Suomalainen kuuntelee musiikkia päivän aikana keskittyneesti keskimäärin 15 minuuttia ja muun tekemisen taustalla noin tunnin päivässä. Miehet kuuntelevat musiikkia naisia vähän enemmän.
Näin kertoo Teoston ja Musiikintuottajat IFPI Finland ry:n teettämä tutkimus, jossa selvitettiin suomalaisten 16-65-vuotiaiden musiikin ja digitaalisten sisältöjen kulutusta. Tutustuin tutkimustuloksiin mielenkiinnolla. Miten mahdollisesti sijoitun itse tälle kartalle?
Kiinnostavimpien artistien lista vaihtelee ikäryhmien kesken paljonkin, mutta yksi asia yhdistää iästä riippumatta musiikin kuuntelijoita: kaikki toivovat persoonallisia, vahvan oman tyylin omaavia esiintyjiä. Radiossa soiva musiikki kuulostaa liiaksi samalta.
Tutkimustuloksen mukaan valtavirtaa Suomessa on Eppu Normaalin kuunteleminen autoradiosta, mutta niskaan hönkii keski-ikäinen suomiräppiä puhelimellaan Spotifysta kuunteleva kuntoilija.
CD-kausi elää yhä autoissa
Auto on vankka musiikinkuuntelun väline, 90 prosenttia kuuntelee ajaessaan tai matkustaessaan autossa. Radio jyrää ylivoimaisena välineenä, mutta auto on myös cd:n turvasatama.
Suosituin päivittäinen musiikin lähde on muutoinkin edelleen radio, jopa 80 prosenttia vastaajista suosii sitä. Youtuben ja streamauspalveluiden kautta kuunnellaan musiikkia reilu 30 prosenttia ja cd-levyiltä edelleen 25 prosenttia.
Puhelimen käyttö musiikkilaitteena kasvaa jatkuvasti kaikissa ikäryhmissä.
Haemme musiikilla myös yksityisyyttä yleisillä paikoilla: kuntosalilla, ulkoillessa sekä joukkoliikennevälineissä. Tarpeemme omalle reviirille ja yksityisyydelle näkyy siis myös tavassamme käyttää musiikkia.
