Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Professori uskoo Bernerin mallin olevan askel oikeaan: "Nykymenolla tieverkko rapautuu varmasti"

Arkistokuva.
Arkistokuva.Lehtikuva
Julkaistu 20.04.2016 21:50

MTV UUTISET

Professori ja konsultti Jorma Mäntynen uskoo, että Bernerin liikennekaari-esitys on askel oikeaan suuntaan, sillä nykyisellä rahoituspohjallakaan ei voida jatkaa.

Mistä rahat tiestön kunnossapitoon tulevaisuudessa? Tätä kysymystä on pohdittu siitä asti, kun julkisuuteen tuli tieto liikenneministeri Anne Bernerin (kesk.) mittavissa uudistussuunnitelmista.

Bernerin ehdotukseen sisältyy ajatus siitä, että perustettaisiin väyläyhtiö, joka omistaa Suomen tieverkon. Tällöin rahoitus teiden kunnossapitoon voisi tulla esimerkiksi työeläkeyhtiöiltä, kuten julkisuudessa on esitetty.

Liikenneinfran kehittämistä pohtinut professori Jorma Mäntynen uskoo, että Bernerin malli on nykymallia parempi.

– Meillä ei ole varaa ylläpitää meidän tieverkkoa ja meidä rataverkkoa – tästä osoituksena on jo muutaman miljardin velka meidän tie- ja rataverkossa. Emme ole pystyneet edes tähän mennessä pitämään sitä niin hyvässä kunnossa kuin pitäisi, niin mitenkä se onnistuisi tulevaisuudessa mitenkään nykyisellä mallilla. Ei mitenkään, Mäntynen vastaa omaan kysymykseensä. 

Mäntysen mielestä tärkeä kysymys on se, että miten rahoitus järjestetään siten, että kaikki kokisivat sen reiluksi ja oikeudenmukaiseksi. Professori povaakin, että kansalaisilta tienkäytöstä peritty rahoitus tuleekin varmaan olemaan suurin kiistakapula.

Miten rahat kerätään kansalaisilta?

Mäntynen ratkaisi ongelman katsomalla ajoneuvokohtaisesti, että missä ja milloin ajetaan. 

– Jos ajaa Helsingissä Mannerheimin tiellä ruuhka-aikaan, siitä voisi ottaa enemmän maksua, kun vieressä menee raitiovaunu, Mäntynen sanoo.

Syrjäseuduilla, jossa ei ole muuta vaihtoehtoa kuin yksityisautoilu, se vastaavasti olisi halvempaa.

Aikataulu luo suurimmat haasteet

Suunnitelmien mukaan valtion liikenneverkkoyhtiö voisi aloittaa toimintansa vuoden 2018 alussa. Mäntynen uskoo, että tämä on esityksen suurin koetinkivi.

– Se on hyvin haasteellinen, koska tämä on hyvin kompleksinen asia. 

Suurin ongelma tulleekin kansalaisten tasapuolisesta kohtelusta, professori uskoo. 

– Ne, jotka ovat ostaneet auton tietyllä verokannalla, niin miten sitten kohdellaan seuraavia. Ja koska kysymys on mahdollisesti autokohtaisesta kilometrimaksusta, niin sillon täytyy kyllä pohtia se koko verorakenne.

Lisää aiheesta:

Kilometrimaksu autoveron tilalle? Oikeudenmukaisuus huolettaa autoilijoita: "Hirveä lovi tilipussiin"Vanhanen haluaa mullistaa liikenteen verotuksen – esitti Ylellä paikannukseen perustuvaa järjestelmää: "Maksu olisi korkeampi kaduilla, joita koko ajan hoidetaan"Antti Rinne: Kansakunta eriarvoistuu myös väylien kautta Liikenteen asiantuntijat puolustavat liikennekaarta: Joukkoliikenne helpottuuTaksiyrittäjät kummastelevat Bernerin suunnitelmia – "Törkeitä ylihinnoitteluja tulee varmasti"Yksityinen tieraha kiinnostaa liikenneministeriä – jos se tukee vientiä
Kotimaa

Tuoreimmat aiheesta

Kotimaa
  • Eilen23:09
    Lotto

    Loton potti jatkaa kasvuaan – Pirkanmaata lykästi

  • Eilen22:43
    Stockmann

    Mörkö lipui Stockmannin jouluikkunaan – taustalla tärkeä teema

  • Eilen21:09
    Räjähdykset

    Hotelli Joronjäljen omistaja: Räjähdyksellä saattaa olla kolmaskin uhri

  • Eilen19:55
    Hyvän mielen jutut

    Drooni, alien vai Halloween-keiju? Outo olento tallentui Riitan mökin valvontakameraan

  • Eilen19:18
    Mäntsälä

    Poliisi tavoitti miehen, jonka arveltiin olleen avun tarpeessa