Kimi Räikkösen kuntovalmentaja Mark Arnall tietää, miten treenaaminen formula ykkösissä on muuttunut vuosikymmenien kuluessa päiviin. Suuri mullistus koettiin vuonna 2009 kineettisen energian kierrätysjärjestelmä KERSin tultua käyttöön.
KERS toi F1-autoon noin 30 kiloa lisää painoa, minkä myötä moni kuski alkoi pudottaa omaa massaansa.
– Kun KERS-järjestelmä tuli autoihin 2009, meillä oli valtavia ongelmia auton painon kanssa. Robert Kubica näytti silloin lähes luurangolta. Hänen piti pudottaa valtavasti painoa, ettei hän painaisi liikaa ja sitä kautta menettäisi aikaa, Arnall kertoi C Morelle.
Arnall muistutti, että myös Räikkösen piti saada painoaan alas.
– Jokainen gramma ylimääräistä kropassa söi aikaa. Silloin kaikki muuttui fyysisestä harjoittelusta painonhallintaan. Painosta piti saada kaikki ylimääräinen pois.
LUE MYÖS: Mervi Kallio tuomitsee F1-pomon koronakommentit vakavalla huomautuksella: "Täysin vastuuntunnotonta"
Arnallin mukaan suurin osa pudotettavasta painosta oli lihasta, koska lihas painaa enemmän kuin rasva.
– Kun aletaan pudottaa painoa lihaksista, joiden tarkoitus on pitää kroppa koossa, se tuo mukanaan ongelmia. Se on ollut myös haastavaa.
F1:n painosäännöt ovat sittemmin muttuneet. Aiemmin kuljettajan paino laskettiin vielä mukaan auton painoon, jolloin kuskin keveydestä oli tallille hyötyä. Viime vuodeksi tehtiin kuitenkin sääntömuutos, jonka myötä kuskin, hänen varusteidensa ja penkin painon alarajaksi asetettiin 80 kiloa. Esimerkiksi mestarikuski ja hänen Mercedes-tallikaverinsa kasvattivat tuolloin massaansa.

