Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Pitkäaikainen luottomies lausui synkkää tekstiä Jari-Matti Latvalan tilanteesta – Toyota-kuski tunkee satoja tuhansia euroja kankkulan kaivoon?

3:20Jari-Matti Latvala Ruotsin MM-rallin olosuhteista:"Tien pehmeys on suurin ongelma"Jari-Matti Latvala ja Kalle Rovanperä kertoivat lähtökohdistaan Ruotsin ralliin.
Julkaistu 14.02.2020 06:30

TONI HEINONEN

Miikka Anttila istuu pitkästä aikaa MM-rallissa jonkun muun kuljettajan kuin Jari-Matti Latvalan kartanlukijana, kun Ruotsin MM-osakilpailu käynnistyy perjantaina.

LUE MYÖS: Tommi Mäkinen pelaa kulisseissa peliä, joka ei taatusti miellytä Jari-Matti Latvalaa – "Olen kertonut tämän jo Sebille"

Anttilan ja Latvalan yhteinen taival alkoi jo vuonna 2003. Yli 16 vuotta kestänyt yhteistyö päättyi viime kauden lopussa, kun Latvala jäi ilman WRC-sopimusta.

Nyt kummatkin ovat kuitenkin mukana Ruotsin MM-rallissa. Tällä kertaa Latvalalle lukee nuotteja Toyotan testikuljettaja Juho Hänninen, joka on toiminut tuurilaisen kartturina testeissä ja historic-ralleissa. Anttila istuu puolestaan WRC3-luokassa kilpailevan Eerik Pietarisen kyydissä.

– Eerik soitti minulle ja kysyi, haluaisinko tulla hänen kartturikseen. Sanoin hänelle alusta asti, että pystyn sitoutumaan vain talviralleihin. Olisin ymmärtänyt, että sellainen vaihtoehto ei välttämättä häntä kiinnosta, jos hän haluaisikin pidempiaikaisempaa ratkaisua. Mutta tämä on hyvä näin, Anttila taustoittaa.

Ennen tätä Anttila kilpaili jonkun muun kuin WRC-auton ohjaamossa vuonna 2006. Tänä talvena hän on saanut kahdessa SM-rallissa maistiaisen R5-luokituksen Skoda Fabiasta Pietarisen rinnalla.

– Onhan se erilaista. Mutta ovathan nämäkin kilpa-autoja, ja ihan täysillä niilläkin ajetaan kuten kaikilla muillakin kilpa-autoilla. Mutta varsinkin kovavauhtisissa mutkissa huomaa, miten hienosti nykyaikaisten WRC-autojen aerodynamiikka toimii, ja tehoerokin tuntuu, Anttila vertaa.

Ruotsin MM-ralli jää näillä näkymin Anttilan viimeiseksi kilpailuksi Pietarisen kanssa, sillä lempääläinen on suuntaamassa muihin hommiin. Omien sanojensa mukaan hän jatkaa lajin parissa, mutta sen enempää hän ei suostu paljastamaan.

– Sen takia lupauduin vain näihin talviralleihin. Ihan hyviä juttuja on tulossa, jos ne toteutuvat, MM-sarjan historian kokenein kilpailija sanoo.

Latvalan pattitilanne

LUE MYÖS: Epätietoisuus renkaista uhkaa Jari-Matti Latvalan isoa näyttöpaikkaa – "Kolmen joukossa on oltava"

Latvala ei sen sijaan ole suostunut lopettamaan aktiiviuraansa, vaikka hänelle ei löytynyt työnantajaa MM-sarjasta. Latvala ryhtyi keräämään itselleen sponsoreita rahoittaakseen osittain osallistumisensa yksittäisiin MM-ralleihin Toyota Yaris WRC -autolla, mutta hänen kerrotaan lyöneen peliin isot summat omaakin rahaa – jopa yli 100 000 euroa. Latvalan tavoitteena on antaa näyttöjä tehdastiimeille seuraava kautta varten.

Latvalan tehtävästä tuli entistä vaikeampi viime kauden jälkeen, kun Citroën jätti MM-sarjan. WRC-paikkoja riittää vain harvoille ja valituille.

– Jari-Matin tilanne on todella vaikea. Ymmärrän tietenkin, että hän haluaa vielä ajaa. Mutta jos ajattelee jatkon kannalta, en tiedä, vaikuttavatko nämä kisat siihen, että hän saisi jatkaa vuoden päästä.

– Minusta tuntuu, että se ei ole missään nimessä Jari-Matin tuloksista kiinni vaan enemmänkin jaossa olevista paikoista. Jos paikkoja ei vain ole jaossa, siinä on aika vaikeassa pattitilanteessa, Anttila toteaa.

MM-sarjan tulevaisuus

LUE MYÖS: Kalle Rovanperältä ilmiömäinen veto testipätkällä: yllättyi itsekin – "Nautiskelin vain"

Rallin MM-sarja elää tällä hetkellä eräänlaisesta murrosvaihetta. Kansainvälinen autoliitto FIA linjasi viime vuonna, että WRC-autoissa aletaan hyödyntää hybriditeknologiaa kaudesta 2022 lähtien. Uusilla autoilla pitäisi paahtaa MM-erikoiskokeilla vajaan kahden vuoden kuluttua, mutta autojen teknisiä sääntöjä ei ole vieläkään lyöty lukkoon.

Paine kohti autojen sähköistymistä on tullut autonvalmistajien puolelta. Asialla on kuitenkin kääntöpuolensa: hybriditeknologia nostaa entisestään WRC-autojen hintalappua.

– Siitä olen aika varma, että rallin MM-sarjaa tullaan ajamaan jatkossakin, mutta millaisilla autoilla, se on eri juttu. WRC-autot ovat jo nyt kalliita. Jos niihin tulee hybriditekniikkaa, joka kuulemma maksaa ihan hirveästi, ne ovat vielä kalliimpia.

– Toisaalta ymmärrän sen, että hybriditekniikka pitää tulla autoihin, jotta pystytään vastaamaan vihreisiin arvoihin ja olemaan kehityksen edelläkävijä. Se kuitenkin on moottoriurheilulajien tehtävä, Anttila pyörittelee.

Lisää aiheesta:

Rallia uhkaa karu jama – Jari-Matti Latvalalta radikaali ehdotusJari-Matti Latvala vastaa kovaan kritiikkiin MM-rallin ajamisesta – "Silloin tällaisia asioita voi kokeilla"Rallin MM-sarjaan palaavan Teemu Sunisen merkittävä riskipäätös osoittautui oikeaksi: "Väitän, että homma olisi loppunut siihen"Jari-Matti Latvalaa ehdotettiin takaisin WRC-kuskiksi – suomalainen esittää nyt "henkilökohtaisen" Hyundai-toiveensaViritteleekö WRC-tallin jättänyt Teemu Suninen todellista jättipaukkua? "Ei ole vielä julkistuskelpoista"Jari-Matti Latvala tempaisi Ruotsin ralliin rinnalleen yllätysnimen – tuttu kaksikko ajaa yhdessä myös Jyväskylän: "Kunhan ei tule otettua liian rennosti"
RalliJari-Matti LatvalaUrheilu

Tuoreimmat aiheesta

Ralli
  • ti12:11
    MM-ralli

    Esapekka Lapilta yllätyspaljastus – asiantuntijalta painetta Hyundaille: "Nyt olisi kuunneltava"

  • ti08:31
    MM-ralli

    Esapekka Lapilta uutispommi: Palaa rallin MM-sarjaan?

  • ma06:02
    MM-ralli

    Kalle Rovanperästä kutkuttava väite – "Ei parempaa tapaa"

  • 16.11.07:21
    MM-ralli

    Sami Pajarille varoitus MM-rallin sudenkuopasta: "Sitten ei varmasti tule menestystä"

  • 15.11.08:50
    MM-ralli

    Kalle Rovanperä otti kynän käteen – unelma-autoon huipputärkeä elementti: "Ai että!"