Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Pitääkö Finnair myydä ulkomaille? Poliitikoilta odotetaan vastausta

www.jannetorikka.fi
Julkaistu 04.05.2017 14:32
Toimittajan kuva

Jussi Kärki

jussi.karki@mtv.fi

JussiKarki

Päivä päivältä lähestyy hetki, jolloin poliitikkojen on mietittävä järjellä eikä tunteella Finnairin kohtaloa. Pitääkö osa sinivalkoisesta lentoyhtiöstä myydä ulkomaille?

Finnairin omistuksesta 55 prosenttia on nyt valtiolla ja enemmistöomistuksesta luopuminen vaatisi eduskunnan hyväksynnän.

Hallituksen uusi omistajaministeri Mika Lintilä suhtautuu viileän realistisesti Finnairin myymiseen eikä ole rakastunut kotimaiseen enemmistöomistukseen.

Momentum on muutenkin paras mahdollinen paristakin syystä: 1) Sipilän hallituksessa valtio-omistuksen liudentuminen voisi mennä läpi ja 2) Finnairin hallituksen uusi puheenjohtaja Jouko Karvinen on kova neuvottelija yritysjärjestelyissä.

Muutama vuosi sitten Finnairin myynti oli esillä, mutta herätti tuolloin liikaa vastustusta. Aika olisikin nyt otollisempi, sillä Finnair on tässä välissä noussut lakkojen ja jatkuvien työehtokiistojen syövereistä vihdoinkin kasvun tielle. Yhtiön osakekurssi on muutaman vuoden takaisesta pohjakosketuksesta lähes kolminkertaistunut. Tuolloin Finnairin markkina-arvo oli vaatimattomasti parin uuden lentokoneen hinta.

Halpalentoyhtiöiden asema vahvistuu edelleen, esimerkiksi Saksassa. Tarjontaa maailmalla on liikaa ja lentoliput halpenevat. Tämä yhtälö muodostui esimerkiksi perinteikkään Alitalian kohtaloksi. Vuonna 1946 perustettu kansallinen lentoyhtiö on toistaiseksi pelastettu kuiville jättitappioistaan mutta ei loputtomasti.

Finnair on mukana One World -allianssissa, mutta yleisen arvion mukaan tälläisten löyhien yhteenliittymien merkitys pienenee. Konehankintoihin ja reittien sekä matkustajavirtojen ohjailuun tarvitaan lujempaa, omistuksellista sidettä.

Mistä sitten osaomistaja Finnairille?

British Airways liitettiin pari vuotta sitten markkinahuhuissa Finnairiin – ja tämä kumppanuus on edelleen pelipöydän parhaita.

Esimerkki voisi tulla Irlannista. British Airwaysin ja espanjalaisen Iberian yhteenliittymä IAG osti pari vuotta sitten osan Irlannin valtion omistamasta lentoyhtiöstä. Tämän jälkeen Air Lingus on päässyt kiinni kasvuun leveämpien hartioiden turvin.

Kaksi muuta eurooppalaista lentoyhtiöjättiä, Lufthansa ja Air France-KLM, painivat omien taloudellisten ongelmiensa ja työehtokiistojensa kanssa. Ne eivät ole yhtä haluttuja kumppaneita kuin British Airwaysin IAG.

Venäjän ylilentolupa vaatii kansallista omistusta ja tätä on ennen muinoin pidetty esteenä Finnair-osakkeiden myymiselle ulkomaille. Viimeisen tulkinnan mukaan kyseessä ei ole este, korkeintaan hidaste, joka on kierrettävissä.

Monien laihojen vuosien jälkeen Finnair elää juuri nyt kasvutarinaansa todeksi. Vuoden lopulla yhtiöllä on 11 uutta Airbus350-konetta. Isoja rekrytointeja tehneellä Finnairilla on tästä eteenpäin kova työ haalia uusia lentäjiä - naisia ja miehiä - sekä stuertteja ja lentoemäntiä.

Tämä vaatii investointeja lentosimulaattoreihin, panostamista yhtiön sisäiseen ilmapiiriin ja kiertämistä kouluissa houkuttelemassa uusia osaajia. Ja kasvu on kallista.

Finnairilaiset ovat tehneet viime vuosina paljon uhrauksia yhtiön kääntämiseksi. Seuraavaksi katse kääntyy Sipilän hallitukseen, joka joutuu tekemään ison ja tunteita herättävän päätöksen valtion omistusosuudesta.

Poliitikkojen on tarkkaan mietittävä, onko parempi yli puolet pikkupelurista – lastusta lainehilla – vai noin kolmannes isommasta kasvutarinasta. Vastausta odotetaan jo lähiaikoina.

Lisää aiheesta:

Norwegianin varatoimitusjohtaja: Toimintaa justeerataan, mutta Suomi pysyy tärkeänäMinisteri Lintilä kritisoi Finnairia laiskasta lentämisestä: "Miksi kotimaassa ei lennetä kesäaikana, vaikka selkeästi kysyntää olisi?"Miljardikaupan taustat – menikö Fortumin arvosteleminen jo liian pitkälle?Kommentti: Ilmainen vinkki VR:n tuleville kilpailijoille: Aloittakaapa vaikka lipunmyynti junissa!Kommentti: Sipilän myyntikonttorin seuraavat asiakkaat: VR ja FinnairProfessori: Finnair lentää tulevaisuudessakin sinivalkoisin siivin – vaikka brittiomistuksessa
Kotimaa

Tuoreimmat aiheesta

Kotimaa
  • 13:30
    Poliisi

    Poliisi epäilee: Alle 15-vuotias oppilas pahoinpiteli opettajan törkeästi Nakkilassa

  • 13:25
    Kiertotalous

    Suomalaisista tuli maailman innokkaimpia käytetyn tavaran ostajia – nyt ilmiöstä pitäisi takoa rahaa

  • 13:05
    Media

    TS: Lännen Media lopettaa toimintansa

  • 13:01
    Räjähdykset

    Otkes harkitsee tutkinnan aloittamista Joroisten räjähdyksestä

  • 13:00
    Sää

    Jättikäänne marraskuun sääennusteessa – Pekka Pouta: "Iso harppaus"