Jokainen terveyspalveluita kaipaava tietysti toivoo, että oma hoito olisi mahdollisimman laadukasta. Terveyspalveluiden laadun vertaileminen on kuitenkin monimutkainen savotta, selviää STT:n soittokierrokselta.
Harva esimerkiksi haluaa mennä hoidettavaksi lääkärille, joka tekee virheitä hoitotyössään. Virheistä jää jälkiä muun muassa potilasvahinkoilmoitusten sekä huomautusten ja varoitusten kaltaisten seuraamuksien muodoissa. Ääritapauksissa voidaan rajoittaa jonkun oikeutta harjoittaa ammattiaan, tai hän voi menettää oikeutensa kokonaan.
Lue myös: Hoitopaikkaa on vaikea valita ilman vertailukelpoista tietoa – terveyspalveluiden laatutiedot hajanaisia
Johtaja Tarja Holi sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontavirastosta Valvirasta ei usko, että näiden tietojen perusteella voi kuitenkaan arvioida terveyspalveluiden laatua kovinkaan hyvin.
– Yhden huomautuksen voi saada kuka tahansa, eikä se kerro työn laatutasosta. Kukaan meistä ei ole erehtymätön. Tietysti jos niitä on saanut monta, se voi jotakin jo kertoa, Holi sanoo.
Ammattioikeuksien menettäminen taas on Holin mukaan vakavampi asia, johon ei ryhdytä kevyesti.
– Ne ovat niitä kaikkein graaveimpia tapauksia, joissa toiminta on niin epäasianmukaista, että potilasterveyden pelätään vaarantuvan, ellei oikeuksiin puututa.
Valviran ylläpitämästä JulkiTerhikki-tietokannasta selviää, ovatko terveydenhuollon ammattilaisen oikeudet kunnossa. Tiedon tiettyyn henkilöön kohdistuneista seuraamuksista saa soittamalla Valviraan tai aluehallintovirastoihin. Jonkun jäljiltä syntyneitä potilasvahinkoja taas ei saa selville mistään, ja osa vahingoista johtuu satunnaisista syistä, kuten teknisistä vioista välineissä.
