Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

"Markkinahäirikkö Onnibus on ostettu hiljaiseksi" – alkavatko bussi- ja junaliikenteen hinnat nousta jälleen?

All Over Press
Julkaistu 22.10.2018 11:37

MTV UUTISET – KAUPPALEHTI

Kartelleista selviää Suomessa kevyillä sakoilla, sanoo työ- ja elinkeinoministeriön kansliapäällikkö Jari Gustafsson. Hän käyttää esimerkkinään bussiliikennettä ja huomauttaa, että bussi- ja junaliikenteen hinnat uhkaavat nousta, kun Koiviston Auto osti Onnibusin.

Kauppalehden kolumnissaan Gustafsson kysyy, "mikä on se taloudellisen petoksen muoto, josta tekijä ei Suomessa joudu oikeuteen".

Vastaus on kartelli, joihin puuttuminen ei ole Suomessa ihan yksinkertaista.

Esimerkkinä Gustafsson käyttää bussiliikennettä, Markkinaoikeus vahvisti Kilpailu- ja kuluttavirasto KKV:n selvitysten perusteella bussiliikennekartellin olemassaolon viime joulukuussa.

– KKV:n ehdotusta kartelliosapuolten yhteenlasketusta 38 miljoonan euron seuraamusmaksusta oikeus ei kuitenkaan hyväksynyt. Se pudotti maksun 1,1 miljoonaan euroon, eli langetti kaikille kartellissa olleille 11 yhtiölle liikevaihdosta riippumattoman tasasuuruisen 100 000 euron korvauksen, Gustafsson kirjoittaa.

Yhtiöt ja KKV ovat molemmat valittaneet päätöksestä KHO:een, joka parhaillaan käsittelee asiaa.

– Varmaa kuitenkin on, että lainsäädäntö, joka johtaa liian alhaisiin seuraamusmaksuihin, ei toimi riittävänä pelotteena kartelleissa. Sakon pitäisi olla niin iso, että se tekee tyhjäksi kartellista saadun edun.

Kilpailu- ja kuluttajavirasto ei saa tutkia Onnibus-kauppaa

Bussiliikenteen hintojen laskusta on pitkälti kiittäminen Onnibusia, joka päätyi hiljattain markkinajohtaja Koiviston Auton haltuun.

– Kun markkinahäirikkö on nyt ostettu hiljaiseksi, pelkona on, että bussi- ja junaliikenteen hinnat alkavat taas nousta, Gustafsson kirjoittaa.

KKV ei saa tutkia kyseistä kauppaa, koska lain mukaan yrityskaupan osapuolten yhteisen liikevaihdon täytyy ylittää 350 miljoonaa euroa, ennen kuin viranomainen voi ottaa kaupan tutkittavakseen.

Koiviston Auton ja Onnibusin yhteinen liikevaihto jää tuon rajan alle.

– Viranomaisella pitäisi olla oikeus vapaammin päättää, mitä kauppoja se ottaa tutkittavakseen. Onnibus-kauppa ei suinkaan ole ainoa lajissaan, kansliapäällikkö kirjoittaa.

Lisää aiheesta:

Onnibusilla ja Flixbusilla yhteinen vihollinen – eikä kyseessä ole bussiSuomen markkinat ovat Euroopan keskittyneimmät, karu seuraus hinnoissa – ministeri väläyttää järeämpiä keinojaYritysten johtohenkilöt eivät joudu vastuuseen kartellirikoksista – KKV:n asiantuntija kaipaa selvitystä: ”Tämä ei ole viranomaisen verenhimoa”Isännöintialan kepulipeli jatkui vuosia – KKV:n johtaja MTV Uutisille: Kartellit nostavat hintoja jopa kymmenillä prosenteillaKinastelua taksijonoissa, epäilyjä kartelleista, poskettoman kalliita kyytejä – taksiuudistuksen aiheuttaman sotkun tutkiminen ja siivoaminen voi viedä viranomaisilta pitkän tovin  Onnibusin perustaja oudoksuu kansliapäällikön kritiikkiä: ”En missään nimessä usko, että hinnat nousevat”
TalousKulkuneuvotLiikenne

Tuoreimmat aiheesta

Talous
  • 13:13
    Autoteollisuus

    Patriasta Valmet Automotiven pelastus? Aiesopimus panssariajoneuvojen tekemisestä

  • 10:13
    Asuminen

    Nämä kaupungit ovat parasta A-ryhmää

  • 09:44
    Pöllöraati

    Teboilin pelastus Venäjä-sumutus? "Sama mies Suomessa aina, kun pitää pelastaa jotain Putinille hyödyllistä"

  • Eilen19:57
    Tietoturva

    Tämä arkinen asia altistaa digihuijauksille – "Pankit eivät tee tarpeeksi", sanoo IT-asiantuntija

  • Eilen19:54
    Teboil

    "Tuntuu, että tässä vedätetään länttä" – Lukoil myy Teboilin Venäjään kytkeytyvälle yritykselle