Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Miten yksi suosituimmista halpalentoyhtiöistä voi olla näin pahoissa vaikeuksissa? Norwegianilla jättivelat: "Äärimmäisen aggressiivinen etenemispolitiikka"

2:31Lentoyhtiö Finnair teki touko-kesäkuun matkustajaennätyksensäFinnair teki kesällä matkustajaennätyksensä
Julkaistu 15.02.2019 13:47
Toimittajan kuva

Sanna Voltti

sanna.voltti@mtv.fi

Lentoyhtiö Norwegian on yksi tunnetuimmista ja suosituimmista halpalentoyhtiöistä. Yhtiön lentolaivastossa on noin 160 lentokonetta ja koneet ovat maailman huippuluokkaa. Silti yhtiö on vaikeuksissa. Miksi?

Norwegian Air Shuttle perustettiin vuonna 1993. Norjalainen yhtiö käyttää markkinoinnin vuoksi lyhyempää nimeä Norwegian.

Norwegian on halpalentoyhtiön ja reittiverkostoyhtiön välimalli. Nimellisesti se on halpalentoyhtiö, mutta käytössä ovat huippukoneet ja se lentää myös Euroopan ulkopuolelle.

Kuulostaa hyvältä, miksi yhtiö on vaikeuksissa?

– Norwegian on tehnyt investointeja erittäin rohkeassa etunojassa. He lähtivät laajentamaan toimintaansa maailmanlaajuisesti. He lentävät esimerkiksi Aasiaan ja Amerikkaan ja heillä on tukikohtia Euroopan ulkopuolella, kertoo WSP Finland OY:n johtaja ja professori Jorma Mäntynen.

Yhtiö kertoi tehneensä yli 300 miljoonan euron tappion viime vuoden viimeisellä neljänneksellä. Pahasti velkaantunut yhtiö on ilmoittanut pidättäytyvänsä uusista lentokoneostoista, karsivansa reittejään sekä myyvänsä pois vanhoja koneitaan pelastuakseen tilanteesta.

"Investointivauhti oli todella kova"

Norwegianin säästömahdollisuuksia pidetään heikkoina. Suurin osa muista lentoyhtiöistä pyrkii tehostamaan toimintaansa siirtymällä modernimpaan lentokalustoon. Norwegian on tehnyt sen jo, sillä yhtiön kalusto kuuluu maailman tuoreimpiin ja nuorimpiin. Norwegianin lentolaivaston keski-ikä on vain 3,7 vuotta.

– Norwegian teki isoja lentokoneostoja ja investointivauhti oli todella kova. Herää kysymys, miten tuollainen voi onnistua kannattavasti ja millä aikavälillä? Nykyiset ongelmat ovat oireilua tästä. Heillä oli äärimäisen aggressiivinen etenemispolitiikka. Se tarkoittaa suuria mahdollisuuksia, mutta myös suuria riskejä, Mäntynen selittää.

Useat yhtiöt ovat jättäneet ostotarjouksia Norwegianista. International Airlines Group (IAG) vetäytyi ostoaikeista, kun Norwegianin omistajat hylkäsivät heidän tarjouksensa kahdesti.

Taustalla yhtiöiden yhteensulautuminen

Mäntynen kertoo taustalla olevan ilmiön, jota kutsutaan konsolidaatiokehitykseksi.

Yhdysvallat on muodostanut kolme isoa lentoliikenteen blokkia, joissa samaan konserniin on sulautunut useita yhtiöitä. Euroopassa on tapahtunut samanlainen kehitys. Esimerkiksi IAG pitää sisällään Aer Lingusin, British Airwaysin, Iberian sekä Vuelingin.

– Kun näitä koalitioita muodostuu, villit ja vapaat yhtiöt kuten Norwegian ja Finnair ovat eri asemassa, niiden täytyy pärjätä omillaan. Totta kai muidenkin pitää pärjätä omillaan, mutta heillä on isomman konsernin etu puolellaan. Koalition paine ja kilpailu ovat läsnä. Yksistään IAG:n ostotarjous Norwegianista kertoo siitä, että koalitioita halutaan laajentaa.

Mäntysen mukaan mielenkiintoinen kysymys onkin, onko Euroopan kartalla tulevaisuudessa vain muutamia suuria konserneja, kuten Amerikassa?

Norwegian on välimalli

Halpalentoyhtiöt eivät suinkaan syntyneet Euroopassa, vaan Yhdysvalloissa 1970-luvulla. Idea kopioitiin Eurooppaan 1990-luvulla, jolloin lentokoneliikenne vapautui Euroopassa.

Halpalentoyhtiöt alkoivat kilpailla perinteisiä verkostoyhtiöitä vastaan luoden uutta tarjontaa, jolloin syntyi uudenlainen markkina-asetelma.

Edelleenkin menestyvä Ryanair iski tähän saumaan.

– Ryanair on hoitanut hommansa hyvin. He ovat laajentaneet kurinalaisemmin ja he toimivat vain Euroopan alueella. Siinä on monta syytä, miksi he pärjäävät paremmin.

Halpalentoyhtiöiden perusidea on, että lennetään paljon ja lyhyitä reittejä, kuten esimerkiksi Ryanair tekee.

– Norwegian lähti omille teilleen ajatellen, että näytetäänpäs muille, tuodaan sama halpalentoyhtiöiden konsepti myös pitkän matkan lentoihin. Norwegian sekoittaa halpalentokonseptin sekä perinteisen lentokonseptin. On yksi kysymysmerkki, voiko tällainen onnistua, ja kannattaako näitä malleja edes sekoittaa? Ryanair on halpalentoyhtiöiden symboli. Norwegian on se välimalli. Tässä ovat mahdollisesti ne oireet ja syyt, Mäntynen summaa.

Saako Norwegian nokkansa nousuun?

Mikä sitten on Norwegianin tulevaisuus, pystyykö yhtiö nousemaan ahdingosta?

– Olen sanonut jo vuosia, että en poista kysymysmerkkiä Norwegianin viereltä. Fuusioitumien johonkin toiseen yhtiöön on ollut jo orastavasti näkyvillä. Minulle on suuri mielenkiinnon kohde, mennäänkö sen portin läpi vai ei. Jos ei, niin en tiedä mitä tapahtuu, saako Norwegian nostettua nokkansa nousuun vai ei.

Mäntynen pitää fuusioitumista todennäköisimpänä, eikä keksi vielä muita mahdollisuuksia Norwegianille.

– Toisaalta lentoalalla ei mikään enää jaksa yllättää minua, kaikki on jo nähty, Mäntynen naurahtaa.

Lisää aiheesta:

Lentoyhtiö Norwegian kaavailee muutoksia Suomen-reittiliikenteeseen syksyn aikanaNorwegian enemmän kuin tuplaa Suomesta lähtevät reittinsä – yhtiö sanoo olevansa "kilpailykykyisempi kuin vuosiin"Konsultointiyritys: Norwegianin kaatuminen mahdollinen vaihtoehto – ”Monella yhtiöllä kestämätön tilanne”Norwegianin varatoimitusjohtaja: Toimintaa justeerataan, mutta Suomi pysyy tärkeänäNorwegian oli pahassa talousahdingossa jo ennen kohua, joutunut perumaan tänään 48 lentoa: "Jos tasapainoon ei päästä omin avuin, uskon, että kaupat isomman yhtiön kanssa alkavat kiinnostaa"Professori: Finnair lentää tulevaisuudessakin sinivalkoisin siivin – vaikka brittiomistuksessa
LentokoneetLentoyhtiötVelkaTalous

Tuoreimmat aiheesta

Lentokoneet
  • Eilen08:24
    Ukrainan sota

    Tällainen oli Ukrainan hävittäjätilanne ennen sotaa: "Vanhoja venäläisiä"

  • ke19:48
    Ukrainan sota

    Jarmo Lindberg kuuli valtavasta Ruotsi-hävittäjäkaupasta MTV:ltä – ensireaktio paljastaa kaiken

  • ke16:55
    Ukrainan sota

    Ruotsi myymässä jättimäärän hävittäjiä Ukrainaan

  • ma07:32
    Lento-onnettomuudet

    Lentokone suistui mereen Hongkongissa

  • 19.10.16:53
    Tulipalot

    Paniikki lennolla: Matkustajan akku syttyi tuleen – katso video