Kärkimedia syyttää Postia määräävän markkina-aseman väärinkäytöstä ja saalistushinnoittelusta. Kärkimedia on toimittanut asiasta tutkintapyynnön Kilpailu- ja kuluttajavirastolle, jossa on alkanut tapauksen esiselvitys.
– Tutkintapyyntö on tiistaina kirjattu, tutkimuspäällikkö Hannu Raatikainen Kilpailu- ja kuluttajavirastosta kertoo.
Kärkimedian mukaan Posti kykenee hinnoittelemaan osoitteettoman suorajakelun huomattavan alhaiselle tasolle, laskien sitä perusjakelusta saamilla tuotoilla. Kärkimedia mieltää, että Posti ei kohdista hinnoitteluaan oikeudenmukaisesti ja kustannusperusteisesti ja että kyse on kielletystä saalistushinnoittelusta.
Hinnat alas, kilpailija pois, hinnat ylös
Kärkimedia näkee, että Posti pyrkii hinnoittelullaan poistamaan kilpailijat markkinoilta ja pyytääkin Kilpailu- ja kuluttajavirastoa tutkimaan, rikkooko Posti asiassa kilpailusääntöjä.
Saalistushinnoittelu on yrityksen harjoittamaa alihinnoittelua tarkoituksena saattaa kilpailija markkinoilta ja kustannusten kattamista korkeammilla hinnoilla kilpailijan poistuttua.
– Meillä on esiselvitysvaihe menossa. Tutustumme materiaaliin, mitä meille on toimitettu ja sen jälkeen pohditaan, lähdetäänkö selvittämään lisää, kertoo tutkimuspäällikkö Raatikainen.
Saalistushinnoittelun selvittäminen on viraston mukaan monimuotoista. Esiselvitykseen kulunee muutama kuukausi.
