"Ollaan lähellä katastrofia" – korona on syöksemässä pikkujoulusesonkia turmioon, mutta myyntijohtajalla on idea "hybridi-pikkujouluista"

Pikkujoulukausi näyttää ravintoloiden ja hotellien kannalta synkältä koronatilanteen vuoksi 1:56
Katso video: Pikkujoulukauden varaukset ovat romahtaneet viime vuodesta.

Yritykset tekevät pikkujouluvarauksia nyt entistä lyhyemmällä varoitusajalla. Uudet viranomaisohjeistukset ja rajoitukset näkyvät varauksissa nopeasti.

Koronaepidemia ja siihen liittyvät rajoitukset näkyvät myös loppuvuoden pikkujoulusesongissa. Helsingin Katajanokalla toimivan Wanhan Sataman yrittäjä Jouni Varpelaide kertoo, että viime vuoteen verrattuna juhlakausi näyttää hyvin hiljaiselta.

– Viime marraskuussa meillä oli 8 500 vierasta. Tämän hetken tilanteen perusteella tänä vuonna on vain muutamia satoja. Tilaisuudet ovat myös pienempiä. Aiemmin täällä oli jopa pari tuhatta ihmistä kerrallaan, nyt ne jakautuvat todella pieniksi, Varpelaide sanoo. 

– Toisaalta tällaiselle kasvokkain tapahtuvalle kohtaamiselle on mielestäni nyt selvä kysyntä, sillä kaikki ovat kokeilleet etätöissä sitä verkkokohtaamista niin paljon. 

Wanhan Sataman etuna on se, että suuret tilat ja korkeat tilat ovat helposti jaettavissa pienempiin osiin. Pöydät on aiemmin mitoitettu kymmenelle ihmiselle, nyt vain kuudelle. Tilaisuuksien kestoakin on leikattu.

Liikevaihto pudonnut jopa 95 prosenttia

Varpelaiden mukaan yritykset myös porrastavat juhlintaa. Hän kertoo kokeilusta, jossa esimerkiksi 200 ihmisen yrityksessä kerätään eri osastoilta ihmisiä kymmenen hengen pikkujouluporukoihin.

Varsinaisia peruutuksia ei juuri tehdä, vaan yritykset siirtävät nyt juhlia eteenpäin. Wanhan Sataman osalta tarkoittaa vilkasta kevättä ja ensi syksyä. Yritykset kuitenkin kyselevät paljon tilaisuuksien peruutusehdoista ja mahdollisuudesta perua lyhyellä varoitusajalla.

Poikkeukselliset ajat näkyvät myös yhtiön taloudessa.

– Jos katsotaan koko vuoden osalta, niin ollaan lähellä katastrofia. Liikevaihdosta on pudonnut pahimmillaan 95 prosenttia, Jouni Varpelaide toteaa.

Hajautetut hybridi-pikkujoulut

Korona-aika näkyy pikkujoulujen kysynnässä myös S-ryhmässä. SOK:n myyntijohtajan Petri Isomäen mukaan hotellien ja ravintoloiden varausasteet vaihtelevat todella paljon. Suosituimmat päivät eli marras-joulukuun taitteen torstait ja perjantait ovat myyneet hyvin. Silti joitakin isoja pikkujouluja on peruttu kokonaan.

– Trendi on nyt selvästi sellainen, että varaukset tehdään melko myöhään ja myös perumiset tapahtuvat lyhyemmällä varoitusajalla. Tähän vaikuttavat myös vaihtuvat viranomaisten suositukset ja ohjeistukset, jotka luovat sellaista epävarmuutta, Isomäki sanoo.

Erilaisilla tilaratkaisuilla ja varotoimilla juhlat voidaan Isomäen mukaan järjestää turvallisesti.

– Voisin lanseerata tässä ajatuksen hybridi-pikkujouluista, joissa asiakkaat voivat olla useassa eri paikassa samaan aikaan. Etäyhteyksien avulla he voisivat juhlia tilaisuutta yhdessä. Tätä ajatusta asiakkaat voisivat ainakin pohtia, Isomäki toteaa.

Scandic Hotels kuvailee pikkujoulusesonkia heikoksi, ja että sesongilla on suuri merkitys loppuvuoden tuloksen kannalta. Hotelliketju toivoo, että yritysten työntekijät juhlisivat pienemmissä ryhmissä.

Marraskuu vuoden kolmanneksi vilkkain kuukausi

Juhlakauden hiljaisuus on huomattu myös matkailu- ja ravintola-alan etujärjestö MaRassa. Toimitusjohtaja Timo Lapin mukaan juhlia voidaan järjestää turvallisesti ja hän peräänkuuluttaa rajoitusten höllentämistä. Rauhallisilla korona-alueilla rajoitukset voisi hänen mielestään poistaa kokonaan.

Pikkujoulusesongilla on ravintoloille suuri merkitys. Marraskuu olisi muuten hiljainen, mutta pikkujoulujen myötä siitä on tullut liikevaihdolla mitattuna vuoden kolmanneksi tärkein kuukausi. Viime vuoden marraskuussa Suomen ravintoloiden liikevaihto oli runsaat 240 miljoonaa euroa.

Lue myös:

    Uusimmat