Valtiovarainministeri Matti Vanhanen (kesk.) haluaa, että Suomessa siirryttäisiin pitkällä aikavälillä uuteen liikenteen verojärjestelmään, joka perustuisi paikannukseen ja eri tieluokkiin.
– Heikommilla paikallisteillä maksu olisi alempi ja moottoriteillä ja sellaisilla kaduilla, joita koko ajan hoidetaan, maksu olisi korkeampi, Vanhanen sanoi Ylen Ykkösaamussa lauantaina.
Kärjistetysti voisi Vanhasen mukaan sanoa niin, että isoimmat maksut maksettaisiin siellä, missä liikennettä on paljon, tiet ovat kunnossa ja myös joukkoliikenne toimii.
– Siellä maksetaan, mihin yhteiskunta satsaa.
Vanhasen mielestä nykyisessä järjestelmässä on ollut valtava epäsuhta, kun rahat kerätään sieltä, missä bensaa ja dieseliä kuluu eniten, ja ne satsataan pienille alueille.
Vanhasen mukaan vastaavaa järjestelmää ei ole missään maailmassa, mutta hän uskoo, että uusi tekniikka antaisi siihen mahdollisuuden. Virkamiesten arvion mukaan uuden järjestelmän laatiminen veisi noin kymmenen vuotta, hän sanoi.
Hän kertoi tavanneensa muutama viikko sitten työryhmän edustajat, jotka valmistelevat ensi kevääksi liikenteen kokonaisverouudistusta, ja kehottaneensa heitä pohtimaan sen rinnalla tätä uutta mallia.
Litroihin perustuvasta verojärjestelmästä pitäisi luopua
Vanhasen mielestä litroihin perustuvasta liikenteen verojärjestelmästä pitäisi luopua, koska se hänen mielestään rankaisee niitä, jotka ajavat pitkiä sorateitä.