Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota
2:02Koronarajoitukset ja öljyn hinnan tippuminen näkyvät tankkausasemilla – bensan litrahinta pudonnut yli 10 senttiäKatso myös video: Koronarajoitukset ja öljyn hinnan tippuminen näkyivät keväällä tankkausasemilla
Julkaistu 10.10.2020 13:26

MTV UUTISET – STT

Valtiovarainministeri Matti Vanhanen (kesk.) haluaa, että Suomessa siirryttäisiin pitkällä aikavälillä uuteen liikenteen verojärjestelmään, joka perustuisi paikannukseen ja eri tieluokkiin.

– Heikommilla paikallisteillä maksu olisi alempi ja moottoriteillä ja sellaisilla kaduilla, joita koko ajan hoidetaan, maksu olisi korkeampi, Vanhanen sanoi Ylen Ykkösaamussa lauantaina.

Kärjistetysti voisi Vanhasen mukaan sanoa niin, että isoimmat maksut maksettaisiin siellä, missä liikennettä on paljon, tiet ovat kunnossa ja myös joukkoliikenne toimii.

– Siellä maksetaan, mihin yhteiskunta satsaa.

Vanhasen mielestä nykyisessä järjestelmässä on ollut valtava epäsuhta, kun rahat kerätään sieltä, missä bensaa ja dieseliä kuluu eniten, ja ne satsataan pienille alueille.

Vanhasen mukaan vastaavaa järjestelmää ei ole missään maailmassa, mutta hän uskoo, että uusi tekniikka antaisi siihen mahdollisuuden. Virkamiesten arvion mukaan uuden järjestelmän laatiminen veisi noin kymmenen vuotta, hän sanoi.

Hän kertoi tavanneensa muutama viikko sitten työryhmän edustajat, jotka valmistelevat ensi kevääksi liikenteen kokonaisverouudistusta, ja kehottaneensa heitä pohtimaan sen rinnalla tätä uutta mallia.

Litroihin perustuvasta verojärjestelmästä pitäisi luopua

Vanhasen mielestä litroihin perustuvasta liikenteen verojärjestelmästä pitäisi luopua, koska se hänen mielestään rankaisee niitä, jotka ajavat pitkiä sorateitä.

Vanhanen haluaa mullistaa liikenteen verotuksen – esitti Ylellä paikannukseen perustuvaa järjestelmää: "Maksu olisi korkeampi kaduilla, joita koko ajan hoidetaan"

– Liikenteen verotuksen uudistamiseen liittyy monia paineita ja monia odotuksia. Yhdet odotukset liittyvät liikenteen päästöihin, mutta valtiovarainministerin näkökulmasta yhtä tärkeä seikka on se, että kun liikenteen erilaisilla veroilla ja maksuilla arvonlisäveroineen kerätään kahdeksanmiljardia euroa, se on valtava osa koko valtion tulonsaannissa.

Isommassa uudistuksessa kipakkaakin keskustelua herättäneet tietullit menettäisivät Vanhasen mukaan merkityksensä.

– Tietullit ovat hallitusohjelmassa, ja puolustan hallitusohjelmaa, jotta mahdollistetaan lainsäädännön tekeminen, mutta tiedämme, että kehyskunnat eivät missään tapauksessa hyväksy sitä. Isommassa reformissa ruuhkamaksuajattelu tulisi kerralla ja tasot olisivat säädettävissä.

Lisää aiheesta:

Kilometrimaksu autoveron tilalle? Oikeudenmukaisuus huolettaa autoilijoita: "Hirveä lovi tilipussiin"Riikka Purra ja Iiris Suomela ottivat rajusti yhteen bensan hinnasta: "Monella on rahat loppu" Kommentti: Ahkerat työssäkävijät maksaisivat pienituloisten bensaverot – hallituksen ilmastotoimista uhkaa leimahtaa ilmiriita"Ruuhkamaksut ovat ylimääräinen lisävero" – yli puolet suomalaisista vastustaa ruuhkamaksuja, kunnanjohtajalta maksuille täyslyttäysAutoilu ei tule kalliimmaksi? "Ei ole realistista"Professori uskoo Bernerin mallin olevan askel oikeaan: "Nykymenolla tieverkko rapautuu varmasti"
LiikenneAutoilun kustannuksetMatti VanhanenVerotKotimaa

Tuoreimmat aiheesta

Liikenne
  • 18:30
    Politiikka

    Miten miljardien eurojen junarata Helsingistä Turkuun hyödyttää suomalaisia?

  • 11:45
    Sähköautot

    Talvi lähestyy: Mitä aloittelevan sähköautoilijan pitää ottaa huomioon?

  • 07:14
    Finnair

    Finnair ei suostunut kuljettamaan pyörätuolia matkustamossa – asiakas syytti syrjinnästä

  • 06:11
    Droonit

    Droonit pörränneet jälleen: Brandenburgin liikenne seisahtui

  • Eilen21:12
    Politiikka

    Turun tunnin junasta sopu – Orpo Turun Sanomille: "Kyllä tämä on tässä"