Ministeriö katsoo suurlähettilään käytöksen täyttäneen epäasiallisen käytöksen ja häirinnän määritelmät.
Ulkoministeriö antaa kirjallisen varoituksen Suomen Lissabonin-edustuston päällikkölle, suurlähettiläs Titta Maja-Luodolle, kerrotaan ministeriön tiedotteessa.
Virkamieslain mukaisen kirjallisen varoituksen perusteeksi kerrotaan, että Maja-Luoto on rikkonut virkamiehen käyttäytymisvelvollisuutta.
Tiedotteessa kerrotaan, että Maja-Luodon käytös täyttää epäasiallisen käytöksen ja häirinnän määritelmät.
Päätöksen varoituksen antamisesta teki henkilöstöjohtaja Niina Pesonen.
Varoitus voidaan antaa virkamiehelle, joka toimii vastoin virkavelvollisuuksiaan.
Irtisanomiskynnys ei tässä tapauksessa ylity, tiedotteessa kerrotaan. Maja-Luodon työvelvoite ministeriössä säilyy.
Päätöksestä voi valittaa hallinto-oikeuteen.
Ulkoministeriö kertoo edelleen tukevansa Lissabonin edustuston työyhteisöä, jolle tilanne on ollut raskas.
Näin Maja-Luoto vastasi kuulemisessaan
Osastopäällikön mukaan Maja-Luodosta tehdyssä häirintäilmoituksessa on tuotu esiin sättimistä, aggresiivista käytöstä ja pelon ilmapiirin luomista.
Konkreettisena esimerkkinä suurlähettilään kuulemistilaisuudessa kerrottiin, että suurlähettiläs olisi korottanut ääntään ja paiskonut ovia sekä verrannut taloudenhoitajaa kouluttamattomaan afrikkalaiseen, koska ei osaa kirjoittaa englantia.
Osastopäällikön mukaan nämä aiheuttivat pelkotiloja. Edustuston työsuojeluasiamies oli dokumentoinut tapahtumia lähetystössä.


