiden tarkoitus on pitää kroppa koossa, se tuo mukanaan ongelmia. Se on ollut myös haastavaa.

F1:n painosäännöt ovat sittemmin muttuneet. Aiemmin kuljettajan paino laskettiin vielä mukaan auton painoon, jolloin kuskin keveydestä oli tallille hyötyä. Viime vuodeksi tehtiin kuitenkin sääntömuutos, jonka myötä kuskin, hänen varusteidensa ja penkin painon alarajaksi asetettiin 80 kiloa. Esimerkiksi mestarikuski ja hänen Mercedes-tallikaverinsa kasvattivat tuolloin massaansa.

Lewis Hamilton
Valtteri Bottas

Tiede täsmällistää

Muutokset F1-kuskien harjoittelussa ovat vuosien saatossa olleet laaja-alaisia. Myös Mika Häkkisen kuntovalmentajana aikoinaan toiminut Arnall kiittelee tieteen vaikutusta.

Arnall listaa, että muun muassa veri- ja virtsakokeet sekä bakteeriviljelyt ovat kehittyneet. Tiede on auttanut sopeuttamaan F1-kuskien harjoittelua täsmällisemmäksi, kun kropan käyttäytymistä ymmärretään ajan tarkemmin.

– Harjoittelua on muutettu koko ajan toiminnallisemmaksi, ja keho käsitetään ennemminkin kokonaisuutena kuin nivel niveleltä tai lihas lihakselta, mikä oli vanhanaikainen lähestymistapa.

LUE MYÖS: Nico Rosberg luopui älypuhelimesta – viestitti kellariin linnoittautuneena: "Muuten tulee hulluksi"

Arnallin mukaan suuri osa harjoittelusta on ennaltaehkäisevää ja F1 on ylipäätään omalaatuinen maailmansa harjoittelun osalta. Kuntovalmentaja konkretisoi asiaa lantion toiminnalla.

– Kropan käyttö on epäsymmetristä, koska toiselle puolelle tulee enemmän kuormitusta esimerkiksi jarruttaessa. Tämä aiheuttaa kiertoliikettä lonkkaan ja lantioon. Toinen jalka on kaasulla, eikä kuormitu niin paljoa.

– Kun on tehnyt tätä yhtä kauan kuin Kimi, pitää epätasapainoon kiinnittää huomiota.

Yksi on varmaa: huomiota kiinnitetään jatkossa yhä erilaisempiin yksityiskohtiin.

– Kaikista mahtavin asia tässä on se, että me kaikki opimme koko ajan, Arnall kiteytti.

C Moren Urheilusuora maanantaista perjantaihin klo 19.30!

Lisää aiheesta:

Mercedeksen kasvoille iskeneestä sääntömuutoksesta yllättävää haittaa muillekin – F1-tallipomo kihisee: "Kaikki yhden tiimin takia"Kello käy Mercedekselle – asiantuntijalta tyly arvio: "Sitten peli on ohi"Räikkösen kuntovalmentaja muistaa F1-kuskien epäeettisen kohtelun: "Robert Kubica näytti luurangolta – Kimillä sama tilanne"Kimi Räikkösen kroppa on kohdannut samaa luonnotonta rasitusta jo vuosikymmenet – kuntovalmentaja kertoo, mitä F1-ajamisen ongelmakohta vaatii kuskiltaF1-kuskien ei enää tarvitse vältellä kuntopyörää – sääntömuutos näkyy jo Valtteri Bottaksen olemuksessaKimi Räikkösen fysiikka yhä F1-vaatimusten tasolla: "Paremmassa kunnossa kuin koskaan"
F1Kimi RäikkönenUrheilu

Tuoreimmat aiheesta

F1
  • 29.10.10:54
    Urheilu

    F1-sarjan kiusallinen miljoonakanne eteni oikeuteen – ratkaisun hetket käsillä

  • 29.10.10:15
    Urheilu

    Häikäilemättömät miljoonakaupat: Bernie Ecclestone kertoo ainoasta ystävästään

  • 28.10.17:43
    F2

    Tästä se lähtee! Kalle Rovanperä hyppäsi F2-auton rattiin – "Raskasta"

  • 28.10.11:45
    George Russell

    F1-tähti paljastaa: Sopimukseen kirjattiin Max Verstappenilta suojaava pykälä

  • 27.10.12:17
    Lewis Hamilton

    Lewis Hamilton avautui vääryydestä: "Melko hullua"