Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Koronaepidemian synkät seuraukset Suomessa: Ruoka-avun tarve ja velkaongelmat lisääntyneet – joka neljäs sosiaalityöntekijä tyytymätön Kelaan

9:51Koronan synkät seuraukset: Työttömyysturvahakemukset kolminkertaistuivat maaliskuun jälkeen, kertoo Kelan pääjohtaja Outi Antila UutisextrassaTyöttömyysturvahakemukset kolminkertaistuivat maaliskuun jälkeen, kertoo Kelan pääjohtaja Outi Antila
Julkaistu 08.06.2020 06:15

MTV UUTISET - STT

Ruoka-avun tarve ja velkaongelmat ovat kasvaneet koronaepidemian aikana, ilmenee tuoreesta Sosiaalibarometri 2020 -julkaisusta.

Barometriin vastanneista sosiaalityöntekijöistä kolme neljästä arvioi ruoka-avun tarpeen lisääntyneen.

Lähes puolet sanoo vuokrarästien ja muiden velkaongelmien yleistyneen poikkeustilan aikana.

– Tulokset ovat samansuuntaisia kuin kolmannen sektorin toimijoiden kokemukset, joiden mukaan ruoka-avun määrä on jopa kaksinkertaistunut koronaepidemian aikana, sanoo Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen (THL) erikoistutkija Merita Jokela tiedotteessa.

Lue myös: Li Andersson rikkoo kolumnissaan neuvotteluja ympäröineen hiljaisuuden: Koronakriisi osoittaa sosiaaliturvan akuutin uudistustarpeen

– Vaikka lomautukset ja taloudellisen tilanteen heikentyminen koskettavat suurta osaa väestöstä, poikkeusajan rajoitukset ovat iskeneet vakavimmin kotitalouksiin, joilla on jo valmiiksi toimeentulo-ongelmia. Erityisesti monissa lapsiperheissä on ollut tiukkaa, sillä lasten kotonaolo on vaikuttanut myös perheen ruokamenoihin. Tämä voi osaltaan näkyä ruoka-avun tarpeen kasvussa, Jokela jatkaa.

Kelan johto arvioi Kelan onnistuneen

Kelan johto ja kuntien sosiaalityöntekijät ovat eri mieltä siitä, miten hyvin Kela on onnistunut vastaamaan perustoimeentulotuen asiakkaiden palvelutarpeeseen.

Kelan johdosta 92 prosenttia arvioi Kelan onnistuneen hyvin tai melko hyvin tehtävän hoitamisessa, kun taas sosiaalityöntekijöistä vain alle puolet on tätä mieltä.

Yli neljännes sosiaalityöntekijöistä arvioi Kelan suoriutuneen tehtävästään perustoimeentulotuen hoitamisessa huonosti tai melko huonosti.

Sosiaalityöntekijöiden suhtautuminen Kelaan on kriittisintä etenkin Uudellamaalla ja yli 200 000 asukkaan kunnissa.

Lue myös: Uutissuomalainen: Karut luvut ahdingossa olevista kotitalouksista ilmi – näin korona-aika on lisännyt tarvetta perustoimeentulotuelle ja yleiselle asumistuelle

Etäpalveluiden saatavuus koettu vaikeaksi

Sosiaalityöntekijät kuvasivat asiakkaiden kokevan vaikeuksia, koska osa Kelan toimipisteistä on ollut koronaepidemian aikana suljettuna tai auki vain ajanvarauksella. Asiakkaat eivät ole aina olleet tietoisia, miten he tavoittavat Kelan asiakaspalvelijoita hoitaakseen toimeentulotukea koskevia asioitaan.

– Tulokset tuovat esiin, että kriisitilanteessa palvelujen siirtyminen vahvemmin verkkoon on entisestään vaikeuttanut heikoimmassa asemassa olevien asiointia, toteaa Sost Suomen erityisasiantuntija Anna Järvinen tiedotteessa.

Ongelmat Kelan palvelujen kanssa ovat pääosin koskeneet niitä asiakasryhmiä, jotka eivät käytä sähköisiä palveluita. Näitä ovat esimerkiksi iäkkäät, vieraskieliset sekä sellaiset asiakkaat, joilla ei kotona ole pääsyä verkkoon. Sähköisesti asioivien tilanne on barometrin mukaan ollut parempi.

Lue myös: Ministeriö: Työttömien työnhakijoiden määrä lähes kaksinkertaistui huhtikuussa

Toukokuussa 2020 tehty kysely osoitettiin kuntien ja yhteistoiminta-alueiden sosiaali- ja terveysjohtajille ja sosiaalityöntekijöille, TE-toimistojen johdolle ja Kelan etuus- ja asiakkuuspalvelujen johdolle. Toimeentulo-ongelmia koskeviin kysymyksiin vastasivat Kelan johto ja sosiaalityöntekijät.

Vastauksia saatiin kaikkiaan 776.

Sosiaalibarometri 2020 julkaistaan kokonaisuudessaan 3. heinäkuuta. Sosiaalibarometri on toteutettu Sosten ja THL:n yhteistyönä.

Lisää aiheesta:

Soste: Sosiaalityöntekijöitä ohjeistettu kiristämään toimeentulotuen myöntämistäKoronavuonna apua vaille ovat jääneet he, jotka sitä eniten olisivat tarvinneet – "Tulokset huolestuttavat"Pitkäaikaistyöttömät jäivät lomautettujen jalkoihin koronaepidemian aikana: "Lomautusten räjähdysmäisen kasvun myötä TE-palvelun resurssit kohdistettiin uusien työnhakijoiden palvelemiseen"Kysely: Sosiaaliala huolissaan omasta ja asiakkaidensa jaksamisesta – "Toimitamme ruokaa ihmisille, jotta he pärjäävät seuraavaan arkipäivään asti" THL: Haavoittuvimmat ryhmät jäivät heikoille toimeentulotukiuudistuksessa Sosiaalibarometri: Kynnys hakea perustoimeentulotukea laski, kaikkein heikompien asema huolettaa
KelaSosiaalipalvelutTyöttömyysRahaKoronavirusKotimaa

Tuoreimmat aiheesta

Kela
  • 08:08
    Digi

    OmaKela ei toimi

  • Eilen09:36
    Raha

    Kela: Hakemusruuhka vihdoin purettu – osa opiskelijoista ei saanut tukia ajallaan

  • Eilen07:54
    Maahanmuutto

    IS: Noin puolet somalian, arabian ja ukrainan puhujista saa Kelan toimeentulotukea

  • 4.9.09:17
    Vanhemmuus

    Mitä äitiyspakkaus 2026 sisältää? Nämä ovat kalleimmat tuotteet

  • 4.9.07:22
    Asumistuki

    Kelan kehotus ei toiminut: Vain harva toimeentulotukea saava vaihtoi halvempaan asuntoon