Pienyrittäjät ovat usein huijareiden tähtäimessä – valelaskuja ja outoja sopimuksia

Hakemistopalvelut ja valelaskutus kiusaavat pienyrittäjiä, kerrotaan Suomen Yrittäjistä. Tyypillisesti yrittäjille ehdotetaan yhteystietojen päivittämistä, mistä seuraakin lasku annettuun osoitteeseen.  

Ongelmia aiheutuu toisinaan myös pitkistä määräaikaisista sopimuksista, joihin yrittäjä ei välttämättä tiedä sitoutuneensa. Esimerkiksi puhelin- ja nettiliittymiä koskevat riitatilanteet voivat olla ongelmallisia.  

Pienyrittäjille tulee toisinaan yllätyksenä, että tukea hankaliin sopimustilanteisiin ei saakaan samoilta tahoilta kuin kuluttajana.

Kilpailu- ja kuluttajavirastosta kerrotaan, että kuluttaja-asiamies saa puheluita myös yrittäjiltä. Kuluttajaviranomaisella ei ole toimivaltaa yritysten välisissä sopimuksissa.  

Suomen Yrittäjien lainsäädäntöasioiden päällikkö Atte Rytkönen sanoo, että harhaanjohtavasta markkinoinnista ja sopimusoikeudellisista asioista kysytään liitolta usein apua.

– Yrittäjällä ei ole kuluttajansuojaa, mutta yrittäjä voi tietysti olettaa saavansa palvelun, jonka on tilannut.

Rytkönen neuvoo yrittäjiä olemaan tarkkoina erityisesti silloin, kun sopimuksia tehdään puhelimitse. Jos kyse on pitkästä määräaikaisesta sopimuksesta, sen pitäisi tulla selväksi heti alkuvaiheessa. Sähköpostitse tai postitse saapuvat sopimusehdot on myös syytä lukea tarkkaan. Jos tuote tai palvelu ei ole sovitun kaltainen, virheestä kannattaa reklamoida kirjallisesti. Kyseeseen voi tulla hinnanalennus tai viime kädessä sopimuksen purkaminen.

Rytkösen mukaan operaattoritoimintaan liittyviä riitatapauksia tulee Suomen Yrittäjien tietoon silloin tällöin. Kovin laajoista ongelmista ei ole kyse. Tämäntyyppiset erimielisyydet ovat melko yleisiä yritysten välissä sopimuksissa.  

– Puhelinliittymiä koskevat riidat ovat äärimmäisen vaikeita yksittäistapauksia. Liittymäpalvelut ovat kuitenkin yrittäjälle välttämättömiä.

Lue myös:

    Uusimmat