Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

"Plugari" on pätkäajossa bensaa pihistelevä menijä, mutta miten käy reissun päällä?

1:18Volvo esitteli kevyesti päivitetyt 90-mallitVolvo antoi kevyen kasvojenkohotuksen 90-sarjan sedanille ja farmarille.
Julkaistu 14.04.2020 10:50

MTV UUTISET – KAUPPALEHTI

Auton käyttövoima kannattaa valita aina tarpeen mukaan. Nurkka-ajossa ja vain silloin tällöin pidemmälle reissulle lähtevälle plugari puolustaa paikkaansa, mutta jatkuvasti pitkää matkaa taittavalle diesel voi olla fiksumpi valinta.

Ladattava hybridi on omiaan arkiajoon, mikäli päivittäinen ajomatka on muutama kymmenen kilometriä. Ahkera lataaja ajaa nämä reissut melkeinpä täysin sähköllä.

Autoalan Tiedotuskeskuksen taannoisen kyselytutkimuksen mukaan suomalaiset lataavat plug-in-hybridejään uutterasti. Lähes 85 prosenttia töpselihybridien haltijoista lataa autoaan kotona vähintään kolmesti viikossa, päivittäin autoaan lataa yli 70 prosenttia. Sähköajon osuus oli kyselyn mukaan 53 prosenttia.

Lue myös: Murros on täällä, pidit siitä tai et: Ruotsissa myytiin enemmän töpselihybridejä kuin dieseleitä, mutta yhdelle asialle "kaikki poliitikot" haluavat stopin

Kyselytutkimuksen tuloksiin voi luonnollisestikin suhtautua varauksella, mutta Volvon keräämä data on samansuuntainen: 42 prosenttia lataushybridi-Volvojen ajamisesta hoitui sähköllä.

Pitkät matkat ovat asia erikseen

Mutta mitä ladattava hybridi sitten kuluttaa matka-ajossa? Kauppalehti lähti ennen Uudenmaan rajojen sulkemista tuhannen kilometrin taipaleelle Volvo V90 T8 AWD R-Design automaatilla.

Jo facelift-ikään tullut V90 on varsin suosittu isojen farmarien sarjassa, ja koeajoauton mallitunnus kertoo, että kyseessä on nelivetoinen, ladattava bensiinihybridi. Ja väkivahva sellainen: teholukemaksi ilmoitetaan 390 hevosvoimaa, ja nollasta sataan kiihtyvyydeksi 5,3 sekuntia.

Näillä eväillä kaksi tonnia painavan auton virallinen kulutuslukema on kaksi litraa bensiiniä satasella.

Matka-ajossa totuus on tietenkin toinen. Ensimmäisellä, pelkkää maantieajoa sisältäneellä vähän alle 400 kilometrin etapilla ajotietokone kertoi kulutukseksi 6,7 litraa sadalla kilometrillä. Ennen matkalle lähtöä ajoakku oli ladattu täyteen, ja matkan aikana auto säästeli virtaa niin, että sitä oli vielä neljännes jäljellä. Ajotilaksi oli valittu Hybrid, jonka ajotietokone kertoi sopivan jokapäiväiseen käyttöön.

Tarkka hybridiautoilija suunnittelee matkansa

Puhtaan maantieajon jälkeen ja reissun edetessä mittariin kertyi välillä myös taajama-ajoa, keliolosuhteet huonontuivat ja pienempien maanteiden peilikirkkaiksi jäätyneillä teillä sähkömoottorin avustuksella toimivalle nelivedolle löytyi todellista tarvetta.

Reissun välietapissa autoa tuli ladattua muutaman kerran, kerran akku täyteen ja kerran 75 prosenttiin. V90 T8:n ajoakun kapasiteetti on 11,6 kilowattituntia, ja se latautuu tyhjästä täyteen alle kuudessa tunnissa.

Tien varren asemilla autoa ei ladattu, sillä matkalla pysähdyttiin matkalaisten nälän, ei auton sähkön tarpeen mukaan, eikä kohdalle sattuneissa paikoissa ollut latausmahdollisuutta.

Tarkka plugaristi toimisi tietysti toisin, suunnittelisi matkansa latauskartan kanssa ja veisi autonsa töpselin päähän aina pienenkin tilaisuuden tullen, etenkin jos sähkö sattuisi olemaan ilmaista.

Toisaalta ladattavan hybridin etuna on juuri se, että sähkön loppuessa matka jatkuu polttomoottorin voimin, joten pitkälläkään matkalla ei tarvita latauspaikkojen etsiskelyä ja niille jonottamista tai ylimääräisiä taukoja.

Kulutus yli kolminkertaistui, mutta pysyi silti kohtuullisena

Matkan keskivaiheilla nelivetoa vaatineet hankalat olosuhteet lisäsivät odotetusti kulutusta. Ajotietokoneen mukaan koko tuhannen kilometrin matkalla kului bensiiniä 7,5 litraa sataa kilometriä kohti. Yllättäen auto kuitenkin liioitteli kulutustaan: tankatessa selvisi, että todellinen kulutus jäi 7,32 litraan satasella. Akkukin ajettiin välillä ”tyhjäksi”, lainausmerkeissä siksi, että ainahan siihen vähän virtaa jää.

Ilmoitettuun kahteen litraan verrattuna kulutus siis yli 3,5-kertaistui, tietysti myös CO2-päästöt, joten ladattavan hybridin ostajan ei kannata luottaa WLTP-lukuihin. Volvon kuljetuskapasiteettiin ja etenkin teholukemiin nähden kulutus ei kuitenkaan tunnu erityisen pahalta, etenkin kun pelkän maantieajon kulutus jäi tuohon aiemmin mainittuun 6,7 litraan. Eikä matkaa taitettu taloudellisuusajon oppien mukaan.

Käyttövoima toki kannattaa valita aina tarpeen mukaan. Nurkka-ajossa ja vain silloin tällöin pidemmälle reissulle lähtevälle plugari puolustaa paikkaansa, jatkuvasti pitkää matkaa taittavalle diesel voi olla fiksumpi valinta. Etenkin kun ladattava hybridi on V90:n hinnastossa se arvokkain malli.

Lue myös: Kialta tulossa 11 sähköautoa hyvin nopeassa aikataulussa: "Rohkea ja moderni strategia"

Lisää aiheesta:

50 000 euron sähköautolla ei päässyt kesäkelissä Helsingistä Turkuun ja takaisin lataamatta – nyt testi uusittiin olennaisella muutoksella"Hintaa lataukselle näyttää kertyvän 272 euroa" – tämän sähköauton akku täyttyy supernopeasti, mutta tarkkana saa silti ollaPääseekö 50 000 euron sähköautolla Helsingistä Turkuun ja takaisin ilman välilatausta?Jos sähköauton toimintamatka on 500 kilometriä, miksei sillä pääse edes 350 kilometriä? – "Jaksaa joka kerta ihmetyttää"Tyyliniekka: Näin paljon Teslalla ajaminen oikeasti maksaa Suomessa – Joose teki tarkat laskelmatViiden suositun töpselihybridin todellinen kulutus testattiin – valmistajien lukemat eivät kerro koko totuutta
AutotSähköautotKoeajotPäästötVolvoLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Autot
  • 10:29
    Liikenneturvallisuus

    "Yleinen harhakuva" lisää jopa ketjukolarin riskiä – autoilijat unohtavat liikenteessä tärkeän perusasian

  • 1.11.16:30
    TV-ohjelmat

    Moni muistaa Pimp My Ride -hittisarjan – karu totuus tuunatuista autoista voi yllättää

  • 1.11.11:45
    Sähköautot

    Talvi lähestyy: Mitä aloittelevan sähköautoilijan pitää ottaa huomioon?

  • 31.10.14:15
    Renkaanvaihto

    Yksi päivä herätti renkaanvaihtajat: "Hyvinkin kovaa tahtia on sen jälkeen vaihdettu"

  • 31.10.13:13
    Autoteollisuus

    Patriasta Valmet Automotiven pelastus? Aiesopimus panssariajoneuvojen tekemisestä