Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Professori: Finnair lentää tulevaisuudessakin sinivalkoisin siivin – vaikka brittiomistuksessa

Airbus A350 on Finnairin uusin lentokone. Jorma Mäntysen mukaan Finnair on voinut "trimmata” itsensä kalustehankinnalla entistä houkuttelevammaksi mahdollisten ostajien silmissä.
Airbus A350 on Finnairin uusin lentokone. Jorma Mäntysen mukaan Finnair on voinut "trimmata” itsensä kalustehankinnalla entistä houkuttelevammaksi mahdollisten ostajien silmissä.Lehtikuva
Julkaistu 12.11.2015 18:42
Toimittajan kuva
Kati Hyttinen

kati.hyttinen@mtv.fi

Tampereen teknillisen yliopiston professori ei ole yllättynyt Finnairia koskevista myyntihuhuista. Jos British Airways yhtiön ostaisi, hyödyt Finnairille ovat hänen mukaansa monenlaiset.

Lentoyhtiö Finnair on joutunut tänään sitkeiden myyntihuhujen kohteeksi. Kauppalehti uutisoi British Airwaysin neuvottelevan Finnairin ostamisesta ja kaupankäynnin olevan jo pitkällä.

Myöhemmin päivällä kauppojen hieromisen kiistivät niin British Airwaysin emoyhtiö IAG kuin Finnairkin. Myöskään pääministeri Juha Sipilän mukaan Valtion omistajaohjauksessa ei tehdä valmisteluja Finnairin myymisestä. Valtio omistaa Finnairista 55,8 prosenttia.

Tampereen teknillisen yliopiston liikenne- ja kuljetustekniikan professori Jorma Mäntynen ei pidä myyntihuhuja yllättävinä. Hänen mukaansa lisäksi se, mikä tänään kiistetään, voidaan jo huomenna myöntää.

– Tällainen vastaava tapahtumaketju on ollut meneillään kolmessa suuressa lentoyhtiöiden allianssissa. Esimerkiksi Air France ja KLM ovat lähentyneet toisiaan ja menneet samaan konserniin Sky Teamin sisällä. Toisaalta Lufthansan ympärille on kertynyt yritysrypäs tärkeimmistä saksankielisellä alueella toimivista yhtiöistä, jotka taas ovat olleet Star-allianssin alla.

Finnair kuuluu kolmanteen suureen allianssiin Oneworldiin, johon kuuluvat myös British Airways ja Iberia.  

Mäntysen mukaan kauppa toisi siihen liittyville lentoyhtiöille suuria synergiaetuja.

– Finnairilla on vahva Aasian suunta ja British Airwaysillä taas vahva Amerikan suunta. Ja kun Iberialla on vahva Etelä-Amerikan suunta, kaupan myötä saataisiin monia maanosia hyvin haltuun ja reittejä voitaisiin kutoa yhteen entistä paremmin. Toisaalta yhtiöt voisivat tehdä yhdessä suuria hankintoja, mistä saataisiin kustannushyötyjä.

”Valtio-omisteisuus on muinaisjäänne”

Mäntysen mukaan lentoyhtiöiden valtio-omisteisuus on nykyään jo hyvin harvinaista eikä myymisessä olisi mitään dramatiikkaa.  

– Valtion omistamia yhtiöitä on enää muutama Euroopassa – ja Finnair on yksi niistä. On pikemminkin muinaisjäänne, että valtio on omistajana. Esimerkiksi British Airways ja Lufthansa ovat täysin yksityisessä omistuksessa.

– Kyse on globaalista bisneksestä, jossa täytyy olla ketterä reagoimaan markkinoiden muutoksiin. Siinä mielessä yksityisomisteisuus on tätä päivää. Lisäksi Finnair on äärimmäisen pieni yhtiö maailmanmarkkinoilla, ja sen on pakko hakea skaalaetua ankarassa kilpailutilanteessa. Jos kauppa toteutuu, se on perusteiltaan hyvin ymmärrettävä.

Finnair säilyttänee kansalliset piirteensä kaupassakin

Mäntynen arvioi, että kaupan myötäkään Finnairin sinivalkoisuus ja suomalaisuus tuskin katoaisivat – yhtiön brändistä.

– Tunteikkuus ja kansalliset piirteet ovat säilyneet monissa muissakin yhtiöissä. Esimerkiksi Lufthansa-groupin yhtiöistä Austrian lentää Itävallan väreissä ja Swiss Sveitsin väreissä. Myös Air France ja KLM ajavat omissa väreissään. Ne haluavat käyttää oman brändinsä voimaa; se on ihan harkittu strategia.

– Olen ihan varma, että jos Finnairissa tapahtuu omistusjärjestelyitä, Finnair säilyttää sinivalkoiset siipensä. Ja mielikuva siitä, että se on suomalainen yhtiö, säilyy riippumatta omistuspohjasta, Mäntynen toteaa.

Lisää aiheesta:

Länsimaisten yhtiöiden kansallistamiset Venäjällä johtaisivat vuosikymmenten investointipaitsioon, varoittaa EKKonkurssin partaalla olevan Norwegianin taloustilanne on äärimmäisen vaikea – valtion tuillakaan ei välttämättä päästä pitkälle: "Yhtiössä on arveltu, että sillä pärjätään kesäkuuhun asti"Analyytikko: Ammattiliittojen kanta Koneen mahdolliseen Thyssenkrupp-kauppaan melkoinen uhkakuva – viranomaisetkin vahtivat Suomen historian suurinta yrityskauppaa Norwegianin varatoimitusjohtaja: Toimintaa justeerataan, mutta Suomi pysyy tärkeänäMiten yksi suosituimmista halpalentoyhtiöistä voi olla näin pahoissa vaikeuksissa? Norwegianilla jättivelat: "Äärimmäisen aggressiivinen etenemispolitiikka"Pitääkö Finnair myydä ulkomaille? Poliitikoilta odotetaan vastausta
Talous

Tuoreimmat aiheesta

Talous
  • 18:24
    MTV Uutisextra

    Antti Kaikkonen MTV:lle hallituksen veropoukkoilusta: Aika sekavaa touhua

  • 18:11
    Eläke

    Varma ja Ilmarinen saivat eläkesijoituksille vahvat tuotot

  • 11:31
    Poliisi

    Pitkään palvelleelle poliisille potkut – "Ylitti peruuttamattomasti rajan"

  • 09:51
    Pakotteet

    Miksi Teboilkin sai rasvata Venäjän sotakonetta vuosia? "Vihdoin järeät pakotteet"

  • Eilen21:34
    Eläke

    Pitäisikö eläkeikää nostaa? Tätä mieltä on SAK