Pikkujoulut alkavat jo nyt: "Ihmisiä on jopa jonossa tietyille päiville"

Pikkujouluissa elämyksiä ja nautiskelua 1:58

Pikkujoulukaudesta on tulossa vilkas. Suurin osa matkailu- ja ravintola-alan yrityksistä uskoo, että ravintolamyynti kasvaa selvästi. Varauksia on tehty jo paljon.

Muun muassa Löyly ja Ravintola Zetor Helsingissä odottavat vilkasta pikkujoulusesonkia.

– Sanoisin, että pikkujoulut alkavat jo nyt. Lauantaina on jo täysi meno päällä. Vapaita paikkoja ja tiloja on vähän ja varaustilanne oikein hyvä. Ihmisiä on jopa jonossa tietyille päiville, kertoo ravintola Zetorin ravintolajohtaja Petri Mälkiä

Ravintola Zetor viettää pian 25-vuotisjuhlia. Maaseutu kaupunkiin -teema, traktorit ja karjalanpaisti ovat pitäneet pintansa, vaikka ravintolamaailmassa on ollut ylä-ja alamäkiä. 

– Koko vuosi on ollut positiivisviritteinen ja erityisesti nyt näyttää myynti hyvältä. Ihmiset ja erityisesti yritykset haluavat käyttää nyt enemmän rahaa pikkujouluihin.

Nostetta ilmassa

Yrityksistä 60 prosenttia arvioi pikkujoulumyynnin kasvavan tänä vuonna, selviää matkailu- ja ravintola-alan etujärjestön Maran kyselystä. Kolmasosa ennakoi myynnin pysyvän viime vuoden tasolla, ja 6 prosenttia uskoo myynnin laskevan.  

Ruoan osuus ravintoloiden myynnistä on kasvanut anniskelumyynnin pitkään jatkuneen laskun vuoksi. Alkoholia ostetaan silti pikkujouluaikaan 10-15 prosenttia tavallista enemmän.  
– Hyvältä näyttää. Myynti on kasvussa ja hyvä vire ilmassa. Eniten kasvaa ruuan osuus. Lisäksi halutaan elämyksiä esim. bändikeikkoja ja viinitastingejä, kertoo ekonomisti Jouni Vihmo MTV:lle.

Saunaa ja herkuttelua

Toukokuun lopussa avattu Löyly odottaa myös hyvää ensimmäistä pikkujoulukautta.

– Meillä on hyvä varaustilanne marras-joulukuulle Siellä on paljon torstai- ja perjantai-iltoja, jotka ovat täyteen varattu niin ravintolan kuin saunan puolellakin, kertoo Löylyn ravintolatoimen johtaja Tiina Ropponen.

Pikkujouluilta odotetaankin nyt elämyksiä. Se voi olla pelkästään uusi saunakokemus.

– Huikea suosio on saunoillamme ollut. Ei ole tarvinnut paljon markkinoida. Kesällä puolestaan myimme kolmessa kuukaudessa 32 000 burgeria, paljon esimerkiksi nyhtökauraburgereita. Iltaisin oli lähes yökerhomeininki, joten hyvin positiivisissa tunnelmissa odotamme ensimmäistä pikkujouluamme. 

Lue myös:

    Uusimmat