Tänään perjantaina vietetään Vaatevallankumous-päivää. Sadat tuhannet ihmiset yli 70 maassa pukevat vaatteen päälle nurinpäin ja vaativat lisää vastuullisuutta.
Järjestyksessään toinen Vaatevallankumous-päivä on kansainvälinen kampanja, Fashion Revolution, jonka tavoitteena on herätellä vaateteollisuutta vastuullisuuteen ja läpinäkyvyyteen; huolehtimaan siitä, että vaatteita valmistavien ompelijoiden työolot ovat turvalliset ja heille maksetaan elämiseen riittävää palkkaa.
– Bangladeshilaiden Rana Plaza -rakennuksen romahtamisesta ja yli tuhannen ihmisen kuolemasta on nyt kulunut kaksi vuotta. Vaatealalla on tänä aikana otettu pieniä edistysaskeleita, mutta ”suuri laiva” kääntyy tuskallisen hitaasti. Kampanjointia tarvitaan vuosien ajan, emmekä saa antaa vaateteollisuuden unohtaa, että me emme halua uusia katastrofeja vaan vastuullista vaatetuotantoa, sanoo Suomen Vaatevallankumouksen vetäjä Heidi Korva.
Tästä on kyse
- Vaatevallankumousta vietetään joka vuosi bangladeshilaisen Rana Plaza -tehdasrakennuksen romahduksen vuosipäivänä. Romahduksesta on nyt kaksi vuotta; onnettomuudessa kuoli yli
- 1 100 työntekijää ja noin 2 500 loukkaantui. Tehtaassa valmistettiin vaatteita monille kansainvälisille vaatemerkeille.
- Vaatevallankumouksen tavoitteena on herätellä vaateteollisuutta vastuullisuuteen ja läpinäkyvyyteen; huolehtimaan siitä, että vaatteita valmistavien ompelijoiden työolot ovat turvalliset ja heille maksetaan elämiseen riittävää palkkaa. Kampanja kannustaa yrityksiä myös kertomaan, missä, miten ja kuka heidän vaatteensa valmistaa.
- Kampanjaan voi osallistua kuka tahansa, joko yksin tai vaikkapa yhdessä työporukkansa tai ystäviensä kanssa. Osallistuja pukee vaatteen 24.4. päälleen nurinpäin, ottaa valokuvan ja lähettää sen sosiaalisessa mediassa vaatteen merkille käyttäen aihetunnistetta #whomademyclothes. Kampanjaan odotetaan maailmanlaajuisesti jopa satoja tuhansia kuvia.
