TE-toimistojen johtajat huomasivat myös, ettei kaikilla ollut tietoteknistä osaamista etäpalvelujen käyttöön.
Pitkäaikaistyöttömillä, osatyökykyisillä ja iäkkäillä työttömillä työnhakijoilla on ollut eniten vaikeuksia saada työ- ja elinkeinotoimiston palvelua koronaepidemian aikana, selviää Sosiaalibarometri 2020 -julkaisusta.
TE-toimistojen johdosta 47 prosenttia arvioi kyselyssä, että pitkäaikaistyöttömät saivat palvelua huonosti tai melko huonosti. Uusien lomautettujen kohdalla näin arvioi vain seitsemän prosenttia kyselyyn vastanneista.
– Lomautusten räjähdysmäisen kasvun myötä TE-palvelun resurssit kohdistettiin uusien työnhakijoiden palvelemiseen. Tästä johtuen pidempään työttömänä työnhakijana olleiden tai muutoin enemmän tukea työllistymiseensä tarvitsevien työnhakijoiden palvelutarpeet jäivät toissijaisiksi, Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen (THL) erikoistutkija Peppi Saikku sanoo tiedotteessa.
Peruutukset kohdistuivat vastausten mukaan voimakkaimmin heikossa työmarkkina-asemassa oleville työnhakijoille suunnattuihin palveluihin, kuten työkokeiluihin ja kuntouttavaan työtoimintaan.
Toukokuussa tehtyyn kyselyyn vastasi TE-toimistoista 56 toimiston- tai palvelulinjojen johtajaa, palvelupäällikköä ja -esimiestä. Vastausprosentti oli 40 ja se kattaa kaikki maan TE-toimistot.
Kaikki eivät voineet käyttää etäpalveluita
Työllistymistä tukevaa palvelua järjestettiin keväällä pääosin puhelin-, verkko- ja etäpalveluna. Kyselyyn vastannut TE-toimistojen johto koki niiden toimineen pääasiassa hyvin, ja verkko- ja etäpalveluja haluttiin myös vahvistaa jatkossa.