Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Polkupyöräkorjaamot täyttyvät sähköpyöristä – kuusiokoloavaimien kansa ei enää pärjää

Sähköpyörän akku latauksessa
Sähköpyörän akku latauksessaAll Over Press
Julkaistu 30.03.2025 08:20

MTV UUTISET – STT

Korjaamojen täytyy myös investoida uuteen teknologiaan. Kehityskulku on sama kuin autokorjaamoilla.

Kevät on pyöräkorjaamojen kulta-aikaa, sillä entistä harvemmalla pyöränomistajalla on huoltamiseen aikaa, osaamista ja sopivaa paikkaa.

Oman lisänsä korjaamoiden kevätkiireeseen tuovat sähköpyörät, joiden myynti on ollut viime vuodet kovassa nosteessa. Pyöräkannan kasvu näkyy selvästi myös korjaamoiden varauskalentereissa. STT:n tekemän soittokierroksen mukaan sähköpyörien osuus on monessa pyöräkorjaamossa jo 40–50 prosentin luokkaa.

Aiempaa täydemmän työkalenterin lisäksi sähköpyöristä on korjaamoyrittäjille muutakin etua. Huollot painottuvat perinteisen mekaanisen korjaamisen lisäksi diagnostiikkaan ja ovat myös hinnoittelultaan tuottoisampia.

Espoossa, Vantaalla, Joensuussa, Jyväskylässä, Imatralla ja Kuopiossa toimivan Pyörävarikko-ketjun operatiivisen johtajan Eerik Töllin mukaan polkupyörähuolto on selkeä kasvuala, jonka moottorina on pyöräilyn ja etenkin sähköpyörien suosion kasvu.

Lue myös: Sähköpyörä vaatii talvella erityistä huomiota – muista varsinkin nämä vinkit

Lisäksi ajopelit ovat entistä kalliimpia, jolloin niistä halutaan pitää myös parempaa huolta.

– Sähköpyörien osuus on huollon kappalemäärissä jo noin puolet, pyörämyynnissä suunnilleen kolmannes. Yksittäisen toimipisteen liikevaihdosta huollon siivu on varaosineen noin 15–20 prosenttia, Tölli kertoo.

Pyörävarikko-ketjun takana oleva Cycle Group teki viime vuonna 19,7 miljoonan euron liikevaihdon. Tulosta kertyi lähes 1,5 miljoonaa. Tänä keväänä yhtiö laajentaa Turkuun.

Töllin mukaan huolto oli takavuosina lähinnä jälkimarkkinointia ja kunnossapitoa. Tänä päivänä se on olennainen osa palvelupalettia. Edessä on myös autokorjaamoista tuttu kehityssuunta, jossa toimiala ketjuuntuu ja keskittyy. Samalla osa pienistä pajoista kuihtuu pois.

– Jos aikoo pärjätä ja kasvaa, on investoitava uuteen tekniikkaan ja osaamiseen. Lenkkiavainsarjan, kuusiokoloavaimien ja rengasraudan varassa se on vaikeaa.

Palvelusta halutaan maksaa

Pääkaupunkiseudulla liikkuvaa pyörähuoltoa pyörittävän Yeplyn toimitusjohtaja ja perustajaosakas Antti Känsälä on pitkälti samoilla linjoilla.

Sähköpyörien osuus huolloissa on noussut nopeasti yli kolmannekseen. Myös tulevaisuudennäkymät ovat yhteneväiset.

Lue myös: Sähköskuuttien ja -pyörien akut sytyttävät yhä useampia tulipaloja – ilmiö on jo tuttu vahinkotarkastajille

– Monessa pyöräkorjaamossa yrittäjä on tehnyt harrastuksestaan ammatin. Jatkossa edessä on joko investoiminen tai kuihtuminen, Känsälä toteaa.

Huoltomarkkinan kasvua ruokkii myös kuluttajien yleinen asennemuutos. Perinteisen tee se itse -filosofian sijaan korjaamopalvelusta ja vapaa-ajasta ollaan nyt valmiita maksamaan.

– Varsinkin sähköpyörä on kallis hankinta, ja sen halutaan olevan koko ajan ajokunnossa.

Yeply toimii Suomen lisäksi Saksassa, Hollannissa ja Belgiassa. Konserni teki viime vuonna noin kolmen miljoonan euron liikevaihdon, ja Känsälän mukaan myös tulos kiipesi plussalle.

Yeplyllä yhtenä kasvupolkuna ovat myös huoltojen ulkoistukset.

Entistä isommat alkuinvestoinnit

Sähköpyörät ovat tuoneet piristystä myös hämeenlinnalaiselle Parolan Pyörähuollolle. Saman katon alta löytyy perinteinen pyöräliike.

– Huoltomarkkina kasvaa myynnin mukana, ja reilu puolet huolloista alkaa olla sähköpyöriä. Samalla myös työnkuva on muuttunut mekaanisesta korjaamisesta vikojen etsintään ja diagnostiikkaan, yrittäjä Antti Munnukka kertoo.

Perinteisen ”luomupyörän” perushuolto maksaa hämeenlinnalaisliikkeessä 200–250 euroa, sähköpyörä satasen enemmän.

– Toki leipänsä voisi tienata huoltamalla vain perinteisiä pyöriä. Tämä on kuitenkin palveluammatti, jossa on huomioitava myös meiltä ajopelin ostava asiakaskunta.

Munnukka itse aloitti pyörien huoltamisen viitisentoista vuotta sitten autotallissa. Nyt hänen yrityksensä työllistää yhden myyjän ja kaksi mekaanikkoa.

– Yrittäjäksi lähtemistä joutuisi kyllä nyt suunnittelemaan ja miettimään tarkemmin. Pelkästään tekniikkaan ja työkaluihin olisi investoitava heti alussa useampi kymppitonni, Munnukka pohtii.

Myös koulutus kiinnostaa

Polkupyörähuoltajaksi voi kouluttautua ajoneuvoalan tutkinnon ohessa tai omaehtoisen opiskelun kautta. Tällä hetkellä koulutusta tarjoavat Tavastia ammattiopisto Hämeenlinnassa sekä Tampereen ammattiopisto Tredu.

Tredun koulutuspäällikkö Ilkka Hakalan mukaan pyörien teknistyminen, sähköistyminen ja toimialan yleinen kasvu on lisännyt selvästi kiinnostusta myös koulutusta kohtaan.

Tänä lukuvuonna 10 opintoviikon peruskursseja järjestetään yhteensä kolme. Opiskelijoita otetaan mukaan kymmenen kerrallaan.

– Uusi tekniikka kiinnostaa aina. Opiskelijoiden joukossa on nuoria, mutta myös alan vaihtajia. Monet työllistyvät suoraan koulutuksen jälkeen, ja osa pohtii myös yrityksen perustamista, Hakala kertoo.

Tredussa huoltokurssin voi sisällyttää osaksi ajoneuvoalan perustutkintoa, mutta siihen voi hakea myös suoraan oppilaitoksen verkkosivujen tai Opintopolun kautta. Koulutus järjestetään yhteistyössä paikallisten yritysten kanssa.

Lue myös: 

Kevyillä sähköajoneuvoilla ja sähköpyörillä liikkuneiden liikenneturmat nousussa 

"Vakavia, kivuliaita ja hitaita paranemaan" – liian moni pyöräilijä unohtaa, että vain kypärä suojaa päävammalta

Katso myös: Näin aloitat työmatkapyöräilyn vaivatta

2:27Tiesitkö, että voit saada työpaikaltasi polkupyörän etuna?Tiesitkö, että voit saada työpaikaltasi polkupyörän etuna?

Lisää aiheesta:

Korjaamoalan rasvamonttuimago istuu tiukassa mutta sähköautoista odotetaan apuvirtaa asentajapulaanJos rahaa ei ole, ei autoakaan korjata – suomalaisten ohenevat lompakot ajavat yrittäjiä ahtaalleSähköpyöräilyn suosio kasvaa ja rahtipyörästä voi tulla tavallinen kuljetusväline kaupungeissa – "Pyörä on usein se nopein"Kasvanut pyöräilyinnostus näkyi kesäkuussa myyntipiikkinä – sähköpyörät ovat tulleet jäädäkseenSähköpyörästä tulossa kulkuneuvo kulkuneuvojen joukkoon - tosin kaikki eivät ymmärrä sen ideaaSähköpyörän omistaja, muista tökätä menopeliisi aika ajoin myös usb-tikku! "Päivityksiä tulee suhteelliseen tiiviiseen tahtiin"
SähköpyörätPolkupyörätTeknologiaKotimaa

Tuoreimmat aiheesta

Sähköpyörät
  • 30.8.14:16
    Sähköpotkulaudat

    Viritetty sähköpotkulauta voi viedä hengen

  • 11.8.15:43
    Liikenneonnettomuudet

    Sähköpyöräilijä törmäsi autoon suojatiellä Lappeenrannassa – loukkaantui vakavasti

  • 13.7.06:52
    Sähköpotkulaudat

    Sähköisten menopelien akut syttyvät yhä useammin palamaan – vikaa sekä tuotteissa että käyttäjissä

  • 10.7.12:55
    Varkaudet

    Poliisi pyytää vihjeitä Espoossa tehdystä varkaudesta

  • 9.5.20:13
    Liikenneturvallisuus

    Tiesitkö tätä sähköpyöristä? Saatat ajaa tietämättäsi mopolla