Kartelleista selviää Suomessa kevyillä sakoilla, sanoo työ- ja elinkeinoministeriön kansliapäällikkö Jari Gustafsson. Hän käyttää esimerkkinään bussiliikennettä ja huomauttaa, että bussi- ja junaliikenteen hinnat uhkaavat nousta, kun Koiviston Auto osti Onnibusin.
Kauppalehden kolumnissaan Gustafsson kysyy, "mikä on se taloudellisen petoksen muoto, josta tekijä ei Suomessa joudu oikeuteen".
Vastaus on kartelli, joihin puuttuminen ei ole Suomessa ihan yksinkertaista.
Esimerkkinä Gustafsson käyttää bussiliikennettä, Markkinaoikeus vahvisti Kilpailu- ja kuluttavirasto KKV:n selvitysten perusteella bussiliikennekartellin olemassaolon viime joulukuussa.
– KKV:n ehdotusta kartelliosapuolten yhteenlasketusta 38 miljoonan euron seuraamusmaksusta oikeus ei kuitenkaan hyväksynyt. Se pudotti maksun 1,1 miljoonaan euroon, eli langetti kaikille kartellissa olleille 11 yhtiölle liikevaihdosta riippumattoman tasasuuruisen 100 000 euron korvauksen, Gustafsson kirjoittaa.
Yhtiöt ja KKV ovat molemmat valittaneet päätöksestä KHO:een, joka parhaillaan käsittelee asiaa.
– Varmaa kuitenkin on, että lainsäädäntö, joka johtaa liian alhaisiin seuraamusmaksuihin, ei toimi riittävänä pelotteena kartelleissa. Sakon pitäisi olla niin iso, että se tekee tyhjäksi kartellista saadun edun.
