Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Reservin kenraali: Kriisissä Itämeri voisi olla "kauhun meri", jossa satamat seisovat kuin nyt Mustallamerellä

1:38Suomen pitää muistaa strateginen sijaintinsa – "Tuleeko rauhan vai kauhun Itämeri?"Reservin kenraali: Suomen pitää muistaa strateginen sijaintinsa – "Tuleeko rauhan vai kauhun Itämeri?"
Julkaistu 18.04.2023 07:56
Toimittajan kuva
Jouko Luhtala

jouko.luhtala@mtv.fi

Nato-jäsenyydestä huolimatta Suomen ei tule unohtaa strategista sijaintiaan, Elinkeinoelämän keskusliiton turvallisuuspoliittinen neuvonantaja, kenraalimajuri (evp.) Kim Mattsson Huomenta Suomessa.

Itämeri on jatkossakin tärkeä sekä Venäjälle että Suomelle.

– Venäjä tarvitsee sitä kauppaansa. Venäjän voimanlähde on Pietari, Moskova ja Kuolan niemimaa. (Venäjän) on sitä tarvittaessa sotilaallisesti suojattava, Mattsson sanoo.

Mattsson ja Destian ryhmäpäällikkö Riku Huhta ovat perehtyneet Itämeren strategiseen tulevaisuuteen. Esille on noussut paljon "paljon jännitteitä".

Venäjän hyökkäyssota Ukrainassa ja Kiinan kasvanut uhittelu Taiwanin suunnalla ovat nostaneet suurvaltapoliittiset ristiriidat uudelle tasolle.

– Onko Itämeri tulevaisuudessa epävarmuuden, rauhan vai kauhun meri?, Mattsson pohtii.

Tiukassa paikassa Venäjä voisi pyrkiä tekemään Itämerellä saman kuin minkä se on käytännössä tehnyt Mustallamerellä eli pakottanut Ukrainan kauppalaivaston pysymään lähes tyystin satamissa.

Lue myös: Miten Venäjä reagoisi, mikäli Ahvenanmaalle todella sijoitettaisiin pysyviä sotilasjoukkoja? "Tuskin mitään fyysistä tai kovin merkittävää"

10:10Lisääkö Nato jännitteitä Itämerellä – miten varaudutaan?
Lisääkö Nato jännitteitä Itämerellä? Katso Mattssonin ja Huhdan haastattelu kokonaisuudessaan.

Kaksi tietä olisivat Suomen valtimot

Mattssonin mukaan näyttää selvältä, että Suomella täytyy olla vaihtoehtoisia kauppareittejä. Jos Venäjä yrittäisi merisulkua, tulisi siitä nopeasti suuri ongelma.

Suomi päätyi samanlaiseen päätelmään myös keväällä 1939. Perustettu komitea totesi, että meriliikenne todennäköisesti menee poikki lähiaikoina. 

Ratkaisuna nähtiin reitti pohjoisen kautta. Rautatiejärjestelyt haluttiin hoitaa kuntoon. Meriliikenne meni käytännössä poikki syksyllä 1939. Ulkomaankauppa tyrehtyi.

– Suomessa varautumista tehdään koko ajan, mutta me emme ole omavaraisia, Mattsson sanoo.

– Pohjoisille teille ei ole kymmeniin vuosiin tehty kauheasti mitään. Valtatiet 4 ja 21 ovat niitä valtimoita, joita me käytämme.

Valtatie 4 kulkee Helsingistä Jyväskylän, Oulun ja Rovaniemen kautta Utsjoelle. Valtatie 21 puolestaan nuolee Suomen ja Ruotsin rajaa Torniosta Kilpisjärvelle.

Lue myös: Naton sotilaskomitean puheenjohtaja: Ei merkkejä Venäjän joukkojen liikkeistä Suomen suunnalla

2:06Näin Suomen Nato-jäsenyys muuttaa uhkakuvia Venäjän silmissäNäin Suomen Nato-jäsenyys muuttaa uhkakuvia Venäjän silmissä.

Pohjoisessa pullonkauloja

Maanteillä on kuitenkin ongelmansa. Ensinnäkin sille on syynsä, miksi Suomesta on tapana laivata kauppatavara. Se kun on yksinkertaisesti tehokkain tapa kuljettaa suuria määriä tavaraa.

Destian Ryhmäpäällikkö Huhdan mukaan muilla reiteillä riittää pullonkauloja.

– Oulu–Tornio-väli olisi hyvin kriittinen. Ruotsin ja Suomen välillä on eri raideleveys, Huhta sanoo.

– Ruotsi tällaisessa skenaariossa (kriisitilanteessa) käyttäisi itsekin rautateitä enemmän. Ruotsin ja Norjan satamissa ei ole normaalioloissa paljon ylimääräistä kapasiteettia tarjolla.

Lue myös: Ministeriön uusi riskiarvio: Venäjän hyökkäyssota vaikuttaa Suomeen merkittävästi ja pitkäaikaisesti

6:56Millainen on Nato-Suomi ja sen puolustusvoimat?Millainen on Nato-Suomi ja sen puolustusvoimat?

18.4.2023 kello 14.41: Korjattu Mattssonin sukunimen kirjoitusasu. 

Lisää aiheesta:

Onko Suomen syytä varautua sotaan vuonna 2025? Soittokierros paljastaa yksimielisyyden Venäjän uhastaMarkku Kangaspuro: Venäjän vastatoimet Nato-Suomelle ovat tulossaSotilasasiantuntijat: Pääsy Pohjois-Suomeen parantaa Naton mahdollisuuksia valvoa VenäjääNord Stream -putkiin tehdyt iskut herättävät kysymyksen: Laajeneeko eskalaatio Itämerelle? Näin asiantuntijat arvioivatOvatko Itämeren pohjassa kulkevat kaapelit vaarassa? Unohdettu lupa voi aiheuttaa sotilaallisen konfliktinSiirtääkö Venäjä sotakalustoaan lähelle itärajaa, entä millainen pelinappula Ahvenanmaa on? Näin vastaa Euroopan hybridikeskuksen johtaja
ItämeriVenäjäKonfliktitHuomenta SuomiUlkomaat

Tuoreimmat aiheesta

Itämeri
  • 22.10.18:31
    Venäjä

    Media: Venäläiset pommikoneet lensivät Itämerellä

  • 15.10.15:31
    Ruotsi

    Venäläinen sukellusvene saapui Itämerelle – ruotsalaiset varpaillaan, Puolustusvoimat vaikenee

  • 13.10.15:22
    Merikaapeli

    Tutkinta Ruotsin ja Latvian välisen tietoliikennekaapelin vaurioittamisesta on lopetettu

  • 10.10.18:21
    Työtapaturmat

    Porkkalanselällä tapahtui sunnuntaina onnettomuus, jossa mikään ei lopulta ollut sitä, miltä näytti

  • 5.10.19:37
    Onnettomuudet

    Vakava onnettomuus Porkkalanselällä: Miehistön jäsenet putosivat 14 metriä – nyt kommentoi meripelastusjohtaja