Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Postille syytös markkina-aseman väärinkäytöstä ja saalistushinnoittelusta: "Kyseessä on vakava väite"

Lehtikuva
Julkaistu 15.12.2017 06:55

Sirkka Laine

sirkka.laine@mtv.fi

Kärkimedia syyttää Postia määräävän markkina-aseman väärinkäytöstä ja saalistushinnoittelusta. Kärkimedia on toimittanut asiasta tutkintapyynnön Kilpailu- ja kuluttajavirastolle, jossa on alkanut tapauksen esiselvitys.

– Tutkintapyyntö on tiistaina kirjattu, tutkimuspäällikkö Hannu Raatikainen Kilpailu- ja kuluttajavirastosta kertoo.

Kärkimedian mukaan Posti kykenee hinnoittelemaan osoitteettoman suorajakelun huomattavan alhaiselle tasolle, laskien sitä perusjakelusta saamilla tuotoilla. Kärkimedia mieltää, että Posti ei kohdista hinnoitteluaan oikeudenmukaisesti ja kustannusperusteisesti ja että kyse on kielletystä saalistushinnoittelusta.

Hinnat alas, kilpailija pois, hinnat ylös

Kärkimedia näkee, että Posti pyrkii hinnoittelullaan poistamaan kilpailijat markkinoilta ja pyytääkin Kilpailu- ja kuluttajavirastoa tutkimaan, rikkooko Posti asiassa kilpailusääntöjä.

Saalistushinnoittelu on yrityksen harjoittamaa alihinnoittelua tarkoituksena saattaa kilpailija markkinoilta ja kustannusten kattamista korkeammilla hinnoilla kilpailijan poistuttua.

– Meillä on esiselvitysvaihe menossa. Tutustumme materiaaliin, mitä meille on toimitettu ja sen jälkeen pohditaan, lähdetäänkö selvittämään lisää, kertoo tutkimuspäällikkö Raatikainen.

Saalistushinnoittelun selvittäminen on viraston mukaan monimuotoista. Esiselvitykseen kulunee muutama kuukausi.

– Kyseessä on vakava väite. Mikäli lähdetään yksityiskohtaisempaan selvitykseen, on se hyvin näyttöintensiivistä. Sellainen vie kauan aikaa, usein yhdestä kahteen vuotta, Hannu Raatikainen kertoo.

Kärkimedian mukaan Postilla on määräävä markkina-asema kirjeiden jakelussa, lehtien päiväjakelussa sekä osoitteellisessa suorajakelussa valtakunnallisesti, sanomalehtien varhaisjakelussa alueellisesti sekä osoitteettoman suoramainonnan jakelussa valtakunnallisesti.

Kynnys puuttua alhaiseen hintaan korkea

Tutkimuspäällikkö Hannu Raatikaisen mukaan syytökset saalistushinnoittelun saralla yleisempiä kuin tapaukset joihin puututaan: mies mieltää, että puuttuminen jopa hyvin harvinaista.

– Väitteet eivät ole poikkeuksellisia, se että puututaan, on hankalampaa. Kynnys puuttua alhaiseen hintaan on aika korkea, Raatikainen pohtii.

Mies lausuu, että alhainen hinta on kuitenkin se, mihin kilpailu parhaimmillaan johtaa.

– Ajatus siitä, että pitkässä juoksussa aiheuttaa haittaa kilpailijoille ja kuluttajille, on olennaista, Hannu Raatikainen sanoo.

Myös lopputulokset asiasta tuomittaessa ovat ääripäiset.

– Joko toteamme lakia rikotun ja esitämme markkinaoikeudelle seuraamusmaksun langettamista tai sitten käsittely päätetään ilman seurauksia, jos emme löydä näyttöä rikkomuksesta.

Asia saattaa keskeytyä kokonaan myös jossain selvityksen vaiheessa.

– Voidaan saavuttaa sitoumusratkaisu, jolloin toimija sitoutuu muuttamaan menettelyitään.

Tutkinnat ovatkin hyvin yksilöllisiä.

– Tapauskohtainen arviointi, tutkimuspäällikkö Hannu Raatikainen toteaa.

Lisää aiheesta:

Lainsäädäntö tiukkenee – pikavippien suoramarkkinoinnin aggressiivisuus puhuttaa: "Voidaan jossain tilanteessa nähdä häirintänä"Yritysten johtohenkilöt eivät joudu vastuuseen kartellirikoksista – KKV:n asiantuntija kaipaa selvitystä: ”Tämä ei ole viranomaisen verenhimoa”Oatly saa huomautuksen markkinoinnistaan – kantelija piti mainosta "räikeästi hyvän tavan vastaisena""Markkinahäirikkö Onnibus on ostettu hiljaiseksi" – alkavatko bussi- ja junaliikenteen hinnat nousta jälleen?Energiaviraston selvitys ehdottaa kattoa korotuksille ja tuottokikkailun estämistäLakimies: Lainvastaista mainontaa kaikkialla – poliisi ei puutu edes törkeimpiin
Kotimaa

Tuoreimmat aiheesta

Kotimaa
  • 13:58
    Tuomiot

    Pientä vauvaa törkeästi pahoinpidellyt äiti oli syyntakeeton – vauvalla vakavia päänalueen vammoja ja luunmurtumia

  • 12:43
    Kadonneet

    Lauttasaaren kadonnut löytyi

  • 12:37
    Liikenne

    MTV Uutisten tiedot: Länsiradasta kokoustetaan iltapäivällä – nämä asiat ovat pöydällä

  • 11:36
    Liikenneonnettomuudet

    Auto törmäsi kolmevuotiaaseen Espoossa – "Vakavat vammat"

  • 11:09
    Sää

    Suomea hellii nyt märkä lämpö