Pientä pränttiä ja puutteellisia tietoja – kuluttaja-asiamies puuttui autoluottojen mainontaan

Kuluttaja-asiamies on tänä vuonna joutunut puuttumaan kolmen eri autoluoton televisiomainontaan.

Santander Consumer Financen osalta kuluttaja-asiamies katsoi, että yhtiön All in one -palvelun televisiomainoksessa ilmoitetut hintatiedot kuukausieristä ilmensivät luotosta perittäviä kustannuksia kuvaavaa lukua. Kuluttaja-asiamiehen mukaan myös muut lain edellyttämät tiedot luotosta – kuten korkotiedot – olisi pitänyt kertoa selkeästi samassa yhteydessä.

Santander Consumer Finance Oy mainosti vuoden 2015 aikana televisiossa kuukausierällä All in one -palveluaan. Siinä kuluttaja voi hankkia verkkopalvelusta auton, rahoituksen, huoltopalvelut, korjauspalvelut sekä vakuutuksen yhdellä kuukausimaksulla. Kuluttaja-asiamiehen mukaan mainoksesta kuitenkin syntyi mielikuva nimenomaan auton rahoituksen kuukausierästä.

Ehdot esitettävä kattavasti ja selkeästi

Kuluttajansuojalain säännösten mukaan luotonantajan on mainonnassa annettava kuluttajalle tietyt pakolliset tiedot kuluttajaluotosta. Mikäli luotonantaja ilmoittaa yhdenkin luvun, joka kuvaa luoton ehtoja, myös muut lain vaatimat tiedot on ilmoitettava samassa yhteydessä.

Eli mikäli luotonantaja ilmoittaa kuukausierän suuruuden, on sen ilmoitettava myös luoton kokonaiskustannukset, nimelliskorko ja todellinen vuosikorko, jolloin kuluttajan on helpompi arvioida, mikä eri luottovaihtoehdoista on hänelle edullisin.

Kuluttaja-asiamies katsoi, että Santanderin televisiomainoksessa ilmoitetut hintatiedot 300 euron ja 500 euron kuukausieristä ilmensivät luotosta perittäviä kustannuksia kuvaavaa lukua. Mainoksessa esitettiin siten kuluttajansuojalaissa tarkoitetun luottosopimuksen ehtoja koskeva tieto ilman, että samalla esitettiin muita kuluttajansuojalaissa mainittuja tietoja helposti havaittavasti ja selkeästi.

Luottojen markkinointia valvottu monin tavoin

Myös Delta Auto Oy mainosti televisiossa autoluottoja. Mainoksessa osa tiedoista oli esitetty pienikokoisena tekstinä. Delta Auto antoi kuluttaja-asiamiehelle kesäkuussa 2015 suullisen sitoumuksen siitä, että se noudattaa kuluttajansuojalain tiedonantovelvollisuutta vastaisuudessa autoluottojen markkinoinnissa.

Kuluttaja-asiamies kiinnitti huomiota myös autoliike J. Rinta-Jouppi Oy:n televisiomainokseen, jossa ilmoitettiin luoton korko ja muita luottosopimuksen ehtoja koskevia tietoja. Kaikki kuluttajansuojalain edellyttämät tiedot eivät kuitenkaan olleet selkeästi ja helposti havaittavissa.

Lähde: Kilpailu- ja kuluttajavirasto

Lue myös:

    Uusimmat