Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Muistatko Finlaysonin ja Ikean nokittelun? Pieneltä suomalaisyritykseltä viiltävä kuitti tekstiilijättien taistoon: ”Ei se näin ole”

7:40Finlayson mainoskohun keskellä – miksi lakanat valmistetaan Aasiassa?Finlayson mainoskohun keskellä – miksi lakanat valmistetaan Aasiassa?
Julkaistu 21.08.2019 14:58

Valpuri Haapala

valpuri.haapala@mtv.fi

Pieni suomalaisyritys haastaa Kangasalan Sanomien etusivulla julkaistussa mainoksessa tekstiilijätit toimimaan vastuullisesti. Tam-Silkin omistaja muistuttaa, että myös Suomessa on mahdollista tehdä kannattavaa liiketoimintaa tekstiiliteollisuudessa.

Pari viikkoa sitten kerroimme, kuinka suomalainen tekstiiliyritys Finlayson kuittaili Helsingin Sanomien kannessa julkaistussa mainoksessa ruotsalaiselle huonekalujätti Ikealle. Mainoksessa Finlayson korosti valmistamiensa lakanoiden kauneutta ja ekologisuutta ja peräsi ”kansainvälisiä tekstiilijättejä” tekemään saman perässä.

Ikea vastasi Finlaysonin kuittailuun nopeasti kertomalla valmistavansa kauniita lakanoita vastuullisesti.

Nyt soppaan on lusikkansa iskenyt myös suomalainen Tam-Silk, joka on erikoistunut alusvaatteiden valmistamiseen.

Lue myös: Onko Finlaysonin kohuttu Ikea-kuittailu plagiaatti? Palkittu mainosmies Timo: "Kierrättävät vanhoja lakanoita, joten miksei sitten mainoksiakin"

"Siirtäkää tuotanto Suomeen, niin jatketaan keskusteluja"

Kangasalalla sijaitseva vaatevalmistaja julkaisi Kangasalan Sanomien etusivulla mainoksen, jossa lukee: ”Ikea ja Finlayson, siirtäkää tuotanto Suomeen, niin jatketaan keskusteluja.”

kangasalan sanomat
Kangasalan Sanomien etusivua koristi tänään tekstiilijäteille nokitteleva mainos. Kuva: Tuomo Saarni.Tuomo Saarni

Vaatetehtaan omistava Tuomo Saarni kertoo, että kyseessä oli ensimmäinen kerta, kun Kangasalan Sanomat julkaisee etusivullaan mainoksen.

Kun Saarni luki Finlaysonin ja Ikean välisestä nokittelusta, hän kiinnitti huomionsa haastatteluun, jossa mainittiin suomalaisen teollisuuden olevan kallista.

– Kotimaisena valmistaja tartuttiin siihen, että ei se näin ole. Kyllä Suomessa voidaan tehdä kannattavaa liiketoimintaa tekstiiliteollisuudessa. Se voi olla paitsi kasvavaa myös voitollista. Tänä vuonna tulemme tuplaamaan liikevaihtomme, kyllä se jotain kertoo, Saarni kertoo MTV Uutisille.

Lue myös: Ikea kuuli kohumainoksesta etukäteen – nyt jyrähtää Finlaysonin toimitusjohtaja: "Jos pussilakanat maksavat 150 euroa, ei niitä kukaan osta, kun Ikeasta saa 14,99 eurolla"

Ostopäätös vaikuttaa suomalaisiin työpaikkoihin

Tam-Silkin mainoksen oli tarkoitus leikkimielisesti ja hyvässä hengessä nokitella Finlaysonille ja Ikealle. Lisäksi yritys haluaa viestittää suomalaisille kuluttajille, että myös kotimaasta löytyy valmistavaa teollisuutta.

– Ostopäätös kaupan hyllyllä vaikuttaa suoraan suomalaisiin työpaikkoihin, Saarni toteaa.

Hän uskoo, että suomalaiset ovat valmiita maksamaan kotimaassa valmistetusta laadukkaasta tuotteesta. Vain langat Tam-Silk joutuu ostamaan ulkomailta. Tulevaisuudessa tekstiiliteollisuus saattaa Saarnin mukaan palata takaisin Suomeen it-alan tapaan.

Saarni toivoisi, että tekstiilijätit ymmärtäisivät maailman muuttuneen. Asioita pitää tehdä uudella kestävällä tavalla.

Lue myös: Tiedätkö alennusfarkkujesi todellisen hinnan? Lue tämä ennen ostopäätöstä: "Halpa vaate on helppo ostaa ja yhtä helppo heittää pois"

Some ihastui

Sosiaalisessa mediassa Tam-Silkin vetoa kiitellään vuolaasti.

– Tämä oli hurmaava veto, eräässä Facebook-ryhmässä iloitaan.

– Tää uppos muhun, toinen kirjoittaa.

– Kuka tän on keksinytkin, on aivan nerokas.

Lue myös: Asiantuntija varoittaa alusvaatteiden yleisestä pyykkäysvirheestä: Et ehkä halua tietää, minne bakteerit kulkeutuvat

Lue uusimmat lifestyle-artikkelit.

Lisää aiheesta:

Dokumenttipaljastus Shein-vaatebrändistä: 18-tuntisia työpäiviä olemattomalla palkalla – tiesitkö näitä epäkohtia naurettavan halpoja vaatteita myyvästä verkkokaupasta?Kuukautissuojia valmistava suomalaisyritys joutui aktivistin "silmätikuksi" – Vuokkoset yllätti hauskalla vastareaktiollaan: "Toivottavasti tykkäät"Ikea kuuli kohumainoksesta etukäteen – nyt jyrähtää Finlaysonin toimitusjohtaja: "Jos pussilakanat maksavat 150 euroa, ei niitä kukaan osta, kun Ikeasta saa 14,99 eurolla"Onko Finlaysonin kohuttu Ikea-kuittailu plagiaatti? Palkittu mainosmies Timo: "Kierrättävät vanhoja lakanoita, joten miksei sitten mainoksiakin" Finlaysonilla provosoiva mainos Helsingin Sanomien kannessa: "Hei Ikea, tehkää perässä" – huonekalujätti iskee viiltävästi takaisinLettileggingsit tekivät suomalaisesta autotallifirmasta vanhempien kulttisuosikin
MainontaAlusvaatteetIKEALifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Mainonta
  • 21.10.20:15
    Media

    Iltalehti alkoi veloittaa lukijoita, jotka kieltäytyvät kohdennetusta mainonnasta

  • 8.10.19:47
    K-Market

    K-kauppa vihjaili meloneista – sai huomautuksen

  • 3.9.11:15
    Sosiaalinen media

    Poliisihallitus puuttui somevaikuttajien rahapelimarkkinointiin

  • 23.7.09:17
    Sosiaalinen media

    MEN: Somevaikuttajilla menevät mainokset ja oma sisältö sekaisin

  • 8.7.10:47
    Lapset

    Piirroshahmot pois pillimehuista ja lastenateria loppuu – lapsiin kohdistuva markkinointi muuttuu